Cyclus

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Jettos, 4 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jettos

Jettos Bekend lid

18 jun 2012
    685
    1
    18
    Amsterdam
    Kan het zijn dat mijn vraag er tussendoor geschoten is? Ik plaats 'm voor de zekerheid nog maar een keer. Excuus als jullie nog van plan waren te antwoorden en ik te ongeduldig ben, maar ik zag dat de vragen na mij al wel door jullie beantwoord zijn, vandaar.

Mijn vraag was:

Hoi,

Wat fijn dat er zo'n forum is met professionals!
    Ik heb namelijk een vraagje over zwanger worden en mijn cyclus.

Ik ben in maart 2012 gestopt met de pil (ongeveer 3 jaar geslikt) en na de eerste ongesteldheid (na 22 dagen) zijn we gestart met 'klussen'.
    Tot nu toe zonder resultaat (zit nu in ronde 8).

Nou weet ik dat het gemiddeld een half jaar tot een jaar duurt en me dus nog niet druk hoef te maken of ik wel vruchtbaar ben (hoewel ik dat stiekem wel een beetje doe, maar dat lijkt me ook wel weer logisch...).

In ieder geval, mijn vraag is, klopt mijn cyclus wel?
    Ik heb steeds wisselende cyclus van 23 dagen en dan weer 27 dagen, en dan weer 23 en dan weer 27 etc. Volgens ovu-testen heb ik wel steeds rond dag 14 eisprong. Dus wisselende luteale fase (?).
    Verder ben ik maar twee dagen ongesteld en dan heeel weinig. Met moeite twee mini-tampons vol per dag. Daarna is het 'klaar'.

Vroeger, voordat ik aan de pil ging, was ik vier a vijf dagen ongesteld en moest ik om de vier, vijf uur een gewone tampon verwisselen. En verder verging ik toen ook altijd van de pijn (als ik ongi-krampen kreeg, moest ik binnen tien minuten een ibu400 slikken, anders kreeg ik de volgende klachten (allemaal):
    - koud zweet
    - diarrree
    - overgeven
    - flauwvallen (niet altijd)
    - enorme buikpijn --> echt heel pijnlijk, kronkelde in mn bed.

Dit was ook belangrijkste reden om aan de pil te gaan.
    Maar goed, nu half jaar verder, amper ongesteld en bijna geen menstruatiepijn. (Geen pijnstiller meer nodig).

Dus, ben ik niet te kort ongesteld en is mijn gewone cyclus al wel weer op gang gekomen? Of ben ik nog steeds aant ontpillen (heb volgens ovu-testen wel eisprong, al issie niet super positief en heel korte LH-piek)? Is het handig om met dit verhaal ff langs de huisarts te gaan?

Ik hoor het graag, alvast enorm bedankt!!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

we lopen een beetje achter ja, met vragen beantwoorden, sorry daarvoor. Maar uiteindelijk komt iedereen aan de beurt hoor!
    Ja, als je na 8 maanden nog niet zwanger bent is dat nog steeds normaal, maar ik snap ook dat je een beetje ongeduldig wordt. Je cyclus is prima, 23-27 dagen is normaal en dat noemen we nog steeds regelmatig. Het feit dat je met ovu-testen een eisprong detecteert is prima, die is er dus, dat is nu het belangrijkst. Je cyclus kan na de pil veranderen, je verliest inderdaad erg weinig bloed. Wel fijn dat je er niet meer zoveel klachten bij hebt als vroeger.
    Als je wilt mag je dit met je huisarts bespreken. Maar ik denk dat hij het afdoet als normaal, of zegt dat je het eerste jaar ontpillen moet afwachten....
    Je mag wel foliumzuur gaan nemen als je graag zwanger wilt worden. Succes!

Mirjam

3. Jettos

Jettos Bekend lid

18 jun 2012
    685
    1
    18
    Amsterdam
    Hoi Mirjam,

Bedankt voor je reactie.
    Geruststelling om te horen dat cyclus van 23-27 dagen normaal en regelmatig is. We moeten gewoon nog ff geduld hebben ;).
    Foliumzuur slik ik al.

Ik vind het dan ook niet meer nodig om contact op te nemen met huisarts, want jij zegt dus dat zo weinig bloedverlies in principe niet te weinig is he? Er is dan wel een goede baarmoederwand o.i.d.voor een eventuele innesteling?

Groetjes

Deel Deze Pagina