Wanneer was ovulatie? Wie kijkt mee...

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door annabeth, 1 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annabeth

annabeth Fanatiek lid

21 jun 2011
    1.253
    1
    0
    iets juridisch... ;)
    Groningen
    Ik temp al een tijdje en ik bekijk ook regelmatig tempkaartjes van anderen. Bij vrouwen die een dip hebben bij de ovulatie, zie je vaak dat FF het kruis zet OP de dag van de dip.

Alleen... mijn stijging na de dip is steeds gering. Deze ronde zelfs twee dagen gering en toen enorm. Ik krijg mijn kruis dan ook steevast 1 of 2 dagen na de dip.

Ik vraag me nu af wanneer mijn ei is. Heeft FF gelijk? Of heb ik gewoon een trage stijging? Kan dat überhaupt, een trage stijging?

En het gekke is ook nog eens.... Als ik de "advanced" analyse methode verander in de research-methode, dan gaat het kruis telkens een dag naar voren (dus wel naar de dip) en dan is de coverline ook een stuk lager. :( :( :( :( Ik begrijp er dus niks meer van :( :( :( :(

Hoop dat jullie willen meekijken. HIER IS MIJN TEMPKAARTJE (en daar zijn ook vorige cycli op te zien).

2. annabeth

annabeth Fanatiek lid

21 jun 2011
    1.253
    1
    0
    iets juridisch... ;)
    Groningen
    Niemand? :(

3. bonita

bonita Fanatiek lid

22 jul 2010
    1.155
    0
    36
    NULL
    NULL
    Op basis van je temperatuurkaartje en je positieve ovulatietests zou ik denken dat je maandag of dinsdag je eisprong hebt gehad. Maar ik snap FF ook af en toe niet, dus ik weet niet of ik het bij het goede eind heb.

4. MM1981

MM1981 Bekend lid

30 dec 2010
    668
    0
    0
    FF neemt ook heel sterk de E'tjes (eggwhite) mee in ovulatiebepaling.

Zelfs al wanneer je zwanger bent en je na je positieve test een E invult dan verplaatst ie het kruis na de testdatum.

5. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Waar kan jij advanced en research methode aanklikken ? Dan kan ik even testen wat er precies gebeurt en waarom.

Verder misschien een idee om je W en E'tjes even weg te halen, want FF kijkt óók daarnaar (zoals MM1981 ook zegt), want je hebt nu W, E, W, E, en dat snapt FF denk ik niet zo goed ;)

En temp je wel elke dag op hetzelfde tijdstip ?

6. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Zou op basis van temp zeggen dag 18.

7. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Dat denk ik ook

8. annabeth

annabeth Fanatiek lid

21 jun 2011
    1.253
    1
    0
    iets juridisch... ;)
    Groningen
    OK, misschien moet ik dan even de E en W's weghalen. :) Kan ik eens proberen. Maar ik blijf 't gek vinden hoor, een dip, een kleine stijging, dan op die dag ei en dan opeens een grote stijging.... Dat zie ik in de grafiekjes van anderen niet terug.

De analyse-methode kun je aanpassen onder het kopje "ovulation detector". Daaronder staat "Tuning/Override" Als je daarop klikt, dan kun je voor vier verschillende methodes kiezen. Advanced (waar ie standaard op staat), Research (dat is nieuwer), Fertility Awareness (die kijkt naar je zes voorgaande temperaturen) en OPK.

In elk geval bedankt voor 't meekijken!!!

Dag 18 dus waarschijnlijk? Jammer.... Dan is dat waarschijnlijk te laat. :(

9. MM1981

MM1981 Bekend lid

30 dec 2010
    668
    0
    0
    Ik denk dag 19; Dat je eitje iets meer aanlooptijd nodig had om los te weken. Ik ben benieuwd waar FF over een paar dagen het kruis plaatst.

10. annabeth

annabeth Fanatiek lid

21 jun 2011
    1.253
    1
    0
    iets juridisch... ;)
    Groningen
    Dag 19? Maar de stijging is toch sowieso NA je ei? Dan lijkt dag 19 me te laat....

Ik heb al wat temperaturen vooruit ingevuld om te kijken wat FF ging doen. In de advanced modus kiest hij bij de grafiek van deze maand voor dag 18 en in de Research modus voor dag 17....

Oh ja en ik temp wel altijd op dezelfde dag, maar we zitten nu natuurlijk wel met de overgang van zomertijd naar wintertijd. Heb het zo gemikt dat ik op de dag van de overgang een half uur later heb getempt dan anders (dus klok uur vooruit, wekker half uur terug). Dat was CD 17. Vanaf die dag gewoon de wintertijd aangehouden, maar ik ben wel elke ochtend ruim voor de wekker wakker dus dan lig ik al even te draaien zeg maar. Weet niet of dat uitmaakt?

11. annabeth

annabeth Fanatiek lid

21 jun 2011
    1.253
    1
    0
    iets juridisch... ;)
    Groningen
    Deze info haalde ik uit een huisartsenrichtlijn over verminderde vruchtbaarheid. Staat dat tempen niet het tijdstip van de ovulatie kan voorspellen. :( Of lees ik het nou verkeerd?

In vergelijking met ovulatiedetectie per echografie liet de BTC bij een spontane cyclus bij 101 subfertiele vrouwen een sensitiviteit zien van 0,77, een specificiteit van 0,33, een positief en negatief voorspellende waarde van respectievelijk 94% en 10%. Een normale, bifasische curve maakt ovulatie zeer waarschijnlijk, echter het moment van ovulatie is hiermee niet goed te voorspellen (de stijging van de basaletemperatuurcurve vindt plaats van 8 dagen voor tot 4 dagen na de ovulatie) [Guermandi 2001]. Daarnaast worden potentieel vruchtbare dagen gemist, gezien de grootste kans op conceptie bestaat in de periode 5 tot 6 dagen voor stijging van de temperatuur in de BTC tot 1 dag erna.

12. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Nee klopt wat je zegt, je kunt het van te voren ook niet voorspellen dmv een temperatuurcurve. Je kunt de ovulatie alleen achteraf achterhalen, dus als je temp 3 dagen achter elkaar hoog is geweest.

13. annabeth

annabeth Fanatiek lid

21 jun 2011
    1.253
    1
    0
    iets juridisch... ;)
    Groningen
    Dat dacht ik ook al, maar lees ik hier nou goed dat je temp 8 dagen voor je ei al omhoog kan gaan, maar net zo goed 4 dagen na je ei pas? :( :( :( Dan zou je dus ergens in de 11 dagen rondom je tempstijging een eisprong hebben gehad zonder dat je aan de temperatuur kunt zien wanneer? :( Dat is dan wel echt nieuw voor mij, want ik dacht dat de eisprong of op de dip-dag was of op de dag voor een grote stijging.

Of lees ik het gewoon niet goed? :(

Denk je dat je het snapt, word je weer aan het twijfelen gebracht door zo'n stuk.... hahahahaha.

14. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Jaa maar ze hebben het over een bifasische curve, dat houdt in dit geval volgens mij in, dat na je menstruatie, je temperatuur licht stijgt, maar daarna nóg een keer stijgt. (of eerst daalt en dan stijgt) Dus daarom is de ovulatie er niet mee te voorspellen, maar zal die plaatsvinden binnen 12 dagen na de eerste stijgingen, en uiterlijk 4 dagen ná de eisprong, dus als je dan 3 dagen hoger tempt, weet je dat je eisprong geweest is.... En de eisprong is dan denk ik wel op het moment dat hij laag was, of ieder geval voordat hij 3 dagen hoog bleef. Dat is wat ik eruit begrijp in ieder geval :D Want dan ga je zeg maar over naar de luteale fase.

Alleen dat stukje erboven wat over subfertiele vrouwen gaat, daar snap ik nou de ballen van :p

15. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Owja, en er staat : Daarnaast worden potentieel vruchtbare dagen gemist, gezien de grootste kans op conceptie bestaat in de periode 5 tot 6 dagen voor stijging van de temperatuur in de BTC tot 1 dag erna.

Dus dat zegt dan toch dat de eisprong plaatsvond op de dag voor de stijging, aangezien je kans op conceptie hebt tot 1 dag na de BTC. ?

16. annabeth

annabeth Fanatiek lid

21 jun 2011
    1.253
    1
    0
    iets juridisch... ;)
    Groningen
    Hahaha als je het zo zegt klinkt het wel heel logisch! :D Ben ik weer helemaal gerustgesteld, begreep ik het toch. :) :) :) Dank je!

Deel Deze Pagina