In juli 2017 ben ik gestopt met de nuvaring omdat wij graag een tweede kindje willen. Ik had toen een cyclus van: 25 dagen (ontrekkingsbloeding) 32 dagen 31 dagen 29 dagen (gerekend op basis van eisprong, was zwanger, werd met 6 weken een miskraam) 29 dagen 26 dagen 21 dagen Mijn LF is 11 dagen. Ook worden mijn menstruaties steeds korter, nu 1,5 dag bloed en daarna nog maar minimale hoeveelheden. In 2014 gestopt met nuvaring en toen had ik een cyclus van 36 dagen en in de ronde daarna zwanger geworden met op dag 22 een eisprong. In 2016 ook even gestopt met anticonceptie (condooms gebruikt) en toen had ik een cyclus van 63 - 43 - 31 dagen. Ik maak me hier best zorgen om. Vooral nu met de laatste cyclus. Als ik Google lees ik dat dit een teken van vervroegde overgang kan zijn. Dit zit overigens niet in de familie. Ik ben trouwens 32 jaar. En ook dat ik bij de eerste snel zwanger was, en nu een miskraam heb gehad en daarna ook niet meer zwanger ben geworden. Ik weet dat resultaten uit het verleden geen garantie geven, maar toch... Er zijn overigens geen veranderde omstandigheden wat de kortere cycli zou kunnen verklaren. Maak ik me terecht zorgen? Moet ik het nog even aankijken? Of zouden jullie de huisarts bellen?
Met een cyclus van 21 dagen en een luteale fase van 11 dagen zit je nog binnen de norm. Je cyclus mag niet korter dan 21 dagen zijn, omdat een eicel tijd nodig heeft om te rijpen en te groeien. Je luteale fase mag niet korter dan 10 dagen zijn, omdat je baarmoederslijmvlies anders te snel afgebroken wordt, wat de innesteling kan bemoeilijken. Ik zou het even in de gaten houden. Wordt het nog korter, dan zou ik aan de bel trekken. Voor nu is het nog acceptabel.
@Jippie ik weet dat een cyclus van 21 dagen nog net binnen de norm is, maar dat mijn cyclus zo snel zo veel korter wordt vind ik wel verontrustend.
Allereerst, heel veel sterkte. Een miskraam lijkt me vreselijk. Het kan zijn dat je cyclus van slag is door de miskraam. Wacht het nog een paar cycli af en anders ff langs de huisarts.
Het kan best dat je cyclus zich nu herstelt en dat hij niet korter wordt, maar stabiel blijft of weer wat langer wordt. Ik zou het dus nog even aankijken.