Hoi allemaal, Mag ik een rare vraag stellen? Het geldt vooral voor de meiden die ervaring hebben met IVF. Ik hoop niemand voor het hoofd te stoten. Zo wel, is dat zeker niet bedoeld. Alvast mijn excuses in dat geval. We zijn nu 4 jaar bezig voor een kindje. Ik heb in totaal 6 mk-en gehad (oorzaak wordt niet gevonden) en we hebben nu 3 IUIs gehad in een gestimuleerde cyclus (1 zwangerschap, uiteraard geresulteerd in een mk). Aangezien er geen reden wordt gevonden voor het miskramen, word ik behandeld als alle andere dames die niet zwanger worden, zonder gevonden oorzaak. Wat nu door mijn hoofd speelt is het volgende: IUI geeft verhoudingsgewijs weinig emotionele belasting. Echter, je moet hopen op een bevruchting. IVF is wel erg belastend, maar mocht er bevruchtingen ontstaan, dan worden er in elk geval bevruchte eicellen teruggeplaatst. Ik merk aan mijzelf en mijn man dat de rek er gewoon echt uit is. Het zierkenhuis heeft een afwachtende houding en blijven aandringen op het voorzetten van de IUI. Ze zeggen: zwanger worden is niet het probleem, maar het zwanger blijven wel. Dat kunnen we met IVF niet oplossen. Daar kan ik op zich wel inkomen, maar mijn gevoel zegt me dat ik door IVF mogelijk sneller zwanger zal zijn. Uiteraard kunnen jullie geen medisch advies geven, dat begrijp ik. Mijn vraag is meer: als je dit leest, zou je dan aandringen op IVF of zou je het bij IUI houden? Uiteraard zou ik ook lezen waarom je er zo over denkt. Ik heb nooit IVF gehad dus ik kan niet inschatten hoe heftig of zwaar dat is. Ben benieuwd naar jullie meningen. Mogelijk helpt het me om een goed beeld te krijgen en of het een goed idee is om toch om IVF te vragen.
Hoi Anouk, Ik heb twee IVF pogingen ondergaan en nu twee IUI pogingen. Bij ons treed er meestal wel bevruchting op, maar geen innesteling. Met IVF heb je een verhoogde zwangerschapskans dan met IUI. Dit heeft te maken met het feit, dat er al een bevruchting is en dat deze zich is gaan delen. Bij IUI moet alles nog gebeuren, bevruchting, delen, en innestelen. Ik ben maar 1 keer zwanger geweest en dat was toch echt met IUI en niet met IVF. Vooral als je "probleem" ligt bij het innestelen (wat bij ons ook het geval is, zou ik het houden bij IUI. Het is minder ingrijpend dan IVF. Veel succes iig Liefs Nikkie
Ik ben bang dat je artsen gelijk hebben en dat IVF voor jullie niet heel veel meerwaarde heeft. Ook met IVF kunnen ze de innesteling niet beïnvloeden. Helemaal gezien het bij jullie dus niet om de bevruchting gaat. Krijg je na de IUI ook hormonen of alleen ervoor? Anders zou je kunnen vragen of je na de IUI ook hormonen mag. Utrogestan of Pregnyl kan daarvoor. Deze hormonen zorgen ervoor dat je slijm in je baarmoeder zo dik en optimaal mogelijk blijft. Dit gebruiken ze bij IVF/ICSI eigenlijk altijd, maar bij IUI hoor je het minder. Als je zoiets nog niet gebruikt kan je hier dus om vragen wat ze daar van denken. Verder kan een zelf ingelaste pauze de druk er bij jullie misschien wat afhalen, maar dat moet je dan wel zelf willen... Wij hebben tussen de 2e en 3e IVF zelf een pauze ingelast, omdat de druk zo groot was. Bij ons heeft dit heel positief uitgepakt.
Wij hebben 10x IUI gedaan, 1x IVF en 2x ICSI. Ik snap je helemaal en hoe jullie erin staan. Zoals de meiden hierboven zeggen, heb je een grotere zwangerschapskans met IVF, omdat er embryootjes worden teruggeplaatst die in principe alleen hoeven door te delen en in te nestelen. Met IUI moet je maar afwachten of er bevruchting zal zijn en je zwanger zult worden. Maar het is niet zo dat je met IVF minder kans hebt op een miskraam. Een arts kan aan de buitenkant van een embryootje niet zien of er een goede zwangerschap uit zal ontstaan. Ze plaatsen natuurlijk de beste embryo's terug, maar dat geeft geen garanties en het heeft in principe weinig te maken met het zwanger worden en het wel of geen miskraam krijgen. Ik weet niet of er bij jullie al onderzocht is waarom het steeds fout gaat? Of hebben ze enig idee wat de oorzaak kan zijn? Het kan aan verschillende dingen liggen: hormoonwaardes na de eisprong, het kan genetisch zijn of bijvoorbeeld met stollingsafwijkingen te maken hebben. Mogen jullie nu nog 3x IUI doen en daarna IVF? Ik zou in elk geval eerst de kansen nog pakken die je met IUI krijgt. IVF is toch een soort van eindstation, dan heb je nog maar drie behandeling te gaan. Heel veel succes!
Alles wat onderzocht kan worden, is onderzocht. Er zijn geen dingen gevonden die een zwangerschap tegenhouden. We mogen zelfs nog 9 keer IUI doen maar ik moet er niet aan denken dat we nog 9 rondes door moeten met IUI. Ik wil echt snel wat stevigere stappen nemen, behalve als er echt steekhoudende argumenten zijn om het niet te doen.
Ben nog steeds benieuwd of je ook hormonen krijgt voor in de wachtweken... Dat zou namelijk een steekhoudend argument zijn om nog IUI te proberen en dan om zulke hormonen vragen.
inderdaad: gebruik je ustrogan of iets dergelijks? De kans op een innesteling is bij IVF niet groter dan IUI: je hebt alleen de zekerheid van een bevruchting, maar blijven zitten is zowel bij iui als ivf het spannendste. groetjes
Ik spuit Puregon tot aan de ovulatie en dan niets meer tot aan de menstruatie/testdag. Ik realiseerde me eigenlijk niet dat er middelen zijn die de innesteling kunnen bevorderen. Begrijp ik nou goed dat die bestaan? Zo ja, wat weten jullie daarvan?
Tijdens een ivf of icsi behandeling gebruik je na de terugplaatsing 2 x daags een vaginale pil (ustrogan) die de innesteling bevordert en de binnenkant van je baarmoeder in staat stelt een embryo te laten nestelen, weet alleen niet of dat zin heeft tijdens iui, maar dat is zeker iets dat je moet navragen. groetjes
niet eens 2x daags, maar 3x2 per dag. (Utrogestan) Sommige ziekenhuizen laten nog 3 keer pregnyl spuiten in de wachttijd. Bespreek dus eens wat daarvan mogelijk is in je ziekenhuis. Als dit mag, zou ik echt zeker nog een paar IUI's proberen.
Bij ons zathet probleem ook bij de innesteling en niet bij de bevruchting. Het ging bij ons in het stadium net na de bevruchting mis..........hierdoor kon er niet gesproken worden van een miskraam omdat er nooit een positieve test is geweest. We zijn nu na de eerste IVF zwanger. Officieel 7wkn maar het vruchtje is pas 6wkn...........dit komt omdat het met de innesteling weer bijna niet goed ging Ik ben dus, mocht het goed blijven gaan, het voorbeeld dat IVF ook met innestelings problemen uitkomst kan bieden. Ook omdat je Utrogestan, 3x2 per dag, krijgt en dat krijg je bij de IUI niet, of niet altijd. Dit verhoogt toch de kansen!