Is er iemand die mij meer kan vertellen en ervaring hiermee heeft? Wij hadden vandaag nav de 20 weken echo vorige week vandaag een uitgebreide echo. Ze hadden vorige week gezien dat er een ader minder in de navelstreng zat en dit wilde ze goed bekijken. Nu vertelde de gyn vandaag dat ze ook een echodense focus op het hartje zag. Omdat dit twee afwijkingen zijn die samen op een lijst staan voor eventuele chromosoom afwijkingen moeten we nu beslissen of we een punctie willen laten doen of niet. Zijn er hier mensen die ervaring hiermee hebben? Alvast bedankt.
Wat schrikken zeg 😔 Bij ons kwamen ze er ook achter dat er een ader te weinig was, dat ik combinatie met andere afwijkingen bleek idd een erfelijke chromosoom afwijking te zijn. Als het dus opzichzelf staand is, is er niets aan de hand. Als er meerdere afwijkingen zijn vermoeden ze vaak meer. Wij hebben dus wel de vruchtwaterpunctie laten doen. Ons zoontje had ook grote afwijkingen in de hersenen dus wij hebben besloten om de zwangerschap te beeindigen omdat hij geen kwaliteitbvan leven zou hebben. Ik hoop dat dit bij jullie niet aan de orde is. Ik zou wel een punctie doen. Dan heb je meer zekerheid en weet je ook beter waar je je op coor moet bereiden in de toekomst. Wat het ook moge wezen. Succes en sterkte met deze onzekerheid.
Onze dochter heeft/had ook een echodense focus in haar hartje. Omdat ze ook heel klein was mochten we ook een punctie laten doen. Na lang uitzoeken hebben we besloten dit niet te doen. De softmarkers wezen namelijk niet echt gerelateerd, dus wilden we het risico niet nemen. Inmiddels is ze geboren en zover wij kunnen nagaan helemaal gezond. Kun je meer informatie krijgen? Waar zou dit vooral op wijzen? Lijkt het echt gerelateerd of zijn het 2 verschillende zaken. Naar wat ik mij herinner is het ontbreken van een ader meer een issue dan het plekje. Kunnen ze je daar meer over vertellen? Heel veel succes, ik weet hoe slopend dit is.
Hier ook een stipje in hartje,korte beentjes en erg kort neusbotje.wij hebben wel gekozen om de vruchtwaterpunctie te doen zodat mocht er iets zijn we genoeg tijd hadden om ons voor te bereiden.uit de punctie is niks gekomen en ze is gewoon een erg klein meisje en vorige week was het stipje in dr hartje ook helemaal weg.mijn gyn zei dat heel erg veel dat hebben en uiteindelijk gewoon verdwijnt. 2 aders in de navelstreng heb ik geen ervaring mee maar kies waar jij je het prettigst bij voeld.
Bedankt voor jullie reactie. @corinne jeetje heftig zeg, dat lijkt me erg moeilijk. Waren de hersenafwijkingen ook al op de echo te zien of kwamen die uit de punctie? @ femkes. Beide dingen zijn los van zichzelf niet erg maar als deze samen voorkomen is er een kans op een chromosoom afwijking. De kennis in de medische wereld is erg grijs hierin zei de gyn dat maakt het ook zo lastig nu.
Mijn zoontje had een nekplooi van 7.1 en miste 1 slagader in de navelstreng. Uiteindelijk geen chromosoonafwijking. Zij dachten ook aan een mogelijke hartafwijking deze was er ook niet. Sterkte de komende tijd! Wil je het zeker weten zou ik wel de punctie doen.
Hebben ze iets meer kunnen zeggen over welke afwijkingen? Bij ons werd gezegd dat het plekje vooral de kans op down vergroot. Maar ik kan me niet herinneren dat 2 aders daar op wijst. Maar ik heb toen natuurlijk vooral gezocht op de echodense focus, niet op de navelstreng. Het is heel lastig om af te wegen wat de risico's de ene dan wel de andere kant op zijn. Dat is echt een keuze die alleen jij kunt maken samen met je partner. Denk ook heel erg na over wat je met de uitslag wil doen als deze slecht is. Wij zouden sowieso niet meer afbreken, dus zagen geen meerwaarde (ik moest sowieso in het ziekenhuis bevallen). Maar het kan ook gewoon belangrijk zijn om je goed te kunnen voorbereiden, ook dat is weer afhankelijk van waar het risico op is.
Ik heb gisteren middag het ziekenhuis nog even gesproken en aangegeven dat we de keuze maken heel lastig vinden. De gyn vertelde ons dat we ook kunnen kiezen om nu geen punctie te doen maar met 32 weken zodat we Voor de geboorte wel weten wat ons te wachten staat. De 2 aders in de navelstreng op zich zeggen niets over down maar wel als deze in combinatie is met een andere soft marker tenminste dat vertelde ze ons. Voor nu denken we dat we geen onderzoek gaan laten doen. We krijgen sowieso nog 2 groei echo's maar of ik nu ook in het ziekenhuis moet bevallen dat weet ik eigenlijk niet