Eerste bezoek aan gynaecoloog

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Anneke82, 11 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anneke82

Anneke82 Bekend lid

12 dec 2006
    630
    0
    0
    Friesland
    Ik heb eindelijk na een aantal bezoeken aan de huisarts een doorverwijzing naar de gynaecoloog gekregen. Ben november vorig jaar gestopt met de pil en sindsdien is mn cyclus erg onregelmatig en ik maak me er zorgen om of het allemaal wel weer goed komt.
    Vorige week met mn vriend naar de huisarts gegaan omdat ik dacht dat dat misschien wel indruk zou maken!haha! Ze wilden me namelijk niet doorverwijzen.. Moest eerst maar een jaar wachten.. Nou , ik heb lang genoeg gewacht vind ik.. Dus 4 oktober mogen we naar de gynaecoloog.
    Weet iemand wat ik me ervan moet voorstellen van zo’n eerste bezoek aan de gynaecoloog?

We houden moed, maar vind het soms wel moeilijk omdat er om je heen allemaal mensen zomaar zwanger worden zonder moeite.. Heel mooi voor hun, maar het doet me toch pijn dat ze dan zeggen "er zijn natuurlijk ook mensen die er wel een paar jaar op moeten wachten".. Maar de 1e stap is gezet dus nu maar afwachten..

2. Makkie

Makkie Niet meer actief

he meid,

ik weet precies hoe je je voelt, heb ook maanden aangekabbeld met mijn cyclussen. Wij zijn nu ongeveer een jaar met de pil gestopt en sinds 3 maanden lopen wij ook bij de gynaecoloog. Ik heb PCO. Goed van je dat je aangedrongen hebt bij de ha, je 'kent' je lichaam zelf het beste. Ik had ook al heel snel door dat er bij mij iets niet goed zat, en ik heb gelijk gekregen....

kom anders kletsen bij formum Vruchtbaarheidsbehandelingen. Misschien dat er wel niets is bij jullie hoor, maar daar kun je ook deze vragen kwijt.

succes!

3. Firstbaby

Firstbaby Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.996
    0
    0
    Hoe heb je dat aangepakt, dat doorzeuren bij de ha? Wat zijn goede argumenten om misschien doorverwezen te kunnen worden.

Kun je niet zelf gewoon een afspraak maken met een gynacoloog?

4. Anneke82

Anneke82 Bekend lid

12 dec 2006
    630
    0
    0
    Friesland
    Ik heb geen idee of je zelf een afspraak mag maken bij de gynaecoloog, maar ik heb mn vriend meegenomen en heb als argument gebruikt dat ik het idee heb dat er wat mis is met mn lichaam en ik heb een kuurtje primolut gehad en die heeft niet geholpen om mn cyclus regelmatig te maken.. Heb er genoeg van.. Zit me niet lekker.. En mn vriend was mee en ik heb het idee dat dat ook wel indruk maakt.. Voorgaande keren was ik alleen gekomen..
    We zullen zien..

5. Jessica83

Jessica83 Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.512
    2
    0
    Nieuwegein
    Mijn ha is daar heel erg makkelijk in. Ik kwam na 6 maanden bij haar dat ik om de 2 a 3 weken menstrueerde. Ze vroeg me wat ik wilde. Ik wilde gezien worden door een gyn. misschien dat hij antwoord had op de vraag. 2 weken later stond ik bij de gyn. Hij heeft toen gekeken naar de baarmoeder en eierstokken. Dat is het eerste wat ze doen. Gelukkig was allemaal goed en moest ik nog even afwachten. Mijn cyclus zou vanzelf wel goed komen. Vorige week weer bij de ha geweest omdat ik sinds 6 juli niet meer ongesteld ben geweest. Ze wilde me weer doorsturen, maar vertelde me wel dat de gyn. waarschijnlijk hormonen zou voorschrijven en je er druk achter zet als je naar een gyn. gaat. Wij zijn nu 9 maanden bezig dus wilde ik dat nog niet. Heb nu mijn eisprong gehad (vorig weekend) dus kan dit weekend ongesteld worden of een positest krijgen. Als het geen van beide is bel ik haar weer en mag ze me alsnog door sturen.

6. Anneke82

Anneke82 Bekend lid

12 dec 2006
    630
    0
    0
    Friesland
    Ik denk dus ook dat ik PCO heb.. Krijg je meteen de eerste keer een echo of een uitstrijkje?
    Ik kom inderdaad wel even bij "vruchtbaarheidsbehandelingen", heb er al wel rondgeneusd dus helemaal onwetend ben ik niet! ;) ..
    Veel succes! Ben je meteen begonnen met een clomid kuur?

7. Anneke82

Anneke82 Bekend lid

12 dec 2006
    630
    0
    0
    Friesland

Dat van die druk kan ik me inderdaad wel voorstellen, bij mij blijft mn ongi uit en dat betekend dat er ook geen eitjes zijn om te bevruchten dus kunnen we nog wel aanmodderen, maar zwanger word ik er niet van.. Vind het erg jammer dat het "zwanger worden" eigenlijk al niet zo leuk is dan ik van tevoren had gedacht..

In ieder geval veel succes!

8. Elisa

Elisa Actief lid

6 nov 2006
    258
    0
    0
    Amersfoort
    Ik ben ook bijna een jaar bezig en doorgestuurd naar de gyn. Is bij mij ook niet makkelijk geweest. Mijn vriend heeft al in het begin een samenanalyse gehad en die was de tweede keer voldoende. Uiteindelijk is ze overstag gegaan omdat mijn vriend 44 is. Aangezien mijn moeder wat ouder was toen ze van mij beviel heb ik gezegd dat ik dat als vervelend had ervaren en niet wilde dat mijn kind hetzelfde mee zou maken. Ze zei dat ze er niet echt achter stond en dat we na de semen nog een jaar moesten wachten. Dus in totaal meer dan anderhalf jaar proberen... Ik wil gewoon weten of alles ok en gezond is in mijn lijf. Dan heb ik misschien ook meer vrede met het lange wachten. In het begin denk je dat je zo zwanger bent. 23 jaar vruchtbaarheid ten top? Valt elke maand weer tegen. Helemaal de 12e maand dan met je dus officieel 'minder vruchtbaar' als stel. Bah Bah Bah!

9. Anneke82

Anneke82 Bekend lid

12 dec 2006
    630
    0
    0
    Friesland
    Wachten duurt inderdaad lang hé Elise? En je bent overgeleverd aan iemand anders terwijl een kindje maken zoiets moois met zn tweetjes moet zijn.. Maar ik heb wel een beetje rust nu ik weet dat de afspraak voor de gynaecoloog is gemaakt.. Nu komt er misschien wel wat schot in de zaak.. Want dat ik moet wachten op een kindje vind ik niet zo erg, maar als ik maar weet dat het kindje er kan komen... Soms zakt de moed me in de schoenen en ben ik er een beetje depressief van... Maar dat is ook logisch denk ik...

10. mielenl

mielenl VIP lid

29 jun 2007
    6.257
    0
    0
    hoi anneke, ook ik had een heel onregelmatige cyclus nadat ik stopte met de pil. ik werd vrij snel doorverwezen naar een gynaecoloog (dat had ook met mijn leeftijd te maken). De daarop volgende cyclus is mbv inwendige echo's en bloed onderzoeken in de gaten gehouden en daaruit bleek dat ik geen eisprong had. Ik heb toen clomid voorgeschreven gekregen, uiteindelijk in ronde 7 met 100mg clomid zwanger geworden (na in totaal 22 maanden nadat ik gestopt was met de pil)

Die onregelmatige cyclus van jou hoeft niet direct PCO te betekenen. Succes, en ik hoop dat ze jou ook kunnen helpen!

11. Anneke82

Anneke82 Bekend lid

12 dec 2006
    630
    0
    0
    Friesland
    Je hebt een prachtige banner! Dus we blijven positief en eens hoop ik ook zo'n banner onder mn verhaaltjes te hebben! :)

12. suza

suza Lid

22 apr 2007
    12
    0
    0
    Ik ben, nadat 6 maanden niet ongesteld was geworden, naar de gyn. gegaan. Aangezien wij al een pre-conceptioneel gesprek had gehad hoefde ik geen verwijzing meer van de huisarts. Een pre-conceptioneel gesprek is in Nederland niet heel gewoon maar in het buitenland wel. Dan ga je doorspreken wat er te verwachten is met een eventuele zwangerschap. Misschien kan je vragen aan je huisarts om doorverwijzing voor zo'n gesprek.....en dan natuurlijk bij de gyn. meteen ff informeren over je onregelmatige cyclus.

Succes in ieder geval

13. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi Anneke,

Ik wil hier ook even mijn verhaal doen.

Ik heb in okt. 2006 mijn laatste prikpil gehad, deze is dan in januari 2008 uitgewerkt. Bij de prikpil is het zo dat deze je vruchtbaarheid stopt, dus je krijgt geen ovulaties meer. Dit hele gebeuren moet dan weer opgang komen, bij iedereen zal dit anders zijn, ze stellen hier 6-18 maanden voor, soms langer. Bij mij kwam mijn eerste menstratie in juni, gelukkig.
    Maar ik kon maar geen ovulatie ontdekken met tests etc.
    Heb mijn huisarts gebeld en nog even mijn verhaal gedaan, ook ivm mijn leeftijd etc. en dat ik absoluut niet in de mallemolen van wachten, proberen etc. terecht wil komen, want dan zou ik ondertussen al rond de 37 zijn.
    Hij begreep dat en ik kreeg een doorverwijzing voor de gyn, ook adviseerde hij me om te gaan temperaturen. Omdat dit de goedkoopste manier is en je je cyclus goed leert kennen. Ik hou mijn temperatuur bij op www.fertilityfriend.com

Mijn eerste afspraak bij de gyn heb ik eind aug. gehad.
    Ze nam een hele vragenlijst door waar ik en mijn vriend op moesten antwoorden.
    Daarna kreeg ik een inwenidg onderzoek waarbij ze met haar vinger voelt en van buitenaf op mijn eierstokken drukte. Ze maakte een uitstrijkje van de baarmoeder(hals) ivm test op glamydia en daarna kreeg ik nog een inwendige echo, hierop kon ze zien dat er eiblaasjes aanwezig waren en dat er een eisprong was geweest, omdat er een blaasje aan het verschrompelen was.

Nu moet ik op dag 14 en dag 21 van mijn cyclus bloed laten prikken welke wordt onderzocht op je hormoonhuishouding zeg maar en mijn vriend moet 2x zijn zaadjes inleveren, waar dan 14 dagen tussen zit.

9 okt. hebben we dan weer een afspraak met haar, waarbij ze de uitslagen van de onderzoeken, de echo en het uitstrijkje met ons gaat bespreken.
    Daarna kunnen we kijken wat we verder gaan doen.
    We kunnen nog wat uitgebreidere onderzoeken laten doen, of we laten de natuur het bepalen als er niets aan de hand is.

Het is wel een lang verhaal geworden, maar ik hoop je zo iig duidelijkheid te hebben kunnen geven over mijn eerste afspraak bij de gyn.

Succes!

14. Elisa

Elisa Actief lid

6 nov 2006
    258
    0
    0
    Amersfoort
    jeetje wat moet je lang wachten voor de resultaten! Belachelijk die hebben ze toch veel eerder.
    Het lijkt wel of ze je alleen maar laten wachten overal...

15. Hoi Mieke,

Bedankt voor je verhaal over jouw eerste bezoek bij de gyn. Op 27 augustus heb ik mijn eerste afspraak staan en ben dus erg benieuwd hoe het zal gaan. Na 2 keer bij de huisarts kreeg ik mijn verwijzing. In eerste instantie (na 10 maanden) nog wachten tot het jaar vol was, maar een maand later en een cyclus van 75 dagen verder mocht ik toch door naar de gyn. Wij hebben wel al semenonderzoek gehad en dat was ook niet geweldig, dus ben benieuwd wat ze kunnen doen!

Groetjes Jelske

16. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Elisa, in principe valt het wel mee het wachten.
    Het was nog onzeker wanneer ik ongi zou worden en afhankelijk daarvan moest ik op CD 14 bloed laten prikken en daarna dus op dag 21.
    Ze hebben daarna 2 weken nodig voor de onderzoeken en de uitslagen.
    Daarna wordt dit in de eerst volgende vergadering met professoren en andere gynaecologen etc. besproken en daarna is dan de afspraak.
    Dus tja, daardoor lijkt het lang!
    Dus zit je net goed in je cyclus en je meteen bloed kan laten prikken etc. dan ben je ook eerder aan de beurt, alleen in mijn geval was dit net even niet zo.

Jelske, succes bij jullie afspraak, ik neem aan dat je 27 sept. bedoelt ;)
    Ik denk dat je ongeveer het zelfde kunt verwachten als wat er bij ons nu gedaan wordt. Alleen is er bij jullie al semenonderzoek gedaan, misschien willen ze het nogmaals doen.

17. @ Mieke, haha inderdaad.... ik loop weer eens een beetje achter! Maar vind 't wel fijn om een beetje idee te hebben van wat ze dan allemaal al gaan beginnen aan onderzoeken en testen....

Voor iedereen: heel veel succes bij de gyn en dat we maar snel zwanger mogen worden....

18. Anneke82

Anneke82 Bekend lid

12 dec 2006
    630
    0
    0
    Friesland
    Wat een goeie uitgebreide antwoorden allemaal.. Dan weet ik even wat me te wachten staat zodat ik me er even op voor kan bereiden.

Jelske, volgens mij zijn wij ongeveer tegelijk gestopt met de pil... Ik heb je al een paar keer voorbij zien komen bij verschillende onderwerpen..

Omdat mijn cyclus zo lang duurt heeft het voor mij nog geen nut om mn temperatuur bij te houden.. Hopelijk krijg ik van de gynaecoloog iets om mn cyclus onder controle te krijgen.. Ik lees op verschillende plaatsen iets van Clomid.. Ik ben erg benieuwd.. Ben wel blij dat er nu eindelijk naar gekeken wordt en dat je serieus word genomen..

Succes! en Jelske misschien kun je nadat je naar de gynaecoloog bent geweest ook je verhaal hier vertellen?

19. marit123

marit123 Actief lid

2 jan 2007
    330
    0
    0
    hallo allemaal,

Hier nog iemand in hetzelfde schuitje! Ga begin november voor de eerste keer naar de fertiliteitsarts. Eerste zaadonderzoek was niet top, tweede volgt nog. Ik heb tot nu toe alleen inwendig onderzoek gehad bij de huisarts en dat was prima.
    Temperatuurlijstjes zijn ook goed.
    Jelske, ik lees dat het zaad van jouw man ook niet super is, mag ik vragen wat er precies niet goed is? En heeft hij al een tweede onderzoek gehad?
    Mijn huisarts wil geen interpretaties geven over het onderzoek omdat ze er niet voldoende van af weet. Dus nog wel even onzekerheid voor ons. In ieder geval was de beweeglijkheid verminderd en de vorm is ook minder dan het normaliter moet zijn.
    Ik ben benieuwd naar alle ervaringen! Het blijft superspannend allemaal, maar dat zal iedereen wel herkennen;)

20. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Anneke, door te temperaturen leer je wel een beetje de lijn van je lichaam kennen, tenminste beetje beroerd verwoord, maar ik bedoel dat wanneer je echt een dip hebt t.o.v. de rest van je dagen je er bijna wel vanuit kunt gaan dat je dan een eisprong hebt.

Ik had ook een wat langere cyclus en bij mij kwam ie dus pas ergens tussen dag 25 en dag 29 en prompt 12 dagen later was ik ongi.
    Nou dan ben je weer blij. Het helpt mij zeker om een goed overzicht te krijgen. Mede omdat ik geen overdadige afscheinding heb tijdens mijn vruchtbare dagen en volgens mij piekt mijn LH waarde ook niet, dus bijna nooit een positieve ovulatie test.

Succes allemaal!

Deel Deze Pagina