Hallo, Ik zit met een probleem en tevens een vraag. Mijn verloofde en ik willen heel graag een kindje. Ik ben nu al bijna een jaar getsopt met de pil en mijn cyclus is eindelijk weer een beetje op orde en gelijk matig al is hij veel langer dan eerst.(eerst was het 34dagen en nu 50) Maargoed ik neem aan dat dat mogelijk is?(of is mijn cyclus nog steeds in de war?) Ok wat mijn belangrijkste probleem en vraag is dat ik last heb van agorafobie (straatvrees en angstaanvallen)nu wilde ik graag weten of u in de praktijk vaker mensen heeft gehad met dit probleem en hoe ze ermee om gingen en of u advies heeft. Ik heb hier al 11jaar last van en slik medicatie en ben in therapie. Ik probeer te stoppen met de medicatie maar ze zeggen als het erg moeilijk word dus dat mijn klachten veel erger worden dat ik beter door kan gebruiken dan stress hebben omdat dat slechter is voor het kindje? Nu is het zo dat ik hard bezig ben mijn vrijheid terug te brengen maar er helemaal vanaf komen gaat niet volgens mijn theratpeut hij zegt het blijf een zwak punt bij me maar ik kan er mee leren omgaan zodat ik wel naar buiten kan ed. Toch willen we heel graag kinderen en we hebben er ook de leeftijd voor. Hij is nu 37 en ik 27. Hopelijk adviseerd u ons niet om nog even af te wachten tot het beter met me gaat dit hebben we namelijk al 2jaar gedaan. En we willen niet veel langer wachten omdat ik dan teveel aandacht besteed aan mijn angst en dat is ook niet goed(ik blijf evengoed wel knokken om er vanaf te raken) ik besta namelijk niet alleen uit angst ik ben meer dan dat. Graag zou ik dus advies willen: -hoe ik ermee om moet gaan als ik zwanger ben ik vind het namelijk erg leuk maar ook best eng het idee dat er een kindje in mij groeit is dit een normale gedachte? -Wat als er wat mis gaat en ik durf mijn huis niet uit? :'( -En wat als ik een keer niet naar de verloskundige durf te gaan? -En wat als ik moet bevallen? dood eng lijkt me dat! :S Mijn verloofde werkt en kan dus niet alles op zich nemen. Buiten dat ben ik ook verantwoordelijk en wil er voor ons kindje zijn en zeker veel liefde geven.(we verlangen er zo naar!) Thuis voel ik me wel goed en lekker dus dat is geen probleem het is meer het naar buiten gaan verloskundige,dokter,ed Ik verwacht als het kindje is geboren dat ik zover ben dat ik het wel naar school kan brengen of naar de dokter omdat daar een lange tijd tussen zit. Nogmaals ik werk er aan zodat ik het wel weer durf dus een verbetering geloof ik wel in dat zeker! Hopelijk krijg ik advies en een antwoord op de vraag van mijn cyclus. Alvast vriendelijk bedankt voor de tijd en moeite. Patricia
Hoi Patriacia, Ieder mens heeft een eigen cycles normaal is tussen de 28 en 33 dagen. Die van jou duurt 50 dagen dit noemen wij oligomenorroe. Mischien is je cycles nog een beetje van slag. soms duur het een jaar voordat je lichaam weer op orde is. Dit kan een reden zijn dat je niet zo heel snel zwanger zal worden. Zwangerschap doet jemisschien juist goed om over je agorafobie te komen. Het is heel bijzonder en raar en vreemd dat er een kindje in je groeit ik denk dat iedereen dat gevoel heeft en dat dat zeer normaal is. Bespreek met je verloskundige dat je een agorafoob bent. Durf je niet te komen dan zijn er ook andere oplossingen. Een verloskundige rijd altijd visite terwijl de andere spreekuur houd. Degene die visite rijd zou ook bij jou thuis kunnen komen om de controles te doen. dit is geen probleem, maak het bespreekbaar. Ga wel goed na of de medicijnen die je gebruikt geschikt zijn in de zwangerschap. Anders schrijf je ze op en zoek ik het voor je uit. Het is belangrijk om tijdens je zwangerschap in therapie te blijven en ook daarna. Ik denk dat je kindje jou juist zou kunnen helpen om naar buiten te gaan. Lekker wandelen frisse lucht voor je kindje. ik twijfel er niet over dat jullie kindje in een prima gezin terecht komt. Bevallen is voor iedereen eng, en is er iets mis dan ga je, je moet.. De verloskundige is er voor je. En ook je partner (wanneer gaan jullie trouwen?) Groetjes Imke
Hallo Imke, Heel erg bedankt voor je antwoord. Dit maakt me eigenlijk best blij. En mijn onzekerheid is zeker wat afgenomen door je antwoord. Nu weet ik teminste dat er evt wat geregeld kan worden mocht het echt niet gaan. Maar ik zal zeker de therapie blijven volgen ook als de kleine er is. Dit zal ons gezin alleen goed doen en mezelf al helemaal. Ik rekende de mijn cyclus van menstruatie tot weer een menstruatie is dit juist? En is mijn kans op een snelle zwangerschap erg klein geworden? Als ik eerlijk ben hebben we het pas 1x geprobeerd maar toen was ik net 4mnd gestopt met de pil. Daarna hebben we even gewacht tot ik weer een beetje een gelijkmatige cyclus zou krijgen omdat ik er anders teveel mee bezig zou zijn. De medicatie die ik gebruik is fluvoxamine 200mg en oxazepam 30mg per dag. Verder heb ik last van astmatischebronchitus en ik gebruik daar ventolin 400mg voor dat zijn die pufjes. Ik ben wel van plan om weer foliumzuur te gaan gebruiken. Wij willen graag trouwen maar omdat een kindje veel geld kost gaan we eerst voor ons kindje en daarna trouwen zo kan ons kindje er ook bij zijn. Lijkt ons best bijzonder. Alleen moeten we volgens mij best veel regelen omdat we immers nog niet getrouwd zijn? Nogmaals heel erg bedankt voor de tijd en moeite en hopelijk krijg ik nog een antwoord. Vriendelijke groetjes, Patricia
hoi patriciaa, Je telt je menstruatie goed, van de eerste dag tot de eerste dag van je volgende menstruatie. Ga inderdaad weer foliumzuur slikken als je het weer wil gaan proberen. Fluvoxamine mag je gebruiken gedurende je zwangerschap het kan wel zijn dat je kindje na de geboorte hier wat ontwenningsverschijnselen van kan krijgen dit kan een reden zijn dat de kinderarts je kindje wil zien na de geboorte. Dit medicijn gaat over in de borstvoeding, het word dan ook geadviseerd dan geen borstvoeding te geven. Oxazepam is te weinig onderzocht om te zeggen of het schadelijk is tijdens de zwangerschap. Wel is bekent dat een kindje ontwenningsverschijnselen kan krijgen na de geboorte. In de praktijk weet ik dat oxazepam word gebruikt in de zwangerschap. Het gebruik van deze medicatie is een reden om in het ziekenhuis te bevallen. Ik verwacht dat je wel onder controle kan blijven van de verloskundige en zij gaat ook mee naar het ziekenhuis voor je bevalling. Ventolin mag je de gehele zwangerschap gebruiken patriciaa: Zwanger worden is een uitdaging en voor jou net een iets grotere uitdaging dan voor een ander. Iedereen heeft wel iets bijzonders waar rekening mee moet worden gehouden. Durf de uitdaging aan! Groetjes imke
Hallo Imke, Heel erg bedankt voor het uitzoeken van mijn medicatie. Wel jammer dat ik dan niet thuis kan bevallen. Aan de andere kant is het wel weer een veilig gevoel om in het ziekenhuis te bevallen ze hebben immers alles bij de hand voor als het onverhoopt nodig moest zijn. Nu is mij laatste vraag dat als ik in het ziekenhuis beval moet ik het dan van te voren regelen met een ziekenhuis hier in de buurt? En als ik daar bevallen ben mag ik dan dezelfde dag/nacht na de bevalling weg met mijn kindje als alles in orde blijkt te zijn? Ik zal er namelijk wel erg tegen op zien als ik daar moet overnachten zonder mijn verloofde. We zullen zeker de uitdaging aan gaan al vinden we het best eng alles komt nu wel heel dicht bij. Vriendelijke groetjes, Patricia
Hallo Imke, Heel erg bedankt voor het uitzoeken van mijn medicatie. Wat helemaal fijn is dat ik gewoon zwanger mag raken. Meteen stoppen gaat namelijk niet ik ben al wel aan het minderen maar veel tijd en geduld. Graag zou ik willen weten wat voor soort ontwennings verschijnselen en wat ons kindje dan krijgt? Nog belangrijker kan het kwaad? Zou ons kindje er lang last van hebben? Nu is mij laatste vraag dat als ik in het ziekenhuis beval moet ik het dan van te voren regelen met een ziekenhuis hier in de buurt? En als ik daar bevallen ben mag ik dan dezelfde dag/nacht na de bevalling weg met mijn kindje als alles in orde blijkt te zijn? Ik zal er namelijk wel erg tegen op zien als ik daar moet overnachten zonder mijn verloofde. We zullen zeker de uitdaging aan gaan al vinden we het best eng alles komt nu wel heel dicht bij. Maar als je het leuk vind laat ik het weten als het RAAK is Vriendelijke groetjes, Patricia