Verlof/vrij nemen voor onderzoeken

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Annemoon, Feb 12, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annemoon

Annemoon Bekend lid

Apr 4, 2013
    816
    0
    0
    Vooral heel druk met werk, mijn glaskunst, de neef
    Oost NL
    We hebben vorige week onze eerste IUI gehad en ik had vandaag een discussie over hoe het gepland wordt op het werk.
    Voor tandartsbezoek ed bestaat verlof. Welk soort weet ik zo niet, in een infoboekje van de overheid las ik calamiteitenverlof en zorgverlof ed.
    Maar volgens mijn leidinggevende heb ik daar geen recht op bij het bezoek van een fertiliteitsarts omdat dit een veelvuldig artsbezoek is???? Volgens hem kan het nog jaren duren en kost dat het bedrijf te veel geld. Dus moet ik dan mijn vakantie opnemen om naar de arts te kunnen?
    En hoe gaat dat als je een rot gebit hebt en meerdere keren naar de tandarts moet?
    Totnutoe heb ik nog maar 4 uur hoeven opnemen ondanks meerdere folikelmetingen, prikinstructie en de iui zelf. Het meeste kan ik s ochtends vroeg plannen voor werktijd uit. Niet ideaal en soms erg zwaar, maar wel zo loyaal naar m'n werk toe.

Hoe hebben jullie dit geregeld op het werk en hebben jullie tips?

2. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

Aug 21, 2013
    2,515
    966
    113
    Wij krijgen 8 uur per jaar voor artsenbezoeken.
    Ik neem voor alle bezoeken vrij en dat heeft me na 4 icsi's enorm veel dagen gekost.
    Wel heb ik al 3 keer ( nu weer) in de ziektewet gezeten met overstimulatie. Daar is mijn baas niet blij mij. Hij heeft vorig jaar zelfs gedreig mijn verlof niet meer goed te keuren.

Als je een begripvolle baas hebt is er misschien iets te regelen, maar wellicht dat er iets in je cao of personeelshandboek staat.

3. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,923
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Op Freya staat er een stuk over. Komt er ongeveer op neer dat je nergens recht op hebt in deze en dat je er samen met je leidinggevende uit moet komen.
    Ik heb het geluk dat ik in hetzelfde ziekenhuis werk als dat ik onder behandeling ben. Het kost per FM hooguit een kwartier.
    Op de punctiedag heb ik me ziekgemeld (wel met reden), maar ik denk dat als ik dat met alle FM's ook zou doen, dat mijn leidinggevende daar wel een stokje voor zou steken. En dat snap ik wel. Ik zou het zelf ook niet durven te verkopen op het werk.
    Ik vind het vergelijk met een tandarts (hoe rot je gebit ook is) geen vergelijk. De mmm kan een hele langdurige en structurele aangelegenheid zijn, dat welke tandartsbehandeling ook ver overstijgt.
    Idd een heel duur grapje voor een werkgever. Ik vind dat zij niet de kosten hoeven te dragen van onze kinderwens.

PS. Bij ons mag tandartsbezoek in geval van een fulltime aanstelling idd onder werktijd, maar als je ook maar een beetje deeltijd werkt, word je geacht je afspraken op je vrije dag te plannen. En ook dat snap ik wel.

4. lonely girl

Jan 16, 2014
    11
    0
    0
    Hi Annemoon, blijkbaar is dit per werkgever verschillend, want mijn manager geeft mij vrij voor de behandeling die ik in belgie doe. Hij vindt het medisch en dat is het natuurlijk ook! Als je daarvoor steeds je vakantiedagen moet opnemen dan krijg je ook niet de rust die je nodig hebt, het traject kost al genoeg stress. Wel neem ik af en toe wel een dag vrij op, maar dat doe ik om niet steeds tegen mn collegas te hoeven zeggen dat ik er om medische redenen niet ben. Helaas kun je het niet eisen van je werkgever, maar ik vind dat wel zo sociaal. Je kan ook iets anders krijgen waarvoor je naar het ziekenhuis moet en dan ben je ook veel weg. En ik ben bijna nooit ziek dus dat scheelt ook.

5. pippeke

pippeke Niet meer actief

oh dan heb ik wel een geweldig cao als ik dat zo lees. in ons cao staat letterlijk dat ik alle uren vergoed krijg en het werk mij totaal niet mag belemmeren hierin. Moet natuurlijk wel zelf meedenken zoals mn vaste vrije dag omwisselen als dat handiger is. maar tot nu toe alles gekregen en ook veel begrip ervoor. maar ik werk ook in een ziekenhuis. misschien scheelt dat wat?

Wat staat er in jullie cao? wel vervelend hoor!

6. Annemoon

Annemoon Bekend lid

Apr 4, 2013
    816
    0
    0
    Vooral heel druk met werk, mijn glaskunst, de neef
    Oost NL
    Ik werk regelmatig in het weekend, dus met 40 uur heb ik doordeweeks nog wel eens tijd of zorg dat ik later kan beginnen. In die zin heeft het totnutoe nog niet zoveel tijd gekost en vind ik het ook geen probleem om m'n eigen uren ervoor te gebruiken, maar ik was vooral verbaasd over de manier van reageren en vroeg me af of er meer mensen dit tegen gekomen zijn.

7. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Wat vervelend. Heb je ook een HR afdeling waarmee je eens van gedachte kan wisselen?

Hier een werkgever die alles vrij geeft aan behandelingen. Sterker nog, als ik een slechte dag heb mag ik zelfs thuis blijven. Doordat ze zo supportive zijn merk ik dat ik me gesteund voel waardoor ik echt maar minimaal werkverzuim heb. De houding van jouw manager gaat eerder de andere kant uit...

8. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

Jan 8, 2011
    1,998
    885
    113
    Groningen
    Ik haal alle uren die ik mis voor FM op een ander tijdstip of op een andere dag in. Ik krijg verlof voor punctie en terugplaatsing maar dat wil ik zelf niet... Ik neem dan vakantiedagen op.

9. mart

mart Fanatiek lid

Jun 2, 2012
    2,201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bij mij op het werk gaat het om resultaat. Als ik mijn werk netjes af krijg hoef ik geen vrij te nemen. Voor mijn eigen gemoedsrust probeer ik het wel zo veel mogelijk te compenseren maar ik hoef geen vrije uren op te nemen.
    Bij mijn partner zijn ze gelukkig ook vrij relaxed. Als hij moet dan mag hij thuiswerken die dag omdat het anders helemaal heen en weer rijden is.

10. ER14

ER14 Fanatiek lid

Apr 17, 2013
    3,127
    2
    0
    Ik kon bijzonder verlof opnemen maar heb er voor gekozen dat niet te doen. Ik had wel het geluk dat ik vaak mijn roostervrije dag kon ruilen of dat ik op dagen van een fm thuis kon werken.
    Voor de punctie en terugplaatsing heb ik vakantiedagen ingezet. Ik wilde liever niet dat het bijzonder verlof met reden mijn personeelsdossier vermeld zou worden.

11. GFH

GFH Fanatiek lid

Dec 27, 2010
    3,539
    0
    0
    Iets in de ICT
    Limburg
    Ik heb voor alle onderzoeken, alle bezoeken, alle behandelingen vrij gekregen van mijn werkgever. Hoefde daar geen verlof voor op te nemen.

12. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    1,453
    1
    0
    Ik heb met mijn werkgever 50/50 afgesproken. Ik probeer zoveel ongelijk afspraken voor werktijd en op mijn vrije dag te plannen. De fm's kon ik zo voor een deel zelf op me nemen als het vroeg was en anders schreef ik een half uurtje doktersbezoek. De punctie mocht ik me ziek melden en de tp schreef ik dan bijvoorbeeld niet als ziek...
    Ik heb 2 keer een week niet kunnen werken vanwege overstimulatie, de tweede keer was ik zwanger, maar hier waren ze de eerste keer begripvol, de tweede minder, terwijl ze die volgens mij gewoon uit een potje kunnen krijgen voor medewerkers die zwanger zijn... Dus... Ik voel me wel enigszins gesteund door mijn werk, maar niet helemaal, ik kies er namelijk niet voor! Ik vind het medisch!

13. klavertje3

klavertje3 Actief lid

Nov 22, 2013
    140
    0
    0
    ziekenhuis
    Bussum
    Hai
    Op mijn werk privekliniek doet mijn leiding gevende gelukkig nergens moeilijk over alle iui pogongen ben ik de hele dag vrij geweest en nu met ivf passen ze het rooster aan zodat ik ten alle tijden weg kan. En gaat de directie moeilijk doen dan zegt hij hebben we nog altijd wel officiele verlofdagen etc.
    Dit geeft mij ook veel rust is al onrustig genoeg.

Sterkte iedereen

14. Niandra

Niandra Actief lid

Sep 19, 2013
    311
    1
    16
    Wat een wisselende situaties zeg!
    Vervelend als je steeds vakantie uren op moet nemen.

Hier krijg ik altijd vrij als ik 's ochtends even naar het ziekenhuis moet, voor fm's, onderzoeken of gesprekken bijvoorbeeld. Maar als ik een halve tot een hele dag weg ben, zoals bij de HSG of de inseminaties, neem ik een vakantiedag op.

Share This Page