Wat zouden jullie doen? Ik heb in 2013 de diagnose PCOS gekregen. Sindsdien ben ik bezig met gezonde voeding. Hormoonbalansdieet, paleo, natuurlijke voeding... Hierin ga ik steeds verder. Ik probeer nu ook zoveel mogelijk hormoonverstoorders te vermijden. Ik voel mij hier erg goed bij en voel mij ook steeds beter. In 2014 ben ik op de natuurlijke manier toch zwanger geraakt (na 3 maanden terwijl gyn zei dat die kans zó klein was!). Dit werd een miskraam met 10 weken. Maar 3 maanden na de curettage was ik weer zwanger. Ik had zelf het gevoel dat mijn cyclussen beter werden en ik een eisprong kreeg doordat ik dus zoveel gezonder aan het eten/leven was. Na de bevalling zijn mijn hormonen weer over de kop. Eerst schildklierproblematiek en nu weer die pcos die aan het opspelen is want mijn cyclussen zijn weer bagger (zie banner). De schildklierproblemen zijn opgelost en dat gaat nu goed maar mijn pcos blijft opspelen. Soms ben ik zó gefrustreerd omdat ik dus zo enorm gezond eet en leef. Op alle vlakken bezig ben om mezelf te genezen op de natuurlijke manier, ik heb al zoveel supplementen gekocht, ben bij een orthomoleculair therapeut in behandeling geweest, doe ontspanningsoefeningen, heb zelfs mijn baan opgezegd omdat het mij zoveel stress gaf! Maar... het blijft een puinhoop. Nu heb ik vele cyclussen ook geen 'goede' eisprong en onze kansen zijn dus erg weinig. Maar... ik zit zo in dubio. Volgende maand zijn wij weer een half jaar bezig en dus al langer dan bij de eerste zwangerschap. Enerzijds denk ik: Ga toch naar de huisarts, vraag om een doorverwijzing en laat eens checken hoe het nu zit met die pcos... Maar aan de andere kant denk ik: Nee, je bent zo goed bezig, geef het nou die tijd, hou nog vol, het komt echt wel goed.... Zomaar even een vraag daarom aan jullie. Wat zouden jullie doen in mijn geval? Het nog de tijd geven of toch die stap naar de huisarts maken?
Het ligt er toch een beetje aan hoe je er zelf in staat. Persoonlijk zou ik wel naar de huisarts gaan. Juist omdat het de vorige keren toch zo snel ging en je nu merkt dat alles toch anders is. Het kan zijn dat na de bevalling je hormonen zo in de knoop liggen dat je daar nu, met de pcos, nog steeds wat van merkt. Gewoon het verhaal uitleggen aan je huisarts, mijn huisarts kennende zou mij direct doorsturen. Hij deed dat namelijk al toen ik een traagwerkende schildklier had.
Wauw, wat onwijs knap dat je je lifestyle zo op de schop hebt genomen! Ik denk dat daar voor heel veel vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen winst valt te behalen. Dat gezegd hebbende ben ik zelf iemand die alles altijd zeker wil weten en veel bevestiging nodig heeft. Ík zou dus naar de huisarts stappen voor een verwijzing naar de gynaecoloog zodat hij/zij even kan checken hoe het er nu voor staat. Puur voor de zekerheid en ter geruststelling. Ik hoop voor je dat alles er rustig uitziet vanbinnen en dat je maar snel een positieve zwangerschapstest in je handen mag houden ❤
Misschien is het een idee om alleen even je hormoon waarden te checken door middel van Bloedprikken, als je nu nog twijfelt met wel of niet gaan. Dan zou je misschien aan de hand van de waardes van de hormonen duidelijker de knoop kunnen doorhakken
Wow pitahaya wat een verhaal en wat knap dat je je leefstijl zo hebt veranderd! Kan me voorstellen dat het gezien je verleden best onzekerheid geeft, dan zou ik zelf denk ik wel een verwijzing vragen. Echter moeten jullie zelf de beslissing nemen waar jullie je goed bij voelen. Heb voor je gevoel nog voldoende tijd om het aan te zien of niet etc, denk dat je jezelf dat af moet vragen Ben heel benieuwd hoe het verder verloopt en hoop dat je toch heel snel zwanger mag zijn
Ik zou naar de huisarts gaan en een doorverwijzing vragen naar de gynaecoloog. Er zijn problemen die je kunt verminderen door een gezonde levensstijl en er zijn problemen waarbij je gewoon medische hulp nodig hebt. Het is niet zo dat je na je bezoek aan de gynaecoloog verplicht bent verder te gaan in het medische traject, je zult dan juist meer informatie hebben om die keuze weloverwogen te kunnen maken.
Allereerst een pluim, want ik vind je een kei dat je er zelf zo hard aan hebt gewerkt. Ik herken je verhaal, zou het zelf geschreven kunnen hebben. Wij hebben ondertussen wel een verwijzing gevraagd na 2 jaar. Ik merkte heel duidelijk "nu is het klaar" na een hele tijd twijfelen. En een verwijzing betekend biet dat we meteen all the way tot IVF aan toe hoeven te gaan natuurlijk. Kleine stapjes. Laten uitsluitne of er meer speelt dan alleen de pcos of daar een beetje hulp in, is nooit verkeerd natuurlijk.
Ik vind het zo knap dat je zo je levenstijl kan en wil aanpassen! En geweldig dat je er zo goed bij voelt. Als je het gvoel hebt dat je Ha of gyno je gemoedsrust kan geven:doen. Niet in de rats blijven zitten om iets waar je duidelijkheid over kan krijgen. Als stress op te lossen is meid, altijd lekker doen.
Moeilijk. Enerzijds is het je al eens gelukt zonder medisch ingrijpen. Anderzijds... Een zwangerschap doet veel met je, ook op het gebied van hormonen. Als ik je een advies op basis van mijn eigen rugzakje mag geven. Ik zou eens langs de huisarts gaan, en een oriënterend vruchtbaarheidsonderzoek laten doen. Op basis van de uitslagen kun je dan alsnog een geïnformeerde keuze maken. Je bent tot niks verplicht.
Ja, dat is misschien ook wel een idee. Om eerst alleen onderzoek te doen. Maar ik vind wel dat dat soms niet zo erg word gemotiveerd ofzo. De vorige keer toen ik de diagnose kreeg was het van: De kans op natuurlijke zwangerschap is zo klein! Dus ja, daar zit je dan. Kreeg meteen clomid en provera mee. Zou daarna geen echo's krijgen ofzo dus was gewoon van: als je ongesteld bent dan bel je maar weer. Dus overstimulatie werd dan ook niet in de gaten gehouden. Maar besloot toen toch die pillen niet meteen te slikken en was toen dus zwanger. Misschien moet ik nu nog eens een echo vragen.... maar ja, zit zo te twijfelen. Kan het niet plaatsen. Zie er tegenop ofzo. Alsof alle moeite om mezelf gezond te maken dan is verspild, want dan wil ik net mijn hormonen in balans krijgen en dan ga ik dus hormonen slikken. Dubbel... Misschien anders na deze cyclus of als we echt een half jaar bezig zijn. Ik kán gewoon niet die stap nemen. Klinkt echt heel stom he.
Ik ken herken het heel erg. Ik ben ook al een poos bezig om zo gezond mogelijk te leven (voedings-supplementen, gezonde voeding enz), maar hoe ik ook mijn best doe het lukt niet om in balans te komen. Ik blijf darm-klachten houden en enorme menstruatie-klachten. Heel frustrerend... Ik zou als ik jou was toch contact opnemen met de huisarts en een doorverwijzing te vragen. Succes!
Darmklachten heb ik ook. Heb deze maand helaas een antibioticakuur gehad voor een parasiet. Krijg nu deze week de uitslag of die eruit is. Maar ik hou beetje dunne ontlasting. Heb ook het idee dat dat wel te maken heeft met de pcos ook... Maarja, ik eet zo gezond en het gaat gewoon niet erg beter zo.
Ow wat een lastige is dat he..? Wel of niet het traject in. Hoewel ons verhaal anders is heb ik de daadwerkelijke stap naar het z'huis uitgesteld. Ik was er eerder niet klaar voor. In de tussentijd ben ik zwanger geraakt maar dat werd een miskraam. Daarna weer een paar maanden zelf geprobeerd (toen ruim over het jaar heen) en toen was ik er wel klaar voor. Er was een wachttijd (gelukkig) waardoor ik tijd had om mezelf er goed op voor te bereiden. Inmiddels zijn wij ruim 1,5 jaar bezig waarvan nu de 3e maand in het traject. Ik ben blij dat ik de keuze heb gemaakt om hiervoor te gaan. Natuurlijk had ik zo graag "zelf" zwanger geworden en baal ik van alle onderzoeken, pillen en ritjes naar het z'huis voor een echo van 5 minuten. Maar... het gedoe met een onregelmatige cyclus, niet weten wanneer ik ovuleerde, in de weer met ovulatie en zwangerschapstesten en alle andere dingen die ik porbeerde zorgden voor nog meer stress dan de duidelijkheid die er gaat komen wanneer ik eenmaal goed ingesteld ben. Doe vooral wat goed voelt, dat telefoontje is een kwestie van 5 minuten...!! Ik wens je wijsheid en veel succes
Nou, nog even ter info: Ik had vrijdag een mailtje gestuurd naar de huisarts. Dat kan bij ons via een e-consult met de vraag dat ik naar de gyn wil en of ik dan op consult moet komen of dat het nu zo ook kan. Heb ik nu dit mailtje terug gekregen: Geachte mevrouw ...., (even mijn naam weggehaald) De verwijzing is vrijdag gemaakt naar de gynaecoloog. WIj hebben het nu zelf goed in ons dossier staan. Het is wat verwarrrend als wij nogmaals de verwijzing gaan maken. U dient het zelf aan de gynaecoloog te rapporteren. Vriendelijke groet Dus ik denk dat ik naar de gynaecoloog kan? Maar snap het niet helemaal. Moet ik nou zelf contact opnemen??
Dit! Mooie zin ook van die problemen. Als je zo graag nog een kindje wil maakt het in principe toch niet zoveel uit hoe het er komt? Misschien iets opzij zetten? Ben nang dat het nu kiezen is uit twee 'slechten'. Ik snap dat het moeilijk is hoor, maar langs de andere kant; de wens voor een 2e lijkt groot bij je. Een onderzoek kan geen kwaad toch? Je hoeft niet perse iets daarna. Maar dat kun jij alleen beslissen en moet je zelf ook willen en achter staan
Ik ben nu doorverwezen naar de gynaecoloog. Nu alleen zelf nog even de moed vinden om te gaan bellen....