Cyclus bijhouden met Mirena?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Bloem2310, 27 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.583
    1.931
    113
    Hoi allemaal,

    Ik heb ontzettend veel last van stemmingswisselingen (al langere tijd). Hiervoor start ik binnenkort met therapie maar daarnaast wil ik bekijken of het mogelijk ook samenhangt met mijn cyclus.
    Nu heb ik een Mirena en word daardoor niet of heel weinig/onregelmatig ongesteld (als je het een menstruatie mag noemen).
    Weten jullie of het desondanks toch mogelijk is om, het liefst met een app, je cyclus in kaart te krijgen? En welke app zou dan het beste zijn?

    Alvast bedankt!
     
  2. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.435
    17.395
    113
    Vrouw
    Je kunt je klachten in een gewone cyclus app bijhouden, of je daarmee je cyclus echt in kaart gaat krijgen weet ik niet.

    Ik ervaar dezelfde klachten, weet ongeveer wel waar ik in m'n cyclus zit, maar het is dus heel onregelmatig. Het bijhouden in een app zou opzich wel een goed idee zijn.
    Ik word ook niet meer ongesteld, soms wat doorbraakbloedingen.. door alle klachten bij elkaar, heb ik besloten dat de mirena eruit gaat. Wil inderdaad weer zicht hebben op m'n cyclus.
     
  3. Shalom

    Shalom Bekend lid

    15 jan 2024
    802
    509
    93
    Misschien heel gek, maar zou het niet kunnen dat je die stemmingswisselingen hebt door de mirena?

    Hier heb ik daar ervaring mee. En na het verwijderen van de mirena waren die stemmingswisselingen direct over.
     
  4. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.282
    5.222
    113
    Ik werd met de mirena in eerste instantie nog wel heel regelmatig ongesteld en merkte ook nog wel dat ik ovuleerde. Het laatste jaar werd ik niet echt meer ongesteld en omdat ik wilde weten waar ik zat in mijn cyclus ivm overgangsklachten, heb ik hem laten verwijderen recent.
    Maar goed, als je nog een duidelijke cyclus hebt met een lichte menstruatie (zoals ik ook had), kun je deze prima bijhouden. Ik had nog steeds hormoon gerelateerde stemmingswisselingen met mirena. Welke ook gedeeltelijk veroorzaakt werden door de mirena, zoals @Shalom benoemt (maar mijn menstruaties waren hel, dus de mirena was de betere keus van 2 kwaden 4,5 jaar geleden).
     
  5. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.175
    1.089
    113
    Je kunt dagelijks bijhouden hoe je voelt, cq welke klachten je hebt en wanneer je bloedverlies hebt, ik denk dat dit in iedere menstruatie app kan. Ik weet alleen niet of je hiermee een patroon kunt ontdekken als het onregelmatig is?

    Ik had regelmatige cyclus met mirena en kon heel duidelijk scala aan klachten linken aan bepaalde dagen/weken van cyclus. Deze klachten zijn een stuk verminderd toen ik mirena liet verwijderen. De mirena versterkte dus erg mijn hormonale klachten.
     
  6. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Ik zou als eerste je Mirena eruit halen en dan eens even kijken hoe het met je stemmingswisselingen is
     
  7. enceinte

    enceinte Actief lid

    17 aug 2023
    282
    282
    63
    Vrouw
    De app Flo is fijn om bij te houden hoe je je gedurende maand voelt. Maar het kan ook zeker zijn zoals hierboven genoemd dat de mirena mee speelt in jou stemmingswisselingen. Hier ook bekend mee en ik voelde mij beter/fijner zonder mirena. Wellicht iets om te proberen als je er zoveel last van hebt.
     

Deel Deze Pagina