Hallo ! Ik zit met een probleem. Ben 18 jaar en wil dus juist niet zwanger zijn. Ik ben aan de pil maar nou heb ik in mijn 1e week waarschijnlijk op vrijdag de pil niet binnen 12 uur ingenomen. Dit hangt er echter een beetje om. (misschien heb ik hem net wel binnen de 12 uur genomen) Voor de zekerheid heb ik daarom de morning after pil gehaald. En die ingenomen. Nou wist ik echter niet dat je daarna 7 dagen een voorbehoedsmiddel moest gebruiken. Dus dit heb ik niet gedaan. Nou is mijn vraag dat als ik mijn pil in de eerste week wel binnen 12 uur heb genomen de morningafterpil en mijn verkeerde gebruik hiermee mijn pil cyclus heeft beinvloed en dat ik alsnog zwanger kan zijn. En of ik zwanger ben als ik mijn pil wel 12 uur te laat heb genomen en verkeerd ben omgegaan met de morning after pil?
Tja, de kans bestaat natuurlijk wel, maar eerlijk gezegd lijkt die me erg klein aangezien je maar 1 keer de pil bent vergeten en ook nog de morning after genomen hebt. Zeker weet je het echter pas als je getest hebt. Als dat negatief is zou ik me verder geen zorgen meer maken.
Als je de MAP binnen de 72 uur genomen hebt is er weinig risico, bovendien zijn er nieuwe richtlijnen van het Nederlandse huisartsen genootschap uitgegeven die stellen dat je één pil mag vergeten, ongeacht de week: Pil vergeten? Eén anticonceptiepil vergeten: Als je de pil één keer vergeet, neem die pil dan alsnog in. Neem de volgende pil weer op het normale tijdstip en maak de strip af. Zolang je de vergeten pil inneemt binnen twaalf uur na het tijdstip waarop je de volgende pil moet slikken, ben je tegen zwangerschap beschermd. Aanvullende maatregelen zoals de morning-afterpil of een condoom zijn niet nodig. Twee pillen vergeten: Ook als je twee pillen hebt vergeten, hoeft dit niet erg te zijn als je het op tijd merkt: Zolang je beide pillen alsnog inneemt binnen twaalf uur na het tijdstip waarop je de tweede pil had moeten slikken, ben je tegen zwangerschap beschermd. Als je twee pillen hebt vergeten en dit te laat merkt, namelijk meer dan twaalf uur nadat je de tweede pil had moeten nemen, dan is de werking niet betrouwbaar. Wat je dan moet doen hangt af van de week waarin je de pillen hebt vergeten. Twee (of meer) pillen vergeten in de eerste week van de pilstrip: Neem de laatst vergeten pil alsnog in. Maak de strip af en gebruik gedurende zeven dagen als aanvullende bescherming een condoom. Heb je in de afgelopen drie dagen (72 uur) onbeschermde seks gehad? Neem dan ook de morning-afterpil om zwangerschap te voorkomen. Neem de volgende anticonceptiepil weer op het normale tijdstip en maak de pilstrip af. Gebruik de eerste zeven dagen een aanvullend voorbehoedmiddel (condoom) als je wilt vrijen. Dan ben je weer tegen zwangerschap beschermd. Heb je onbeschermde seks gehad in de afgelopen zes dagen en ben je te laat voor de morning-afterpil? Dan kun je eventueel een spiraaltje laten plaatsen om een zwangerschap alsnog te voorkomen. Bel dan naar de praktijk om te overleggen of dat nodig is. Twee of drie pillen vergeten in de tweede week van de pilstrip: Neem de laatst vergeten pil alsnog in. Maak de strip af. Een aanvullend voorbehoedmiddel is niet nodig. Vier of meer pillen vergeten in de tweede week van de pilstrip: Neem de laatst vergeten pil alsnog in. Maak de strip af. Gebruik de eerste 7 dagen een aanvullend voorbehoedmiddel (condoom) als je wil vrijen. Dan blijf je tegen zwangerschap beschermd. Twee of drie pillen vergeten in de derde week van de pilstrip: Dan heb je twee mogelijkheden: Neem de laatst vergeten pil alsnog in. Maak de strip af. Sla de stopweek over en ga direct door met de nieuwe strip (doorslikken). Een andere mogelijkheid is een vervroegde stopweek in te lassen. De dag waarop je de eerste pil vergeten bent telt dan als eerste dag van de stopweek. Op dag 8 begin je met je nieuwe pilstrip. Kies een van deze mogelijkheden. Een aanvullend voorbehoedmiddel niet nodig. Als je door vergeten of stoppen van de pil zwanger bent geraakt, zal je baby geen schade van de pil ondervinden. Bron: klik