Ik wil een keizersnede!

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door inthesun, 28 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. inthesun

inthesun Lid

29 sep 2011
    7
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 inthesun, 28 dec 2013
    Laatst bewerkt: 28 dec 2013
    Beste verloskundige,

Ik ben vorig jaar van ons eerste kindje bevallen met een keizersnede omdat hij in stuit lag. Alles is vlot verlopen en het herstel viel best mee.

Nu ben ik zwanger van de tweede. Ik heb bij mijn vriendinnen en mijn zusje veel ellende gezien na `gewone` bevallingen. Vreselijke scheuren, niet kunnen sporten zonder urine te lekken, een jaar na de bevalling nog steeds pijnlijke sex,... Ik zie het eigenlijk niet zitten. Aan mijn lijf geen polonaise, ik wil gewoon weer een keizersnede!

Bij mijn verloskundige bots ik op een muur. Ze zegt dat een gewone bevalling `verplicht` is en dat ik daartegen niets in te brengen heb. Ik heb het idee dat ze geen oren heeft naar wat mij bezighoudt en dat ze gewoon haar idee doordrukt. Mijn bezorgdheid wuift ze gewoon weg. Ik voel me niet serieus genomen en wil eigenlijk bij haar weg.

Wat vindt u van mijn situatie? Ik ben heel zeker van mijn beslissing. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik mijn keizersnede krijg?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

fijn dat jij een goede ervaring hebt met een keizersnede, dat kunnen ook lang niet alle vrouwen zeggen die dat hebben meegemaakt.
    Jammer dat je je niet gehoord voelt bij je verloskundige. Al snap ik haar argumenten wel heel goed.
    In Nederland is een keizersnede op verzoek inderdaad niet gebruikelijk. Wat kun je wel doen?
    Vanaf dat je 36 weken zwanger bent zul je sowieso onder begeleiding zijn van een gynaecoloog. Als je wilt kunt je vragen of je al eerder een verwijzing kunt krijgen, voor een los consult in je zwangerschap, enkel om de bevalling vast te bespreken.
    Zet heel duidelijk op een rijtje wat jouw wensen zijn, waarom je opziet tegen een gewone bevalling.
    Maar probeer ook goed te luisteren naar de argumenten van een arts. Een keizersnede is en blijft een grote operatie waar risico's aan verbonden zijn.

Ik hoop dat je een plan kunt opstellen waar ieder zich in kan vinden.
    En dat je ondertussen ook kunt genieten van deze zwangerschap.

Mirjam

Deel Deze Pagina