Hoe zit dit? Aangifte belastingdienst en reiskosten

Discussion in 'De lounge' started by Tweekids, Feb 13, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Dit jaar ga ik voor het eerst zelf de aangifte doen, die van mij is niet zo ingewikkeld maar vriend is wat anders (waarschijnljk ook peace of cake :p)
    Hij heeft een jaaropgaaf gekregen met fiscaal loon 2800 euro zitten hier dan ook de reiskosten bij in? Want lijkt me niet dat dat mee gerekend wordt als salaris?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nee, reiskosten die vergoed worden, zitten niet bij je salaris ingerekend.

3. lolaatje1

lolaatje1 Actief lid

Jun 5, 2011
    145
    1
    18
    Nee hoor, gewoon het fiscaal loon pakken en de loonheffing, dan zit je goed

4. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,735
    7,501
    113
    Female
    Dat ligt eraan. Kilometervergoeding zit bij mij in mn loon.
    Kosten voor bijv de bus of trein worden wel apart aan gegeven.

5. raspberry

Hoe is dat geregeld bij jou dan? Want je krijgt het uiteraard bij je salaris gestort, maar op je jaaropgaaf wordt de vergoeding die je krijgt voor reiskosten niet meegerekend in je fiscaal loon, normaal gesproken.
    Moet ook wel, want is niet aftrekbaar en geen loon, dus over dat deel betaal je geen belasting verder.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,735
    7,501
    113
    Female
    Mmmm, geen verstand van. Hoe staat dat dan aan gegeven? Ik krijg zo'n 200 euro per maand aan kilometervergoeding wat in mn maandloon mee berekend zit. Als ik dit maandloon icl de km vergoeding x 13 perioden doe, dan kom ik aan het fiscale loon op de jaaropgave. Dus lijkt me dat het dan mee gerekend is:(

7. raspberry

Ik zou dat even uitzoeken met een deskundige, ook wat voor jou voordelig is. Mogelijk dat jouw werkgever dit zo gedaan heeft omdat dat fiscaal voor hem handiger uitkomt, maar jij betaalt nu loonbelasting mogelijk over iets waar normaal gesproken die loonbelasting niet over geheven wordt, (bij mijn weten wordt dat enkel gedaan als je reiskostenvergoeding hoger is dan fiscaal is vastgelegd).

Als je reiskosten niet los vergoed worden, mag je ze volgens mij zelf nog aftrekken van je loon, waardoor je eind van de rit meer terugkrijgt. Maar vraag dat even aan een deskundige, want ik ben uiteindelijk wel gewoon een leek met gewoon redelijk wat handigheid inmiddels in wat wel en niet aftrekbaar is enzo...

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,304
    2,585
    113
    reiskosten krijg je natuurlijk tegelijk met je loon gestort en staan in het rijtje te betalen net zoals je basissalaris en bijv ort e.d.
    in wordt in het totaal te betalen bedrag meegerekend.

Je fiscale loon staat waarschijnlijk ook ergens op je loonstrookje en dat is zonder reiskostenvergoeding.

9. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hmm.. Laat ik dit ook eens hier thuis uitzoeken.

Mijn man krijgt ook vrij veel aan reiskostenvergoeding en volgens mij is dit meeberekend in de jaaropgave.. :( Even nakijken zo ;)

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,555
    528
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik krijg mijn reguliere reiskosten (woon/werk) "zo" uitgekeerd. Maak ik meer kilometers omdat ik bijv naar een klant ga, dan declareer ik dat. Vervolgens krijg ik een deel onbelast en een deel belast uitgekeerd. Het belastbare deel zal dan ook in je totaal jaarsalaris zijn verwerkt.

11. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier even nagerekend en het lijkt toch wel goed te gaan zo :)

Share This Page