Ik ben een vrouw van 38 jaar en mijn vriend en ik hebben vanaf augustus 2014 een kinderwens. In januari 2015 was het al raak, maar helaas een miskraam (leeg vruchtzakje). Na een curettage begin maart 2015 zijn weer verder gaan proberen, helaas met weinig resultaat. In oktober zijn we via de huisarts bij de gynaecoloog in het ziekenhuis gekomen en in december en januari is mijn cyclus bekeken met inwendige echo. Baarmoederslijmvlies is bij eisprong rond de 6.8 en follikel is bij 17 mm gesprongen. Heel normaal en de waardes vallen binnen de grenzen werd in het ziekenhuis gezegd. Helaas was de samenlevingstest negatief. Wel veel zaadjes maar deze bewogen niet. Wel heb ik last van tussentijds bloedverlies een week voor mijn menstruatie. A.s. maandag krijg ik een HSG. Als dit onderzoek positief is, moeten we volgens het ziekenhuis tot april 2016 wachten voordat ze ons verder helpen. Iets wat ik niet zo goed begrijp aangezien ik over 4 maanden 39 word. Ze zeggen in april 2016 ben je pas weer 1 jaar 'bezig' en dan helpen we je verder.... (het voelt alsof ik gestraft word dat ik een miskraam heb gekregen). Maar misschien is dit het beleid van het ziekenhuis Graag zou ik een test willen om te kijken hoe ver ik van de overgang verwijderd ben...of dat mijn zuurgraad gemeten wordt...hoe dat mijn hormonen tijdens mijn cyclus zijn, aangezien ik tussentijds bloedverlies heb. Kan iemand mij zeggen dat het normaal is dat ik tot april moet wachten? (elke maand wachten voelt te lang...) of kan ik bovenstaande testen al eerder laten uitvoeren bv via de huisarts? Mocht iemand een advies hebben dan hoor ik het graag.
Mijn ervaring is ook dat het ziekenhuis echt wil dat je de tijd volmaakt. Dus dat is een jaar proberen... (in jouw geval na je laatste miskraam). Ik moest het ook een kans geven om het op de normale manier te laten gebeuren. Ik heb ook om meer onderzoeken gevraagd, maar sommige onderzoeken hebben blijkbaar niet genoeg voorspellende waarde. Ze maken na aanleiding van alle onderzoeken een kansberekening en daarmee geven ze een advies. Wij hebben uiteindelijk nog een half jaar moeten proberen terwijl onze kansen helemaal niet zo goed zijn (dus in totaal na 1,5 jaar proberen pas beginnen). Dus dat je dan in april mag beginnen (een jaar na je miskraam) lijkt me wel redelijk. Maar het blijft super frustrerend dat ze je wegsturen...
Bedankt voor je reactie! Ja het is en blijft frustrerend... vooral als ze zeggen, probeer het nog maar een paar maanden... Maar goed, we zullen het HSG onderzoek afwachten en eind februari staat weer een gesprek bij de gynaecoloog gepland. Hopelijk zetten ze vaart erachter!
Snap heel goed dat al die maanden teveel zijn. Ik heb zelf eind juni 2015 een miskraam gehad, en nog steeds is mijn cyclus in de war en ook nog niet zwanger... Gynaecoloog zegt ook, afwachten maar... Wilde je sterkte wensen !
Ik heb geen ervaring met dit, maar wilde je veel succes wensen! Zelf word ik over een half jaar 40. Ik ben pas in mijn tweede ronde, maar vanmorgen toch voor de zekerheid al aangekaart bij mijn huisarts dat ik met de pil ben gestopt op deze hoge leeftijd. Ook ik ben bang voor vroege overgang en van alles en nog wat! Overigens vind ik het echt ABSURD dat je pas een jaar na je miskraam verder wordt geholpen op jouw leeftijd! Ze snappen tpch ook wel dat er minder tijd is dan.... Echt bizar
Jeetje wat moet je geduld hebben.. Ik lees hier ook wel goede dingen over België (Gent) en Duitsland. Misschien zou je dat nog kunnen uitzoeken? Weet er verder niet genoeg van, maar wil je veel succes wensen
Volgens mij zou je na je 38ste al na 6 maanden geholpen moeten worden, dus ik vind het vreemd dat je nu dat jaar moet volmaken. Ik zou echt pushen op eerdere hulp
Ik dacht ook dat je vanaf jouw leeftijd toch ook niet zo lang moest wachten om hulp hoor... Ik zou ook blijven vragen om het toch net iets sneller te laten gaan, zeker omdat je al wat ouder bent! Het zou gek zijn om onnodig veel tijd te rekken! Succes!
Dank jullie wel voor de lieve reacties! Doet me goed! Ik hou jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen!
Dit dacht ik dus ook, maar eigenlijk al vanaf 35. In ieder geval wil ik je veel succes wensen en hopelijk mag je toch wat sneller komen