Hoi allemaal, Ben weer van de schok bekomen. Het bleek een enorme storm in een glas water. Ik ben in mijn leven nog nooit zo erg geschrokken. Maar het lijkt erop dat er waarschijnlijk helemaal niks mis met me is. Nou ja, ik menstrueer nog altijd niet, dus er zou wel iets mis kunnen zijn in theorie, maar het zou nog geheel ontpillen kunnen zijn. Ik had afgelopen donderdag een echo in het ziekenhuis. Daar zagen ze meerdere blaasjes op allebei de eierstokken. De vrouw, die de echo deed, die zei meteen dat het cystes waren en schreef op het formulier als conclusie; Waarschijnlijk PCO. Ze gaf als advies bloed onderzoek en een verwijzing voor naar een pco kliniek of fertiliteits kliniek indien ik een kinder wens had. Je kunt begrijpen dat ik me te pletter schrok. En ik was al heel erg gestresst. De dag erna ben ik met mijn vriend naar de huisarts gegaan en daar kreeg ik een compleet ander verhaal te horen. Ik geloof dat de huisarts een iets ander beeld had verwacht, maar volgens haar betekende mijn echo niks. Er hoefde niks aan de hand te zijn. Ik begreep er niks meer van. Daar zat ik met een papiertje, waarop stond dat ik verwezen moest worden naar een fertiliteits kliniek enne krijg ik te horen dat er waarschijnlijk niks mis met me is. Wat moet ik nu geloven? Volgens de huisarts zouden bij pcos de cystes op de eierstokken veel groter zijn dan wat ze bij mij zag. Volgens haar waren het geen cystes, maar eiblaasjes. Mijn echo kon passen bij een gezonde jonge vrouw, die gewoon menstrueerde. Niks mis mee. Behalve dan dat ik niet menstrueerde, maar ze geloofde dat dat een kwestie van tijd was. Ik was ongelooflijk opgelucht. De schrik zit er echter nog wel een beetje in. Waarom die gyn en de huisarts compleet verschillende dingen zeiden tegen mij heeft me wel een beetje beziggehouden de afgelopen dagen. Ik vermoed nu dat de gyn, die de echo deed, een compleet andere invalshoek had dan mijn huisarts. Ze was op zoek naar afwijkingen, terwijl mijn huisarts er vanuit gaat dat het goed moet zijn (daar ik vroeger regelmatig menstrueerde). Ik denk dat de redenering van de gyn misschien iets was van: Daar ze niet menstrueert, moet er iets mis zijn, dus kunnen die blaasjes op de eierstokken niet functioneel zijn, dus moesten het wel cystes zijn en is er sprake van waarschijnlijk pco. Gelukkig moest de huisarts nog de echo beoordelen en die kwam dus met een andere conclusie. Nou ja, dit hele akkefietje heeft me wel goed doen schrikken. Ik eet nog steeds super gezond. Ik wil geen snoepgoed meer aanraken. PCOS of niet, gezond eten, voldoende lichaamsbeweging en minder stress zou wellicht kunnen helpen om alles sneller op gang te krijgen. Daarnaast ga ik de komende 6 maanden zeker niet meer naar de huisarts voor de huisarts. Ik wil geen onderzoeken. Ik ben me zo lam geschrokken. Ik wacht liever tot volgend jaar dan dat ik straks iets te horen krijg en ik me weer zo onnodig op de kast laat jagen. Vanwege die compleet verschillende meningen omtrent mijn echo's heb ik zelf ook wat op internet gezocht. Tot mijn verbazing is het helemaal niet ongewoon voor normale eierstokken om meerdere eiblaasjes te hebben. Ik was zo opgelucht. Kennelijk heeft de huisarts gewoon gelijk. Misschien heb ik wel mazzel en ben ik volgende maand al ongesteld! Dat laatste wil ik nog niet geloven, omdat ik mezelf niet wil teleurstellen. We zien het wel! Ow, voor geinteresseerden: http://www.obgyn.net/ultrasound/ultraso ... ry/gallery http://www.massgeneral.org/pcos/images/ ... varies.jpg http://brighamrad.harvard.edu/education/online/US/ Om terug op topic te komen: Ik heb de oude pilletjes nog staan, maar heb een nieuw doosje zwangerschaps vitaminen gekocht. Dit keer davitamon (femme natal)