Hoe zijn jullie ervaringen met leeftijdsverschil?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Troelala21, 21 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

Tussen mij en me zusje zit 4 jaar. En dat was vroeger ook echt te merken. Tegen de tijd dat zij begon te spelen had ik al andere interesses. We hebben wel samen gespeeld maar niet veel, en het botste vaak ook. Nu we ouder zijn trekken we meer na elkaar toe. Al merk je nu het verschil ook wel. Ik ben 26 jaar en heb 3 kinderen en ben dus volwassen. Zij is 22 en nog geen kinderen en vind alles wel best. Ze mag zich graag bemoeien met mij of me kinderen en mij vertellen wat ik moet doen of wat ook maar. Dat kan ze dus vergeten en dus botst het ook zeker weleens.....

Nu hebben wij 3 kinderen, en hebben de wens voor een 4e. Maar.....tegen de tijd dat hier misschien een 4e zou komen als het ons gegeven is, is de jongste ook alweer 4,5 of 5 jaar zelfs. Tussen me andere 3 zit maar krap 2 jaar steeds. Die zie je echt met elkaar opgroeien en veel dingen samen doen en best veel op 1 lijn. Ik heb altijd gezegd dat ik niet meer dan 2,5 jaar er tussen wou hebben. Maar goed onze relatie was eerst niet goed echt een zware dip gehad. En nu zijn we gelukkig als nooit tevoren en willen we dus serieus voor een 4e gaan. Maar ik ben zo bang voor het leeftijdsverschil. Er zal dus 4,5 of 5 jaar tussen zitten tussen de jongste 2. En de oudste 2 zijn dan al 7 en 9 ik ben zo bang dat dit kleintje er dan wat bij komt te hangen. Aan de andere kant de grote beleven het helemaal mee en misschien zijn die ook wel super voor de kleine, maar in spelen of wat ook maar zal er toch verschil zijn.

Hoe ervaren jullie dat met jullie kinderen? (voor degene die er ook zo 4 a 5 jaar tussen de jongste kinderen hebben zitten) Mijn wens is heel groot toch maak ik me best wel druk om het verschil.....wat misschien helemaal niet eens nodig is.

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Tussen mij en mijn broertje zit 9 jaar en ik kan het prima met hem vinden. Vroeger ook al, speelde ook veel met hem.
    Tussen mijn grote broer en mij zit 3.5 jaar en daar kan ik het ook prima mee vinden, vroeger ook al, speelden altijd samen.

Hangt denk ik meer van karakter af dan van leeftijdsverschil of kinderen met elkaar op kunnen schieten.

3. Troelala21

misschien denk ik er ook wel moeilijker over omdat me eigen ervaring niet zo best is. En valt het wel mee, zou het alleen zo rot vinden als dit kleintje er dan zo zou bijhangen omdat ze een stuk jonger dan de rest is....

4. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

nou tussen mijn oudste en mijn jongste zit 18 jaar:$ en de ander meid 14 jaar maar ze zijn stappelgek op hun kleine zusje en spelen/slepen de hele dag met haar:D;)

5. Troelala21

je hebt tussen 2 kinderen 4 jaar zitten en straks tussen de baby en de oudste 18 jaar? Of zit er nog 1 tussen?

6. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

mijn oudste zoon is 18 jaar dan een dochter van 14 jaar dan een dochter van 2 jaar en nu ben ik zwanger van nr 4 :cool: dus ik bedoelde tussen mijn oudste en mijn jongste schelen dus 16 jaar! en straks met de baby zelfs 19 jaar :$;)

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Tussen onze kids zit 6 jaar leeftijdsverschil en het zijn 2 beste vriendjes!
    Gisteravond ging ik even kijken of iedereen goed onder de dekens lag,trof ik mijn dochtertje niet aan in bed. Lag ze in haar broer zijn armen te slapen. Echt zo lief!
    Ook kunnen ze samen leuk spelen, samen hutten bouwen is hun favoriet!

Wij hopen in de toekomst nog papa en mama te mogen worden van een 3de kindje, dan zit er zoiezo ook weer een groot leeftijdsverschil tussen.

8. Troelala21

Ja precies. Maar je hebt ook een kleintje van 2 jaar en de baby samen. Daar zit dus maar 2 of 3 jaar tussen. Bij ons is het dus zo dat ik 3 snel opelkaar heb en dus rond elkaar zijn leeftijden zitten. En straks 1 kleintje (als het ons gegeven word) dus erachter aan huppelt terwijl zijn/haar zusje dan al 5 is de andere 7 en 9 snap je? Dat je 2 oudere hebt en al zoveel leeftijd er tussen lijkt me leuk! De oudste 2 groeien samen op, en de jongste 2 ook, ook al doen de oudste ook veel met de kleintjes zoals je zegt. Het is dan wel 2 bij 2 om het zo maar te zeggen. Ik weet niet echt hoe ik het moet uitleggen haha......maar goed misschien zie ik wel teveel spoken en valt het allemaal wel mee.

9. Troelala21

Ahhh wat lief, daar smelt je gewoon van als mama zijnde of niet!

Misschien trekt de jongste ook wel na de dan jongste toe. Ze zijn nu met zijn 3en en dan met zijn 4en. De 2 jongsten trekken nu veel naelkaar toe en de oudste doet veel in zijn eigen omdat hij zich te oud voelt voor de andere 2. Misschien gebeurd dat straks ook wel met de middelste dat hij ineens na de oudste trekt en de jongste na de dan jongste.....gelukkig hoeft het dus niet altijd negatief te zijn. Bij ons was dat dus best wel thuis jammer genoeg....

10. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Tussen mijn oudste broer en mij zit 8 jaar en heb weinig met hem

Tussen mijn middelste broer en mij zit 6,5 jaar en ook weinig mee

Tussen de jongste broer en mij zit 5 jaar en ook daar heb ik weinig mee

Tussen mij en mijn zusje zit 2,5 jaar en daar kan ik heel erg goed mee we doen veel samen

Tussen mijn kinderen zit 1,5 jaar en dat zijn echt vriendjes

Maar ik denk dat het meer aan karakter ligt van kinderen of de klik er is dan aan de leeftijd

Wel ben ik van mening dat weinig leeftijdsvershil de kans op klik vergroot omdat de kinderen dan beetje de zelfde interesse hebben

11. Troelala21

Ja precies. Er zit nu overal maar 2 jaar tussen en dat merk je ook met alles. Ze hebben veel dingen gemeen doen veel dingen samen. Al begint de oudste zich nu een beetje terug te trekken omdat ie nu in groep 3 zit en echt moet leren rekenen en schrijven, maar kwa spelen zitten ze echt op 1 lijn.....Maar het is denk ik net zoals je zegt ook het karakter speelt mee...

12. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Mijn oudste twee verschillen 21 maanden (dus krap 2 jaar) en dat is met tijd en wijle water en vuur. Maar soms ook weer lekker samen spelen. Zoals vroeger met lego en nu weer met games op de pc/xbox/wii. Maar de ruzie's en vooral het haantjes gedrag overstemmen die keren dat ze leuk met elkaar om gaan nogal helaas.
    Mijn dochtertje Wendy is nu 3,5 en scheelt met de oudste 4,5 en de middelste 10 jaar.
    De oudste kan soms leuk met haar doen en gek doen enzo maar de middelste trekt toch meer naar haar. Speelt soms spelletjes met haar (memory enzo) en leest voor en knuffelt en doet (en maakt haar soms ENORM druk waar ik dan weer minder blij van wordt :p)
    Ik denk dat je er niks van kan zeggen wat er gebeurt met een leeftijdsverschil. Het zal vooral aan de karakters van de kinderen zelf liggen en misschien een klein stukje hoe jij er als ouder mee om gaat.
    Mijn oudste trekt meer naar zijn vrienden en is "the man" bij hen. Mijn middelste vind het helemaal geweldig om met kleine kinderen te "spelen" en neemt vaak de kinderen van de overburen (4 en 5 en ander gezin 5) mee naar de speeltuin een straat of 2 verder (waar ik soms ook niet blij van wordt want vind het nogal een verantwoordelijkheid voor een joch van nu net 13...en dan zonder dat ik wat weet ook nog!)

13. Troelala21

Bij ons is het net zo haha. De oudste vind zich zelf the man en is veel in zijn eigen of met vriendjes. De middelste en de jongste trekken echt heel veel naelkaar toe. Ze zijn water en vuur maar ze spelen en delen ook enorm veel met elkaar.

14. MacG

MacG Bekend lid

3 mrt 2009
    538
    0
    0
    Ik was hier ook benieuwd naar en heb een tijdje terug een poll gestart: http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/316132-jullie-broers-zussen.html

Hier zie je duidelijk dat:
    1) de meeste mensen en goede relatie hebben met hun broers/zussen (249 vs 90)
    2) voor een slechte relatie maakt het leeftijdsverschil niet uit (dus evenveel mensen hebben een slechte relatie met hun broer of zus waar ze weinig in leeftijd mee schelen, als mensen die een groter leeftijdsverschil hebben met hun broer of zus)
    3)de meeste goede relaties zitten in de groep leeftijdsverschil 1-2 jaar.

15. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Ik heb dan geen eigen ervaring met leeftijdschil maar tussen mijn moeder en broer zit 6 jaar (hij de oudste) en bij mijn man en zijn zus zit 6 jaar (hij de oudste) en tussen beide is niet of nauwelijks contact en in de jeugd veel ruzie geweest i.v.m. weinig begrip. Dit is wat ik in mijn directe omgeving zie, ik zou er verder geen waarde oordeel aan ophangen hoor.

t

16. Troelala21

Het zal ook zeker niet opwegen tegen me wens, maar ik zie hoe nu me 3 kinderen met elkaar omgaan. Dan vraag je je af hoe dat zal zijn als er 1tje bij komt met veel meer leeftijdsverschil. Vooral ook omdat je zelf best een negatieve kant heb meegemaakt.....

17. Troelala21

Interessant topic heb ff snel doorheen geneusd, zal straks even alles proberen te lezen!

18. Magne

Magne Actief lid

9 feb 2012
    316
    0
    0
    Het oosten des lands
    Tussen mijn twee dochters zit ruim zes jaar. Wij hebben daar heel bewust voor gekozen, omdat wij het prettig vinden dat de oudste al wat zelfstandiger is en we er niet vanuit zijn gegaan dat de tweede een soort verplicht speelkameraadje moet zijn voor de eerste.

Hoe zij dat zelf gaan vinden later? Geen idee. Het zijn twee individuen, dus daar valt weinig over te zeggen. Vooralsnog zijn ze dol op elkaar. Mijn stiefzusje is overigens ook een stuk jonger dan ik ben, en dat leeftijdsverschil is voor ons contact geen enkel probleem.

19. mveenzoon

mveenzoon Actief lid

11 jan 2010
    178
    0
    0
    hier 1 kindje dus geen ervaring mee

Maar met eigen broers en zusje
    broer 29
    broer 28
    ik 26
    broertje 23
    zusje 9(en dan al 5x tante;) leeftijd paar maanden oud tot 6 jaar)

allemaal close met elkaar!

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.138
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Da's handig, zo'n samenvatting. :) Ik denk dat de groep met broers en zussen met een leeftijdsverschil van 1-2 jaar wel het grootst is, Het valt dus te verwachten dat zowel de goede als de minder goede relaties daar het meeste voorkomen.

Ik denk dat zowel een groot als een klein leeftijdsverschil voor- en nadelen kan hebben. Hoe dat in jullie gezin uitpakt, zal vooral te maken hebben met de karakters van de kinderen. Je kunt hier 100 ervaringen lezen, bij jullie kan het straks weer heel anders zijn. Niemand kan het garanderen.

Ik zou dus anders denken en dan even op een manier die uitgaat van wat volgens jou 'het ergste' is. Want dat is dan tesnlotte hetgene waar je rekening mee wilt houden in je keuze. Je hoeft niet na te denken over "wat als alles goed gaat".

- Zijn er andere dingen (knelpunten) die je dwars zitten? Of is de aansluiting met d anderen echt het enige?
    - Stel dat de jongste straks minder aansluiting heeft bij de rest, kunnen / willen jullie als ouders daar iets aan doen om dit te veranderen of te compenseren? Kunnen jullie het jongste kind dan toch een fijne, gelukkige jeugd geven?
    - Beeld je eens in dat de jongste straks minder aansluiting heeft met de rest. Denk aan de dingen die je daaraan zou kunnen doen. Is het voor jou dan nog een reden om niet voor een vierde te gaan?

Als jij echt oprecht denkt: "Als er geen aansluiting is met de andere drie, wil ik geen vierde kind." Tja, dan heb je je keuze gemaakt denk ik. Je kunt er nu eenmaal niet op gokken dat de aansluiting er wel is.

Deel Deze Pagina