Ik heb sinds 2 dagen dat ik doorlopend een pijnlijke harde buik heb. Mijn buik voelt echt aan als een steen. Zeker als ik iets langer loop wordt het erger ongeveer na 10 a 15 min lopen. Wat kan de oorzaak daarvan zijn? Ik doe verder niks druks alvast bedankt
Hoi Femke, Rust is inderdaad belangrijk! Dit op de eerste plaats! Is het zo dat de pijn komt en gaat en komt en gaat? Laat eventueel voor de zekerheid je urine even controleren bij de huisarts. In de zwangerschap heb je meer kans op een blaasontsteking, zonder dat je hier echt klachten van hebt. Als enige klacht geeft het vaker harde buiken... Lonneke
Mijn urine is al nagekeken en heb geen blaasontsteking Het is een heel drukkend gevoel in mijn buik echt een stenen buik. die blijft gemiddeld een paar uur hangen en zakt dan weer af maar zodra ik dan weer ga lopen wordt mijn buik direct weer een steen.
Hoi Femke, Hoe is het nu inmiddels met je? Heb je ook andere klachten? Bijvoorbeeld last van je darmen of klachten bij traplopen, omdraaien in bed, op één been staan (bijvoorbeeld bij aankleden)? Het kan zijn dat de harde buik ontstaat door geprikkelde darmen of klachten vanuit het bekken. Wanneer moe je weer naar je verloskundige of gynaecoloog of heb je inmiddels misschien al contact gehad met hen hierover? Wanneer er geen verbetering optreedt door rust (wat je al neemt), zou ik je adviseren contact op te nemen met haar/hem. Werk je trouwens nog? Lonneke
Nee ik werk niet ben full time mama van een dochtertje van 18 maanden De harde buiken zijn er nog steeds tot vervelends toe. Ik heb een bekken blokkade dit is bekend bij de vk, zij denkt niet dat het daar vandaan komt. Mijn stoelgang gaat wel iets moeizamer dan normaal, maar ga toch gemiddeld 1 keer per dag naar de wc tpe. Voor de zwangerschap 2 a 3 keer. In bed is het af en toe een ramp vooral op mijn rug liggen dan doet mijn rug vreselijk zeer en trekt echt richting buik waardoor deze nog harder wordt. Volgende week moet ik naar de vk toe. Zal toch niks ernstigs zijn?
Hoi Femke, Toch zien we weleens in de zwangerschap dat de klachten vanuit het bekken en/of de rug zijn wisselwerking kunnen hebben op de baarmoeder. Ben je onder behandeling van een fysiotherpeut of een ander soort therapeut zoals een cesartherapeut? Anders is dit misschien ook nog een idee. Wanneer de pijn echt niet meer te houden is, zou ik wel eerder bij je verloskundige aan de bel trekken, maar dat moet je geheel aan jezelf voelen. harde buiken komen regelmatig voor in de zwangerschap en kunnen in principe geen kwaad. De baarmoeder is een spier, welke van tijd tot tijd samentrekt, hetgeen heel normaal is: harde buiken, welke niet pijnlijk zijn. Harde buiken die wel pijnlijk zijn, komen meestal in de eerste plaats door teveel doen of stress. Ook kunnen ze dus worden veroorzaakt door een blaasontsteking of darmklachten (bijvoorbeeld bij verstopping, daarom is het heel belangrijk goed te drinken, vezelrijk te eten, etc.). Wat we ook wel zien is dat er 'pechvogels' bij zijn die een heel prikkelbare baarmoeder hebben en bij het minste of geringste al een harde buik ontwikkelen, hetgeen verder geen kwaad kan. Waar je altijd voorzichtig mee wil zijn, is dat wanneer pijnlijke harde buiken aanhouden en steeds heviger worden, korter op elkaar komen, dit zou kunnen uitmonden in te vroeg weeen krijgen. Dit komt zelden voor, maar zekerheid voor alles en daarom wanneer de pijn heviger wordt, gewoon bij je verloskundige aan de bel trekken.... Lonneke
het kan zijn dat de spanningen van de laatste tijd nu parten gaan spelen in mijn lichaam. ik ben al meer dan 8 jaar onder therapie dus daar hoef ik verder niks mee te doen. als ik het niet vertrouw zal ik zeker eerder aan de bel trekken Heel erg bedankt voor de antwoorden