Schildklierhormoon is gevoelig voor het niveau van andere hormonen naast het TSH. Oestrogenen blokkeren gedeeltelijk de efficiëntie van schildklierhormoon en om dat te compenseren produceren vrouwen meer schildklierhormonen dan mannen. Dit is de oorzaak van het feit dat vrouwen een grotere schildklier hebben dan mannen en er ook vaker verschillende schildklier-afwijkingen gevonden worden bij vrouwen. Vrouwen die medicatie gebruiken om hun hoeveelheid schildklier hormoon te verhogen moeten als ze beginnen met de pil vaak hun dosis schilklierhormoon verhogen door de oestrogenen die in de pil voorkomen.
Ik heb de HA al gebeld om in ieder geval mijn bloed weer even te laten prikken, dus ben benieuwd wat mijn waardes nu zijn. Wist wel dat de pil de werking van mijn schildkliermedicijnen ietwat kan beinvloeden, maar niet andersom zeg maar. Maar moet echt wel een andere pil hebben, want man o man, wat ben ik op dit moment ongesteld zeg! Zo erg heb ik het in jaaaaren niet gehad. Zo vaag is dit zeg! Mega buikpijn, hoofdpijn, last van mijn darmen en zooo moe! En dat met nog een week te gaan. Gister op de bank gelegen met een kruik erbij en mijn buik was gewoon helemaal opgezet.