Wie heeft ervaring met moeder worden op latere leeftijd? Krijg je extra controle? Vanaf welke leeftijd? Hoe verliep je zwangerschap en je herstel daarna?
Bij mijn zoontje was ik 35 en nu 37. Bij mijn zoontje geen extra controles ofzo, zwangerschap wel problemen maar dat had niets met de leeftijd te maken. Eerder erfelijkheid. Bevalling en herstel erna ook geen problemen. Nu kreeg ik wel extra controle als ik dat zou willen. Dus combinatietest, maar die mag je ook meteen overslaan dan en meteen vwp doen. Zwangerschap is dit keer pittig, mede omdat ik mijn zoontje ook nog heb lopen. Tja en de rest moet ik dit keer nog afwachten.
Wij zijn nu 17 maanden bezig voor een 2e en word komende dinsdag 35. Héél lang heb ik geroepen dat we op mn 35ste zouden stoppen. Maar nu het bijna zo ver is, en het zwanger worden niet wil lukken ga ik toch grenzen verleggen... ik kan het nog niet loslaten. Ik vraag me ook wel eens af wat jij je afvraagt. Wil dan graag een combinatietest doen maar ben daar op een of andere manier ook weer erg bang voor. Maar goed, eerst maar weer eens zwanger zien te worden en dan zien we wel...
Oja, volgens mij word een combinatietest na je 36e vergoed (of als je tijdens die 9 mnd 36 word) Voor die tijd moet je het zelf betalen. Verder zou ik het niet weten.... maar de babytijd heb ik met de eerste sowieso al pittig ervaren (huilbaby) en tóch trap ik er weer in en proberen we een 2e te maken haha!
Ik ben gisteren jarig geweest, 38 geworden. Ik word niet anders behandeld dan een "jongere" zwangere. Ik kreeg wel de keuze combinatie test, vlokkentest, vruchtwaterpunctie omdat ik al 36 ben geweest. Heb trouwens alleen de combinatie test laten doen. Al die testen worden vergoed na je 36ste. Ik heb tot nu toe geen "dingen" meegemaakt vanwege mijn leeftijd, wij gaan zelfs over anderhalve week nog twee weken naar Mexico Ik voel me goed, ben super blij!
37 bij de oudste en 39 bij de jongste. Het heeft wel even geduurd voor ik zwanger was van de eerste (10 maanden, dus eigenlijk valt dat nog wel mee), bij de tweede was het bijna meteen raak. De combinatietest krijg je sowieso als je 36 wordt tijdens je zwangerschap. Bij de eerste kwam de timing niet helemaal goed uit, dus toen is ook meteen een vlokkentest gedaan (om te voorkomen dat het evt een vwp zou worden). Het is overigens wel zou dat hoe ouder je bent hoe beter de combitest voorspelt. Het blijft een berekening, maar de cijfers kloppen beter. Verder heb ik twee heel soepele zwangerschappen gehad. Alleen bij de tweede heb ik wel eens last gehad van wat misselijkheid, maar verder geen problemen. Alleen is bij de tweede de combinatie met een dreumes wel wat zwaarder, maar dat geldt voor elke leeftijd denk ik wel. Voor de rest wordt er niet veel onderscheid gemaakt. Je loopt gewoon mee in de normale controles, echo's etc.
Word je als 35+ eerder doorverwezen voor onderzoeken als het zwanger worden niet lukt?(begrijp dat je een jaar eerst zelf moet proberen?)
Dat hangt van je huisarts af Onderzoeken gelden als je in de 18e week 36 jaar of ouder bent. Je hoeft dus niet gelijk 36 te zijn. Mijn eerste kreeg ik vlak voor ik 36 werd (combinatietest laten doen. Oja, 11 rondes) Mijn tweede kreeg ik toen ik 37 was (1e ronde raak. Combinatietest laten doen) Nu met 40 zwanger van de derde. We laten een vlokkentest doen. Ruim een jaar bezig geweest, hsg laten doen.