Hoi iedereen! Ik ben zo blij met de geboorte van ons zoontje, helemaal in de wolken! Aan het einde vd bevalling hebben ze een knip gezet, het is nu behoorlijk opgezet en heel erg pijnlijk. Veel moeite met bijv. zitten en draaien in bed , een windje laten doet al pijn, dus ik ben behoorlijk bang voor het moment dat ik moet poepen. Ik weet dat ik het niet moet ophouden maar ik voel eerlijk gezegt ook niet heel goed wanneer ik nodig moet... Iemand met tips/ervaring?
ik vond de eerste keer ook doodeng... maar dat was met alles wel de eerste keer na de knip, durfde mijn benen amper op te tillen om mijn broek aan te doen... maar gewoon gaan. zorgen dat je goed kan (kiwi's eten enz) en eventueel een verhoogje voor je zetten als je op de wc zit zodat je benen niet te laag hangen (kan helpen) en even een momentje voor jezelf nemen het komt goed!! (toen ik bevallen was van de eerste was er in het ziekenhuis een vrouwtje die in kleermakerszit aan het voeden was...
hier vond ik het ook eng! heb het een paar daen opgehouden, 3 of 4 dagen? ik was wel weer begonnen met roken en een sigaret helpt dan wel
Kiwi's, sinaasappels, plak ontbijtkoek, kopje thee... En doe rustig aan! Verder kan het voor je knip fijn zijn te koelen, bv met koud water spoelen of met een koud washandje oid, dan neemt de zwelling ook af!
Van lactulose word je ontlasting zacht, dat is een tip. Is overigens geen laxeermiddel hoor. En gewoon rustig de tijd nemen.
Je stoelgang komt ook pas een dag of 3/4 na de bevalling op gang zei mijn vk. Ik heb altijd al harde ontlasting en vond het ook eng. Maar even de tijd nemen helpt. Stukje voor stukje persen. Ik had mijn dochter er een stuk sneller uitgeperst..
probeer 2 kiwi's te eten elke dag, dat helpt het ook zachter te maken en dan heb je straks niet veel pijn met poepen. Ik durfde ook niet na de knip, omdat ik last heb van obstipatie en de aambeien na de bevalling. Neem er echt de tijd voor, ga niets forceren, gewoon rustig zitten op de wc. sterkte!
Mijn kraamhulp raadde microlax aan. Kleine klysma. Je kan wel lactulose gaan gebruiken maar dat pakt niet het probleem aan waar je nu mee zit. Wat er nu zit moet eruit en daar komt de lactulose niet bij, microlax wel. Het word zo zacht dat het geen pijn doet. Goed ontspannen gaan zitten met een rechte rug en vooral je tijd te nemen.
Bij de oudste heb ik laxeermiddel gekregen van de gyn. Maar die keer had ik een totaalruptuur. Eenmaal zonder laxeermiddel was het wel een beetje eng, maar gelukkig ging dat goed. Bij de tweede een preventieve knip gehad. Nu dus "gewoon" zonder middeltjes. Tja, het is eng, maar hoe langer je wacht, hoe enger het wordt. Neem je tijd even, bijv puzzelboekje. Gewoon ontspannen zitten, niet teveel persen. En hopen dat het meevalt, doet het vaak ook wel. Maar het moet er even uit. En vergeleken met mijn 1e bevalling was het verschil wel groot. Je voelt het, maar het deed niet echt pijn. Bij de 1e zat de wond daar natuurlijk ook En inderdaad dingen als kiwi, vezels kan helpen.
O ja? Hihi...ik moet na deze bevalling de volgende dag alweer gelijk flink poepen. Bij mijn eerste bevalling had ik ook een knip gehad. Poepen vond ik ook zo eng. Hoog zitten, gezond eten en vooral heel rustig aan doen en goed je tijd nemen zijn mijn tips.
Ik was er ook bang voor, maar het viel mij alles mee. Ben er rustig voor gaan zitten. Het kwam bij mij pas op dag 3 of 4. Als je veel last hebt van de hechtingen kun je ook regelmatig in een badje Biotex gaan zitten.
Ik rookte ook weer dus dronk veel koffie redbull en rookte veel en als het er dan bij uitkwam &@-/ hihih ging ik snel naar de wc het was wel eng maar luchtte wel heel erg op na drie à vier keer durfde ik weer normaal maar omdat je soms een beetje kracht zet ( normaal gesproken ) was ik er ook heel erg bang voor
Ik ga na een volgende bevalling trouwens wel een kleine dosis lactulose gebruiken, want ik had nu zóveel last van obstipatie (in de laatste weken van de zwangerschap). Na de bevalling viel het wel mee, maar beetje laxeren is op zo'n moment - vind ik - prettiger, hoef je helemaal geen moeite te doen
Ik had een totaalruptuur graad 4 en was tot mijn rectum gehecht zowel uit als inwendig. Je kunt je dus wel voorstellen dat ik de grote boodschap beangstigender vond als mijn bevalling zelf. Ik heb lachlust gekregen en mocht dit ook vanaf de bevalling meteen 3x per dag innemen. Kreeg helaas de 2de dag al aandrang en heb echt op de bank gezeten met de gedachte : IK WIL DIT NIET toch gegaan natuurlijk en het viel me 100procent mee. Ik voelde het wel maar geen verschrikkelijke pijn.. Ik deed wel mijn bilnaad eerst spoelen met koud water en de rest poetsen met vochtig toiletpapier van page en dan met aloë Vera. Heb ik net zo lang gegaan tot ik het niet meer gevoelig vond. Succes meis!
Dankjulliewel voor de tips! Ga ik m'n vriend vragen morgen zoiets te halen voor me. Hij had vanavond even gekeken toen ik het liet luchten op aanraden van de kraamhulp (hij is dapper haha) hij had wel het idee dat ik misschien een aambei had, hmpf, ben ik altijd bang voor geweest maar nog nooit gehad. Hoop het niet want het klinkt allemaal zo pijnlijk ;p. Ik eet veel vezels en best wat dadels, drink veel water. Ik denk dat ik het doodemg ga vinden maar dat zal wel minder worden zodra het is gelukt. Has to happen sooner or later...
Ik was er ook heel bang voor (uitgescheurd), maar op dag 4 moest ik opeens heel nodig. Dus toen ben ik naar de wc gegaan en hoefde maar heeeel licht te persen. Dus het viel uiteindelijk allemaal wel mee.
Ik heb geen knip gehad maar 2 keer een ks. Ik moest beide keren de dag erna al, en daar zag ik best tegenop! Maar wat iedereen al zegt: wachten tot je moet, rustig gaan zitten, je tijd nemen en vooral wachten tot je aandrang hebt. Dus niet drukken! Veel drinken, en dan valt het best mee. Goed spoelen daarna!