Hallo, Ik heb misschien een domme vraag, maar ben toch benieuwd hoe jullie hierover denken. Allereerst ben ik mij ervan bewust dat je beter geen alcohol kan drinken als je zwanger wilt worden. Nu houd ik mij hier aardig goed aan. Maar ik ga binnenkort een weekendje met vriendinnen weg en dan zou het heel raar zijn als ik dat hele weekend geen alcohol ga drinken. Maar het toeval is dat ik rond dat weekend mijn eisprong heb. Heeft alcohol invloed hierop? Groetjes Milouu
Ik heb zelf gedronken tot mijn positieve test (geen anderhalve liter, wel een paar glaasjes). Dus ik zou persoonlijk mijn glaasje wijn niet afslaan en lekker genieten van je weekend.
Je leest her en der verschillende verhalen. Dat het vruchtje in het begin nog niet met je verbonden is door een placenta en dus niets van jouw voeding binnen krijgt en ergens anders weer dat het juist in de cruciale eerste weken belangrijk is om niet te drinken. Weet niet wat klopt, maar ik drink niet meer sinds we aan het proberen zijn. Mis m'n wijntje af en toe wel, maar better safe than sorry denk ik maar. Ik denk niet dat alcohol invloed heeft op je eisprong op zich, dat is toch meer een hormonenkwestie.
Hey, Ik let er wel op tijdens de weken tussen mijn ei en ongi maar als ik echt iets leuks te doen heb (niet zomaar stappen maar zoals jij een weekendje weg) dan pak ik gewoon een paar drankjes. Wel wat minder als ik normaal zou doen. Ik geloof erin dat zo min mogelijk spanning ertoe bijdraagt om zwanger te worden en als je dan zo krampachtig omgaat met allerlei dingen en er daardoor zo bewust mee bezig bent lijkt me gewoon niet goed. Dus geniet maar drink met mate.... xxx
Tot aan de innesteling kun je alcohol drinken: zodra een vruchtje is ingenesteld, komt alcohol uit jouw bloed bij het vruchtje. Hier op ZP, (en misschien ook elders), heerst de laatste tijd de fabel dat de eerste weken (en mensen roepen hier tot wel 12 weken, zie ik af en toe langs komen), alcohol geen kwaad kan, omdat het kindje een eigen bloedbaan heeft. Maar die bloedbaan van je kindje heeft niets van doen met de vraag of je alcohol kunt drinken: alcohol komt namelijk via jouw bloed in de placenta en door de placenta bij (de bloedbaan van) je kindje. Na je eisprong duurt het tussen een paar dagen en 2 weken tot het vruchtje innestelt. Wil je dus het zekere voor het onzekere nemen, dan drink je vanaf de eisprong niet meer. Wat Loes hierboven zegt over spanning, heeft geen invloed op de zwangerschap en groei van je kindje. Wat krampachtig omgaan met dingen is namelijk wel heel wat anders dan stress. Dat laatste heeft WEL invloed op het kindje: stress is net zo slecht als roken en heeft net als roken (onder andere) tot gevolg dat je kindje een lager gemiddeld geboortegewicht heeft. Alcohol lijdt tot hele andere stoornissen en gebreken en juist het eerste trimester is je kindje daar erg gevoelig voor: alles is in de basis in aanleg dan en daar kan dan dus veel verkeerd gaan...
Hallo, allemaal bedankt voor jullie reactie. Ik ga binnenkort heerlijk genieten van mijn weekendje en zal er niet teveel op drinken. Hopen dat we over een paar weken met goed nieuws terug kunnen komen! Groetjes Milouu
Nog even, je kunt het natuurlijk even goed in de gaten houden: heb je je ei voor dat weekend of tijdens het weekend, dan dus beter helemaal niet drinken, (ik ga ervan uit dat je voor het weekend nog wel even aan de klus gaat, als je ei dan nog niet geweest is... ), heb je je ei pas na het weekend, dan kun je gewoon drinken natuurlijk (Nouja, niet teveel, maar in normale mate geen probleem dan )
Rozemarijke Je hebt gelijk dat alcohol via het bloed en de placenta bij het kindje kan komen. Maar de placenta wordt niet meteen al gemaakt. Pas rond de 8 weken is de placenta volledig gevormd en neemt de placenta de taken van het dooierzakje over. Vandaar dat het ook vaak nog rond 8 weken mis kan gaan. De eerste weken heb je nog geen bloedband met het kindje, de vorming van de placenta begint bij 5-6 weken. Alcohol rond je eisprong kan wel kwaad. Het zorgt ervoor dat je eicel veel slechter van kwaliteit is. Een slechte eicel is niet of moeilijker te bevruchten, dus een lagere kans op een zwangerschap. Als wij met een behandeling bezig waren, dronk ik nooit alcohol. Voor de eisprong/punctie niet, omdat ik de kwaliteit van de eicellen niet negatief wilde beinvloeden. Tijdens de wachtweken niet, omdat ik geen enkele risico wilde lopen met een zwangerschap.