Hallo, Ik kom net bij de verloskundige vandaan en daar is mij verteld dat ik een kleine rhesus C-positief heb, mijn bloedgroep is B-negatief. Ik moet dus sowieso met 27 wkn weer prikken om de rhesus van het kindje te laten bepalen, maar wat houd die rhesus C-positief nu in? Kan ik van de een positief en van de ander negatief zijn? Ik kan er verder ook niet veel informatie over vinden over deze combinatie en de uitleg van mijn verloskundige vond ik ook niet echt duidelijk. Graag hoor ik meer van jullie, alvast bedankt. Groetjes Puck.
Hoi, Er zijn heel veel bloedgroepen. de meeste weten de meeste mensen niet omdat het niet interessant is voor een gezond mens. Rhesus is ook een soort extra bloedgroep (naast A,AB,B en O) Rhesus heeft verschillende varianten. D,c en e. Sinds een jaar weten we dat het naast rhesus D, waarvoor jij dus negatief bent want je bent B-negatief, Rhesus c ook problemen op kan leveren als je dat eiwit niet op je rode bloedcellen hebt. Jij hebt de D variant niet, en de c variant wel. Je moet het zien alsof je een rode bloedcel hebt, en daaraan zitten allemaal stokjes. De ene noem je B de ander noem je Rhesus D, weer de ander noem je Rhesus c. Is het zo iets duidelijker? Groeten Evelien
Hoi Evelien, Het is iets duidelijker, maar toch vraag ik me nog af of dit wat inhoud voor de zwangerschap? Alvast bedankt, groetjes Puck
Jij hebt bijv de rhesus D factor niet. Als het kind deze factor wel heeft en jullie bloed mengt, dan gaat jouw bloed, het bloed van de baby afbreken. Bij 27wkn wordt gekeken naar de bloedgroep van de baby. Als die positief is, krijg je een prik in je been. Die prik zorgt er voor dat wanneer er bloedcontact is, jouw bloed het bloed van de baby niet af zal breken. Vroeger zag je erg veel problemen hiermee, maar nu helemaal niet meer. Groeten Evelien