CV radiator experts gezocht.

Discussion in 'De lounge' started by WendyB, Feb 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. WendyB

WendyB Actief lid

Jul 25, 2006
    260
    0
    0
    Hier een vraag voor de CV radiator experts. Ik wil ivm ruimtegebrek de radiator in de babykamer hoog hangen, zodat ik daaronder nog een kast kwijt kan (de kamer is 1.75x2.50). Nu zegt mijn schoonvader dat ik de kamer dan nooit meer warm krijg, omdat de warmte dan alleen nog maar boven blijft hangen, niet doen dus.

Ik ben het daar niet mee eens. Ik dacht dat de warmte altijd eerst omhoog gaat en daarna pas de kamer vult.

Wie helpt mij aan de oplossing?

Alvast bedankt.

Wendy.

2. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

je schoonvader heeftv gelijk dat warmte naar boven stijgt.
    Dit kan problemen geven icm een thermostaatknop. Die slaat namelijk dicht als de temperatuur bereikt is. En die is dan boven hoger dan beneden met als gevolg een redelijk koude kamer.
    Met een óuderwetse knop´moet het (volgens mij) geen problemen geven. Het wordt wel warm door luchtcirculering

Neem je nieuwe radiatoren of ga je vervangen? Want je moet wel goed naar de de capaciteit kijken van een nieuwe radiator. Op de site 's van de bouwmarkten staan wel klusfolders om dit te berekenen.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wat winniethepooh zegt: Opzich wordt de warmte wel gewoon afgegeven als je een ouderwetse hebt. Maar het kan onderin het kamertje wel iets kouder blijven. De rest van het huis is natuurlijk ook verwarmd, dus je hebt daar waarschijnlijk alleen last van als het buiten erg koud is en het raam open staan en de deur dicht.

Ik weet niet wat voor radiator je nu hebt, maar als het een iets ouder is, kun je misschien tegenwoordig wel een kleinere efficientere vinden. Is er niet de mogelijkheid om de radiator tegen aan andere muur te zetten? Bijv onder of naast het raam? Dat zijn vaak van die loze plekken.

4. WendyB

WendyB Actief lid

Jul 25, 2006
    260
    0
    0
    Ik wil inderdaad een nieuwe radiator kopen. Dat verhaal van die thermostaatknop vind ik een heldere uitleg. Ik ga nog eens zoeken naar een oplossing. Aan de ene kant heb ik zo iets hoe warm moet het uiteindelijk zijn in die kamer, zit ook precies tussen 2 muren met aan de andere kant verwarming in. De kamer van de oudste is ook nooit warm (naast het portiek niet warm te krijgen).

En zo'n staande design radiator (30 cm breed met 4 stroken) werkt dat wel?

Groetjes,
    Wendy.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Je kunt het wel bereken:

Je doet de hoogte x breedte x lengte van de kamer. Dan heb je het aantal vierkante meters (m3)
    Dat doe je keer 70 (voor een slaapkamer die je 18 graden wil hebben). Dat getal is het wattage.

Voorbeeld: is het kamertje 3 bij 3 bij 2,5 Zit je op 22,5 m3.
    Dat keer 70 is 1575 W.

De radiator in de link is dat ongeveer: Stelrad Vertex20, 2000x445mm, 1560W (274202005) - Installand.nl

Zo kun je de berekening zelf ook maken voor de kamer en daarmee naar een bouwmarkt gaan.

Share This Page