Vaak zie je berichten op Facebook met waarschuwingen om op te passen voor grijs/zwart/zilveren busjes (vaak met Pools kenteken en geblindeerde ramen) die rondrijden bij speeltuinen en kinderen aan spreken etc. Maar ik vraag me dan af of dat wel echt zo is. Want ik heb eens zitten kijken op vermist.nl en politie sites en zoveel wordt er niet ontvoerd,in 90 % van de gevallen zijn het kinderen die door een eigen ouder naar het buitenland worden ontvoerd. Ik kan me dus niet voorstellen dat er zoveel kinderen uit speeltuintjes ontvoerd zouden worden. Dan zou je toch veel vaker iets in het nieuws zien? Zijn zulke berichten dan bangmakerij??? Wat vinden jullie hiervan?
Ja, bangmakerij. Het internet en facebook in bijzonder is een grote broedplaats van niet verifieerbare onzin, en helaas herhalen veel mensen dit zonder er over na te denken. En op een bepaald moment denkt iedereen dat het wel waar zal zijn 'omdat iedereen het zegt'.
Ik heb de berichten met busjes in alle kleuren voorbij zien komen. Ik neem dus niet meer alles serieus wat op Facebook staat.
Hier geen bangmakerij hoor Kreeg net deze app In Bloemendaal ook een rood busje gezien. Meisje kwam uit school. Loopt man op der af. Je moet met ons mee. Je moeder is overleden. Kind wou mee lopen. Maar andere ouder zag dat ze begon te huilen. en die riep nee niet doen. Is ze de school weer in gerend. En busje met de noorderzon vertrokken. Op school van dochter, is een moeder achtervolgd door eem busje. en gaan hier meerdere verhalen rond
Hier hebben alle scholen in de omgeving een mail van de politie gehad. Er is wel vaker op fb een busje gesignaleerd dan kregen ze de mail niet. Er is nu dus wel degelijk wat aan de hand. Niet altijd bangmakerij dus.
Niet vervelend bedoeld hoor, maar als je een app krijgt is het wel ineens waar en geen bangmakerij? Ken je deze mensen? Het meisje? De vrouw die haar tegenhield? Het klinkt meer als een klassiek 'broodje aap gone viral'.
Als het echt zou zijn het wel heel lompe ontvoerders want hoe lang zijn ze dan al niet bezig met poging tot ontvoering? En het zijn er ook nog eens meerdere. Niet echt slimmeriken dus. Maar waar of niet. Beter 1000 keer te vaak gewaarschuwd worden dan 1 keer te weinig. Zulke berichten blijven de mensen wel alert houden
Ik ben er zeker van dat het waar is. Weet welke school het is gebeurd. vanmiddag ook wat in onze wijk gebeurd wat ook zeker waar is
Ik denk ook bangmakerij. Of iemand die een busje ziet en iets in zijn/haar hoofd haalt wat helemaal niet zo hoeft te zijn, die dat vervolgens doorverteld aan iemand anders en zo komt er een verhaal in de wereld en mensen worden bang. Hier was er zogenaamd ook een keer een busje gesignaleerd waar een man in zat die kleine meisjes aansprak. Iedereen in rep en roer... allemaal gelijk appen en op facebook plaatsen. Bleek uiteindelijk niet waar te zijn, maar was het zo dat een oom zijn nichtje aangesproken had toen hij haar bij het schoolplein zag (hij reed toevallig in een busje). Dat is toen gezien door een moeder en die heeft alarm geslagen omdat die niet wist dat het familie was. Was dus eigenlijk een onschuldig onderonsje tussen een oom en zijn nichtje. Als het echt waar zou zijn dat er zoveel van die busjes rijden waar mannen inzitten die kinderen meelokken dan waren er vast al wel kinderen meegenomen. Gelukkig worden er niet vaak kinderen daadwerkelijk meegenomen maar daaruit constateer ik dat die verhalen over busjes niet waar zijn.
Zou de politie alle scholen in de buurt een mail sturen? Zou elke school daar in elke klas tijd aan besteden het met de kinderen te bespreken? Zou de politie rond de school gaan staan als hij uit gaat en extra rondjes rijden door de wijk gewoon omdat ze niks te doen hebben. Er zullen idd geen 10 busjes rijden. Maar zoals ik eerder al zei, hier nemen ze het normaal niet serieus maar nu wel en daar zullen ze wel een reden voor hebben.
Het zal heus wel gebeuren, maar niet zo vaak als je dat voor bij ziet komen op Facebook enzo. Ik vind apps uit de omgeving dan wel wat geloofwaardiger. Maar goed, waar of niet, opletten is nooit verkeerd.
Nee, ik denk dat dat onzin is. Haha wel typisch hoor. Een grijs/zwart busje met geblindeerde ramen en een pools kenteken. Ik denk dat zelfs je aardige buurman een smerige pedofiel kan zijn. Of de schoolmeester... Ik zou je kind gewoon vrij laten spelen, maar natuurlijk wel een oogje in het zeil houden.
Hier is bij een van de scholen wel een brief verstuurt aan de ouders in verband met een voorval gisteren. Er staat in dat een man heeft geprobeerd een meisje mee te lokken en dat het gaat om een rood busje. Mij lijkt dat je dit soort berichten vanuit een school toch wel serieus moet nemen. Er staat verder ook bij dat het niet de bedoeling is om paniek te zaaien onder de kinderen, maar dat het wel handig is om met je kind te bespreken wat te doen in zo'n geval.
Er zullen vast een hoop nepperds tussen alle berichten zitten, maar liever een keer te veel gewaarschuwd en oplettend als te weinig..