Wanneer start Utrogestan in natuurlijke cyclus?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Beebiewens, 1 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beebiewens

Beebiewens Actief lid

27 aug 2011
    289
    40
    28
    Zuid-Holland
    Even mijn verhaal in het kort: na een mk in 2011 en het sterke vermoeden (nooit gecontroleerd) dat dit aan een te laag progesterongehalte lag, ben ik in de 2e zwangerschap met Utrogestan gestart toen ik weer bloed begon te verliezen rond dezelfde termijn. Dit na flink aandringen bij de gyn en nadat ik de eerste bolletjes (gekregen van een vriendin) al op eigen houtje had ingebracht.

Het bloedverlies stopte, ik bleef zwanger, en ons prachtige mannetje is inmiddels 18 maanden :).

Nu is er de wens voor een brusje en deze cyclus gaan we voor het eerst weer proberen. Ik volg al een half jaar mijn cyclus en de luteale fase is weer steeds veel te kort (7, 8 of 9 dagen). Ik ben dus vastbesloten om dit keer vanaf de eisprong Utrogestan te gaan gebruiken.

Ik probeer momenteel de Utro ergens voorgeschreven te krijgen, maar weet niet zeker of dit gaat lukken (op korte termijn). Desnoods bestel ik hem zelf.

Nu mijn vraag: als je Utrogestan gebruikt om een miskraam te voorkomen, in een natuurlijke cyclus (dus niet na IUI of IVF), wanneer start je dan met het opsteken van de bolletjes en welke dosering gebruik je?

Ik hoop dat er iemand me kan adviseren!

2. Kinesteet

Kinesteet Bekend lid

13 nov 2013
    647
    4
    18
    Hee Beebiewens,

Hier nog zo'n utro-op-eigen-initiatief-persoon. Bij mij is het alleen niet officieel ter voorkoming van een miskraam, maar omdat ik last heb van bloedverlies tussen mijn menstruaties door en ondanks een prima gemeten progresterongehalte.

Zelf ben ik wat onzeker geworden over het advies van m'n gyn. Die wilde namelijk dat ik het gebruikte van dag 15 tot 25. Van andere meiden hier hoor ik echter dat je zeker moet weten dat je een eisprong hebt gehad omdat je die anders kunt tegenhouden. Ook lees ik dat ze eerst een zwangerschapstest doen voor ze ermee stoppen om de menstruatie op te wekken. Is die test positief, dan gebruiken ze het nog 2 weken door (maar heb van sommigen ook gehoord tot week 12).
    Mijn advies zou dus denk ik zijn: in elk geval vanaf je eisprong, 2 dpo ofzo.

Vind het wel bizar dat ze jou het niet voor willen schrijven ondanks een laag progesterongehalte! Mijn gyn was er inderdaad niet happig op, maar zag er ook geen kwaad in. Hij zei letterlijk: baat het niet dan schaadt het niet.
    Hoop dat het je toch lukt om een recept te krijgen, want die dingen zijn kostbaar lees ik.

Suces!

3. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Jouw verhaal is heel herkenbaar, ik dacht hetzelfde en liep tegen dezelfde onwillendheid van de gyn aan! Zo frustrerend. Zelfs toen het uiteindelijk lukte om zwanger te worden wilden ze niet meer dan de 14 dagen tussen terugplaatsing en zwangerschapstest geven aan utrogestan. Tewijl ik door wilde gaan tot een week of 12. Ik heb gesmeekt en uiteindelijk via een assistente een klein beetje extra gekregen 'om af te kunnen bouwen'. Via forumvriendinnen heb ik zoveel bij elkaar kunnen schrapen zodat ik tot 14 weken door kon gaan. Ik weet zeker dat deze zwNgerschap door is gegaan (ondanks ook bloedverlies) door het gebruik ban utro: het resultaat is inmiddels 3 weken oud en ligt naast me te kraaien ;)

Qua dosering: max 6 bolletjes per dag, zoveel mogelijk met dezelfde tijd ertussen, dus bv elke 8 uur twee bolletjes opsteken. Iets minder kan ook, 600 is de max dosering.
    Je begint na je eisprong. Dus het beste kun je dit met ovulatietesten gaan testen en als die na de piek weer negatief worden begin je. En dan in elk geval doorgaan tot je nod. Dan doe je een zwangerschapstest. Is die negatief dan kun je abrupt stoppen en volgt je menstruatie. Is ie positief dan het liefst doorgaan. Heb je niet genoeg utro dan zou ik in elk geval rustig afbouwen.
    Ik ben zelf een keer zwanger geraakt na het gebruik van utro op voorschrijven van de gyn. In de eerste ronde met utro washet raak. Alleen had de gyn mij niet verteld dat je moet testen. Ik was dus gestopt en had een menstruatie. Pas twee weken latere, toen ik weer met ovutesten ging gebruiken kwam ik er op die manier achter dat ik zwanger was ( de ovutesten bleven maar positief). Een paar dagen late ging ik bloeden en was de zwangerschap over...

Heel veel succes met het voorgeschreven krijgen, want dat is in NL echt niet vanzelfsprekend. ( in belgie wel, bijna standraad!)

4. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik gebruik het deze ronde voor het eerst en normaal zou ik deze cyclus IUI hebben en moest ik het na de IUI inbrengen maar omdat ik de IUI heb afgezegd heb ik ze de dag na mijn eisprong ingebracht. 3x per dag 2 bolletjes..

@ kinesteet ik heb hetzelfde als jou mijn progesteron waarde is gewoon goed alleen heb ik dus ook last van tussentijds bloedverlies afgelopen cyclus begon het al op 4 dpo onmogelijk om zwanger mee te worden.

5. Kinesteet

Kinesteet Bekend lid

13 nov 2013
    647
    4
    18
    Hai starry,
    Jij dus ook tussentijds bloed... wat vervelend he!
    Mag ik vragen waarom je zegt: onmogelijk om mee zwanger te worden?
    Mijn gyn ziet het namelijk niet als belemmering en de fert.arts met wie hij heeft overlegd ook niet.
    Jij hebt dus ook een vroege mk gehad? En inmiddels aan het proberen met IUI? Spannend!
    Hoe lang ben jij al bezig?

6. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik ben er inmiddels wel achter dat iedere gynaecoloog een andere mening heeft m.b.t. het bruinverlies..
    Zoals in mijn situatie afgelopen ronde dat het dus al op 4 dpo begon, een eventueel bevrucht eitje krijg dat niet de kans om zich in te nestelen omdat het om maar even simpel te zeggen dan al naar buiten word gespoeld door het bruinverlies een teken dat je baarmoederslijmverlies al aan het afbreken is.

Wij zijn inmiddels 23 maanden bezig om zwanger te worden van een tweede kindje :( en vorig jaar augustus heb ik een vroege miskraam gehad.

Deze ronde hebben we geen IUI gedaan (eigen besluit)

7. Kinesteet

Kinesteet Bekend lid

13 nov 2013
    647
    4
    18
    Wat naar starry, ja heel vervelend!
    Bij mij begint het bruin/bloedverlies al veel eerder, al vóór mn eisprong. Mn gyn lijkt er niet erg van onder de indruk, maar mag nu wel utro gebruiken.
    Dat zou in jouw geval dan ook moeten werken toch?
    Ik heb ook gehoord van 'los' baarmoederslijm. Maar het is me eigenlijk niet zo duidelijk of dat nou schadelijk is voor een eventuele zwangerschap op niet...

Nou, ik hoop dat je met de volgende IUI-poging zwanger wordt!

8. Beebiewens

Beebiewens Actief lid

27 aug 2011
    289
    40
    28
    Zuid-Holland
    Fijn, zoveel reacties al, dankjewel!

Het is gelukt om via de HA in ieder geval voor 30 dagen Utrogestan voorgeschreven te krijgen. Wat een opluchting zeg, echt een last die van m'n schouders valt. Hij wil eigenlijk dat ik pas start na een positieve test, maar omdat mijn luteale fase zo kort is, zou het dan al te laat kunnen zijn in mijn beleving. Ik wil dus inderdaad na de eisprong starten, op 2 of 3 dpo of zo. Twijfel nog een beetje op welke dag precies te starten. Ik ga denk ik 3 x 100 opsteken, dat heb ik de vorige keer ook gedaan als ik het me goed herinner.

Even wat reacties op jullie verhalen:

@ Kinesteet: ik zou idd zeker dmv ovulatietesten en eventueel ook temperaturen je eisprong vaststellen. Op dag 15 starten heeft alleen nut als je ook daadwerkelijk op dag 13 of 14 een eisprong hebt gehad en zeker bij vrouwen die niet makkelijk zwanger worden/blijven is dat niet altijd het geval! Ik heb mijn eisprong bijvoorbeeld gemiddeld een week later pas, bij mij zou starten op dag 15 averechts werken.

@ betties: Dat klinkt idd helemaal als mijn verhaal! Wat naar dat je via allerlei omwegen hebt moeten zorgen dat je de bolletjes tot 12 weken kon blijven gebruiken... Zal jij even blij zijn dat je hebt doorgezet! Gefeliciteerd met je kindje!!

@ bruinverlies: Ik ben geen gynaecoloog, maar mijn mening is dat bruinverlies vaak onderschat wordt. Bruinverlies is oud bloed. In een normale cyclus hoor je alleen te bloeden zo'n 14 dagen na je eisprong, en niet ervoor of kort erna. Als je eens een keertje bruinverlies hebt, kan dat natuurlijk vele oorzaken hebben, zelfs ook positieve zoals een innesteling of een meer doorbloede baarmoeder vanwege een zwangerschap. Dat is natuurlijk geen reden om meteen hormonen te gaan gebruiken. Maar als je net als ik, en een aantal van jullie, iedere cyclus bloedverlies hebt (en bruin bloed is dus ook gewoon bloed, alleen bloed dat al een paar uur/dagen onderweg is naar buiten) op een ander moment dan tijdens je menstruatie, dan klopt er in mijn ogen gewoon iets niet. Dat is mijn bescheiden mening. Ik heb in ieder geval bij mezelf het bruinverlies nooit vertrouwd en ben maar wát blij dat ik destijds zo heb gevochten om de Utrogestan.

9. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Ik heb het 1x gebruikt en moest het vanaf de positieve test gebruiken, 2x per dag 2 bolletjes.

Deel Deze Pagina