Hoi allen, Ik lees zo hier en daar dat pretechos nu niet meer door gaan ivm nieuwe maatregelen. Valt een vitaliteitsecho daar ook onder? Ik heb deze op eigen verzoek ingepland voor morgen en heb nog nergens gehoord dat deze geannuleerd zou moeten worden, maar ik heb überhaupt ook nergens iets officieel gelezen over echo's die niet door zouden mogen gaan. Waar hebben jullie deze informatie vandaag en de grootste vraag blijft: zou mijn echo onder een pretecho vallen?
Ik denk dat het vooral belangrijk is waar je de echo laat doen. Bij een bureau voor pretecho’s zal het wss niet doorgaan (wordt beschouwd als contactberoep), bij een verloskundige wel, neem ik aan (medisch contactberoep) Ik was zelf zwanger in de eerste golf en in de eerste helft daarvan gingen alle niet-medisch noodzakelijke echo’s niet door. Pretecho bureaus moesten dus gesloten zijn. Daarnaast plande mijn gynaecoloog geen vroege vitaliteitsecho’s meer in, maar vanaf 8 weken “pas”.
Ik was ook zwanger in de eerste golf en vitaliteitsecho's mochten niet zomaar meer. Ik heb in overleg met de verloskundige toen met hoge uitzondering toch een vitaliteitsecho kunnen krijgen ivm eerdere miskramen.
Sommige pretecho bureaus voeren ook medische echo’s uit Ik ga er vanuit dst pretecho’s dus niet meer doorgaan, enkel de medische echo’s die dus nodig zijn en gepland worden.