Goedemorgen, Sinds een maand hebben wij de sleutel van ons nieuwe huis. We hebben ook een zoontje van 1 en ik ben er een paar weken geleden achter gekomen dat ik zwanger ben van een tweede kindje (inmiddels 9 weken). In ons huis moet alles gebeuren. Van verven tot schuren tot nieuwe vloeren. Nu heb ik op internet gezocht wat schadelijk is voor mijn ongeboren kindje, maar ik word er helemaal zenuwachtig van. Het lijkt wel alsof je kind van alles ernstig gehandicapt kan worden en kanker kan krijgen. Op dit moment verf ik alleen met verf op waterbasis en draag ik een stofkapje als ik aan het schuren ben. Dat neemt niet weg dat het in huis weleens 'chemisch' ruikt en dat we straks ook nieuw laminaat/een nieuwe pvc-vloer/nieuw behang en dergelijke krijgen. Ik maak uit internet op dat ook dat heel schadelijk kan zijn voor ongeboren kinderen en kleine kinderen. Kortom: ik word helemaal zenuwachtig van alle informatie op internet. Kunt u mij vertellen hoe ernstig ik dit moet nemen? Ik wil natuurlijk niets doen wat niet goed is voor mijn kinderen, maar aan de andere kant kan ik moeilijk geen vloer in mijn nieuwe huis laten leggen. Ik vraag me gewoon af of het allemaal echt zo erg is als op internet beweerd wordt, of dat het best meevalt als ik gewoon een beetje oplet. Ik hoop van u te horen! Met vriendelijke groet, Lysia
Hoi Lysia, je leest op internet inderdaad vreselijke verhalen, maar dat zijn alleen de doemscenario's. Je kunt echt wel een beetje meeklussen in je huis, maar let wel op bepaalde dingen: niet teveel bukken en sjouwen; dat wil zeggen als je moe bent en of krijgt ergens last van NIET over je grenzen gaan. Als je dat nu doet, kun je er de hele zwangerschap last van houden. Verven inderdaad op waterbasis met een mondkapje. Max een half uur en dan een half uur luchten. Verf met ramen open en slaap niet in de vertrekken die net geschilderd zijn. Als je verder eens een fles terpentine opentrekt en je ruikt de lucht is dat niet erg. Je moet niet in de terpentinelucht blijven staan. Als je vloer net gelegd is en het ruikt nog erg naar lijm bv, een paar dagen niet teveel in die ruimte komen en luchten. Altijd een mondkapje dragen. Kortom gezond verstand en voorzorgsmaatregelen. Groetjes Brigitte