Hoi meiden. Ik ben nu 16 rondes bezig om zwanger te worden en vroeg me af of het kwaad kan dat ik nachtdiensten werk.. Ik slaap overdag vrij goed maar sommige zeggen dat het je vruchtbaarheid kan beïnvloeden? Wat vinden jullie..
Ik geloof er niet zo in dat zoiets een negatief effect zou hebben op het zwanger worden. Misschien heeft het invloed op je hormoonwaarden, maar niet in die mate dat het zwanger worden daardoor niet zou lukken.
Ik kan me herinneren dat daar wel een onderzoek naar is geweest en dat inderdaad geconcludeerd werd dat onregelmatige diensten invloed heeft op de vruchtbaarheid. Ik heb het even gegoogled en ik vond dit artikel van een onderzoek uit 2016: https://www.gezondheidsnet.nl/zwanger/ploegendienst-vermindert-vruchtbaarheid
Ja, ik lees dat ook regelmatig! Ik word (helaas) omgeven door vrouwen die binnen één of twee rondes zwanger raken, en de enige die er langer over heeft gedaan (namelijk ruim een jaar) is een vriendin die nachtdiensten draait...
Oud collega van mij werkt uitsluitend nachtdiensten, maar was beide keren binnen 3 maanden zwanger. Ik werk dan wel onregelmatig, maar nooit de nachtdienst. Toch heb ik er 15 maanden over gedaan. Ik denk dat geluk een hele grote factor is bij het zwanger worden.
Geloof daar ook niet zo in om eerlijk te zijn. Ik heb blauw bloed ging van melding naar melding met alle adrenaline erbij maar niet gemerkt dat het mij zwangerschap belet heeft.
Er is uit onderzoek wel gebleken dat vrouwen die onregelmatige diensten draaien gemiddeld langer erover doen om zwanger te worden en ook tijdens de zwangerschap heeft het wel invloed. Met dit soort onderzoeken denk ik alleen altijd 'wat kun je ermee?'.. Vrouwen die nachtdiensten draaien krijgen ook gewoon kinderen.
Uit diverse onderzoeken blijkt dat het draaien van nachtdiensten, met name voor vrouwen, slecht voor de gezondheid is. Zo zou de kans op borstkanker en hartklachten groter zijn. Of het de vruchtbaarheid negatief beïnvloedt weet ik eigenlijk niet. Mijne in ieder geval niet: ik draai al 18 jaar onregelmatige diensten en ben 2x in de eerste ronde zwanger geworden.