Ik heb een poosje geleden een hemeltje gekocht bij de ikea, met de bedoeling om 'm te gaan opleuken. Inmiddels zwanger, dus heb het ding tevoorschijn getoverd. Uit de verpakking gehaald, even met de hand gewassen en toen was ik ineens benieuwd wat dat ding ook alweer gekost heeft en of er nog meer in diezelfde serie verkocht werd.. Dus ik zoeken en zoeken, kon ik het nergens op de site vinden.. Stuit ik ineens op onderstaand artikel (op meerdere sites) Terugroepactie: Ikea waarschuwt voor kinderbedhemels · LINDA. Het gaat ook om de afgebeelde klamboe. Er staat dat je het terug kan brengen naar de winkel, en dat je dan het aankoopbedrag terug krijgt. Maar is dit nog steeds zo denken jullie? Ik schrok er best wel van en ben blij dat ik dit bij toeval tegenkwam..
Niet zo ongeduldig joh maar ik denk wel dat je nog met het hemeltje terug kunt gaan. Hun hebben die terugroepactie niet voor niets. Als ze moeilijk doen leg je het verhaal uit. Ze willen je graag als klant houden nu je een baby krijgt (denk aan de kinder en tienerkamer die ze nog aan jou hopen te verdienen). Dus ik verwacht niet dat ze moeilijk zullen doen hoor. Er is een kans op gevaar volgens dat artikel dus ze moeten haast wel tegemoet komen.
Het lijkt mij van wel omdat het om een terugroepactie gaat ,heb je wel de verpakking bewaard?Sowieso heb je bij Ikea erg lang de tijd om iets terug te brengen of om te ruilen,ik geloof 90 dagen.
Hier de hemeltjes niet teruggebracht, maar nog in gebruik. Kinderen vinden het prachtig en ik zie zelf niet 123 de mogelijkheid tot verstikkingsgevaar. Als je hem wel terug zou willen brengen denk ik dat het prima kan hoor.
Ik heb de verpakking niet bewaard nee, maar het lijkt mij dat veel mensen deze niet meer hebben aangezien het hemeltje boven het bedje van hun kind hangt. Ik vraag me ook af wat dit hemeltje dan zo gevaarlijk maakt ter opzichte van een ander hemeltje zeg maar..
Alle hemeltjes zijn gevaarlijk; voor kindjes groot genoeg om ze naar binnen te trekken.... Je kan kiezen het hemeltje weg te halen als je kindje zich door het bedje gaat verplaatsen, zet de poten van het bedje op het hemeltje of maak er lusjes aan die je onderaan de poten kan vastmaken zodat de hemel/klamboe niet naar binnen getrokken kan worden.
Er zitten aan dit hemeltje al lussen onderaan, maar het lijkt me dat er niet voor niets zo'n waarschuwing uit gaat toch? Las in een ander artikel dat er 11 meldingen waren geweest van (bijna)stik ervaringen. We wilden 'm boven het wiegje hangen, en als het kindje groter wordt komt er een ander bedje dus zouden we dan kunnen kijken of we het hemeltje zouden houden of wegdoen.
Zelfs de hemeltjes zonder waarschuwing vind ik gevaarlijk, vond mijn zoon een keer gewikkeld in de klamboe die hij door de spijlen van zijn bed had getrokken . Meteen in de kliko en nooit weer. Daarnaast zijn het vieze stofvangers..
Wij hebben ook een hemeltje gebruikt de eerste paar maanden. Op een gegeven moment begon ze eraan te trekken. Ding weggehaald en weggegooid. Het ziet er leuk uit, maar alle hemeltjes zijn gevaarlijk.
Alle hemeltjes zijn gevaarlijk. Wij hebben een soortgelijke van Babydump. Toen mijn dochter 3 maand oud was hebben we hem strak achter het ledikant vastgebonden. Je ziet de bovenkant dan nog wel, maar ze kon niet bij de stof. We hebbe dit gedaan vóórdat ze ging draaien en bij de stof kon. Met ruin 2 jaar hebben we de klamboe weer los gemaakt en nu hangt hij achter haar bedje.
Inderdaad alle hemeltjes zijn gevaarlijk. Soms vind ik die terug roep acties wel overdreven. Wij hadden een lamp in de vorm van een lieveheersbeestje die later ook is terug geroepen want kimderen konden zich verstikken in de stroomdraad.. volgens mij is dat gewoon common sense maar het kan aan mij liggen..
Een hemeltje gebruik je meestal toch ook alleen in de allereerste maanden? Wij hebben hem bij dochter na enkele maanden weggehaald toen ze meer begon te bewegen in haar bedje. Volgens mij kan de ene hemel alleen maar 'gevaarlijker' zijn dan de andere als de standaard wankeler is ofzo? Maar dat zou je ook zelf bij de voet kunnen verzwaren. Verder is het zo wat hierboven al gezegd werd: die dingen zijn van zichzelf 'gewoon gevaarlijk'. Maar nou ook weer geen moordmachines hoor .
Alle hemeltjes zijn gevaarlijk zodra kindjes gaan rollen en bewegen en de stof naar binnen zouden kunnen trekken en erin verstrikt raken. Hier het hemeltje 4 maanden laten hangen en daarna opgeborgen.
Inderdaad zijn alle hemeltjes gevaarlijk. Mocht je het perse willen ophangen kun je het altijd rondom de rand van het bedje vast maken aan het bed (met draad om de spijlen en over de rand heen en weer). En dan de gehele onderkant onder de poten van het bed. Dit heb ik vaker bij mensen gezien. Maar waarom het risico nemen als je al twijfelt, lekker weg gooien.
Hemeltjes zijn gevaarlijk (ongeacht het merk). Het staat misschien leuk maar je kunt ze maar zeer kort gebruiken. Zodra een kind dingen kan vastpakken (soms al vanaf 3/4 maanden!) of gaat draaien bestaat de kans dat ze bij de stof kunnen. Ze kunnen zichzelf of de armen vastdraaien. Ook kan de stof voor de mond komen (aangezien ze alles in de mond willen stoppen). Het probleem is dat jij als ouder nooit precies weet wanneer ze dit al kunnen. Ook zijn het inderdaad stofnesten. Ik ken een situatie waarbij de ouders maar net op tijd waren. Zou het risico niet nemen.