Hallo, Vandaag kreeg ik bij de vk te horen dat de hartslag van de baby onregelmatig was. Daarom doorgestuurd naar ziekenhuis. Daar ctg en echo gemaakt. Het hartje klopte goed, maar na een paar slagen, kwam er steeds een extra slag. Dus het ritme klopte niet echt. Ik moet volgende week weer komen, maar ik hoefde mij geen zorgen te maken. Als de baby is geboren, zal het waarschijnlijk weer over zijn. En misschien dat het al eerder over is. Weet u hier iets meer van? Toch blijf ik onrustig en ben ik bang dat het niet goed is. De baby beweegt heel goed en is actief. Ik hoop dat u mij wat meer gerust kan stellen. Alvast bedankt. Groetjes Christa.
Hoi Christa, ik begrijp je ongerustheid, iets met het hartje lijkt altijd erg eng. Het is heel goed dat het extra wordt gecontroleerd, want dan kan er indien nodig op tijd worden ingegrepen. Maar het komt wel vaker voor en meestal is het te wijten aan de onrijpheid van het hartje en hoeft er niets te worden gedaan in de zwangerschap en is er na de geboorte niets meer aan de hand. Het foramen ovale (gaatje tussen de boezems in het hart) en de ductus botalli (verbinding tussen slagader van de longen en aorta) sluit zich in de eerste dagen na de geboorte en het hart kan het ritme goed oppakken. Soms is er nog een ruisje hoorbaar, maar ook daar groeien de meeste kindjes overheen. Het wordt waarschijnlijk nog wel een paar keer gecontroleerd, maar daar komt niet vaak meer iets uit. Groetjes Brigitte