naar de internist! En nu?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Bloempje22, 5 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempje22

Bloempje22 Bekend lid

8 mrt 2013
    682
    0
    0
    Ik ben via me dokter doorgestuurd om bloed te laten prikken op me schildklier en eerst was hij aan de ene kant licht afwijkend, 1.5 maand terug was hij goed en 3 weken terug zat hij weer op het randje. Nu ben ik doorgestuurd naar de internist k omdat ik nog niet zwanger ben tot nu toe. En dat zou daar mee te maken kunnen hebben zeggen ze. Alleen wat kan ik nu verwachten? Ze zeggen dat ze ene kant goed is en de andere kant licht afwijkend . Zou ik hiervoor medicijnen kunnen krijgen of doen ze dat alleen wanneer hij helemaal niet meer goed werkt? Wie heeft hier ervaring mee? Want had gelezen dat een bevruchting met een trage schildklier heel moeilijk kan zijn. Maak me hier best wel wat zorgen om:)

2. Bloempje22

Bloempje22 Bekend lid

8 mrt 2013
    682
    0
    0
  3. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ja ik denk dat de internist je thyrax zal geven. Ik zou er duidelijk bij vertellen dat je een kinderwens hebt. Omdat het dan extra belangrijk is dat je schildklierwaarden goed zijn.

Verder zal de internist je wat vragen stellen en aan je schildklier voelen. Ik werd de eerste afspraak ook gewogen, om de dosering thyrax te bepalen.

4. Bloempje22

Bloempje22 Bekend lid

8 mrt 2013
    682
    0
    0
    Oke dan. Ja ik zal het ook gelijk zeggen dat we een kinderwens hebben. O jee wordt je gewogen daar? Ik ben eigenlijk veel ste zwaar en probeer gezond te leven maar het gaat er bijna niet vanaf :( woog jij toen ook te zwaar of ben je op een goed gewicht?

5. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Ik kreeg de eerste keer een lichamelijk onderzoek. Naar m'n hart en longen werd geluisterd en werd gewogen. Daarna werd thyrax voorgeschreven. Ik moest eerst m'n schildklier goed hebben voordat ik groen licht kreeg. Toen ik was begonnen in de mmm was m'n schildklier weer te traan. Inmiddels is m'n schildklier al een tijdje goed en ben ook al een keer zwanger geraakt.

Maar het is echt belangrijk dat hij eerst goed is hoor. En als het goed is heb je een doorverwijzing van de gyn waar in staat dat je een zwangerschapstest hebt.

6. LCLL

LCLL Bekend lid

14 jan 2010
    845
    0
    0
    NULL
    De internist gaat je denk ik inderdaad Thyrax geven. Die moet je dan eerst een paar weken slikken en dan weer bloed prikken om te kijken of en hoe je er op reageert. Het kan even duren voordat je goed bent ingesteld, maar het werpt wel zijn vruchten af. Wanneer je goed bent ingesteld heb je net zoveel kans op een zwangerschap dan een "gezonde" vrouw. Als het dan lukt om zwanger te worden worden jij en je baby heel goed in de gaten gehouden. Heel veel succes!

7. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Wat zijn jouw waarden nu? Bij mij is een trage schildklier geconstateerd sinds kort en ik ben nu net begonnen met eutirox laagste dosis (25 mg) om te kijken hoe dit werkt. Moet binnen 8 weken terugkomen om bloed te prikken. Daarbij is ook mn prolactine net iets aan de hoge kant en moet ik nu ook een maandje een medicijn voor slikken. Wanneer het dan beter gaat, zal ik misschien nog door moeten blijven slikken tot het een goede waarde is en je kan dan ook gewoon normaal zwanger worden! Maar dat moet wel eerst goed zijn anders heb je eerder kans op een miskraam heb ik gelezen. Wanneer het gaat verslechteren of hetzelfde blijft, word ik ook doorgestuurd naar een internist of endocrinoloog om verder te gaan kijken. Bij mij loopt het dus momenteel nog via de huisarts en heel simpel.

8. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    @bloempje: nee ik ben gewoon op gewicht. 1.68m en 55kg
    Maar overgewicht 'past' goed bij het beeld van een trage schildklier dus je hoeft je niet te schamen ofzo. De internist is wel wat gewend wat dat betreft;)

Bij mij heeft het ruim een jaar geduurd voordat ik stabiel op goede waarden zat.

9. Bloempje22

Bloempje22 Bekend lid

8 mrt 2013
    682
    0
    0
    #9 Bloempje22, 6 dec 2013
    Laatst bewerkt: 6 dec 2013
    Bedankt iedereen voor de berichten:) ik zal straks als ik thuis ben even kijken wat de waardes zijn, want heb toen een briefje meegekregen waar het op staat. Volgens mij was het tsh ( zeg ik het goed ?) 3.8 zeiden ze. Toen zeiden ze dat hij goed was en de keer daarna zat hij op het randje. Maar daar heb ik de waardes niet van gekregen. Ik weet niet wat dat inhoudt? Mag je in die tijd wil zwanger worden als je net medicijnen zou krijgen of juist niet?

10. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    3,8 is prima, voor niet-schildklierpatienten.

Als je rond de 5 zit dan zit je op het randje.. Dan is het wellicht raadzaam om met medicijnen te starten, om je schildklier beter af te stellen. Voor een zwangerschap is je schildklier namelijk erg belangrijk.

Als je medicijnen gaat slikken, dan moet hij onder de 2,5 zijn. Maar rond de 1 is het beste. Daar wordt dan ook naar gestreefd (zonder medicijnen is alles tussen de 0,5 en 5 goed).

Zeker als je erg schommelt in je waarden, is het goed om er naar te laten kijken en om het wellicht ook te behandelen, vanwege je kinderwens.

Je waarden zijn niet echt schrikbarend, dus ik verwacht dat je gewoon door kunt gaan met je kinderwens.
    Ik heb zelf ook nooit een pauze hoeven houden vanwege mn schildklier. Maar als je tsh te hoog is, dan neemt de kans op een zwangerschap sowieso af.

Deel Deze Pagina