Goedemiddag dames! Via het maasstad ziekenhuis ben ik voor volgende week ingepland voor een hsg onderzoek. Ik heb begrepen dat een hsg op basis van olie hogere slagingskansen biedt dan een hsg op waterbasis. (40% ten opzichte van 29%). Van de assistent in het maasstad ziekenhuis heb ik begrepen dat de olie substantie en de hulpmiddelen daarvoor niet leverbaar zijn. Daarom doen ze de hsg nu op basis van water. Ik ben nu ziekenhuizen aan het bellen om na te gaan of zij de hsg ergens anders nog wel op olie basis doen. heeft iemand ervaring met een hsg op basis van water in verband met leveringsproblemen? Of weet iemand in welk ziekenhuis de hsg onderzoeken nog wel op basis van olie worden gedaan? Ik voel me er zelf niet prettig bij omdat de slagingskansen aanzienlijk lager liggen. groet, demi
Van Freya: Er bestaan twee verschillende soorten contrastmiddel: de een is op waterbasis en de andere op oliebasis. Een groot onderzoek uit 2017 (de H2Olie studie) liet zien dat bij een bepaalde groep vrouwen een HSG met olie contrast 10% meer kans op een doorgaande zwangerschap geeft dan bij het gebruik van water contrast. Dit betrof vrouwen met een onvervulde kinderwens, tussen de 18 en 39 jaar met een regelmatige cyclus en een laag risico op eileiderziekte. Het is echter nog onbekend of olie contrast ook een verhoogde kans op een zwangerschap geeft bij andere groepen vrouwen. Bij hen wordt nu nog standaard water contrast gebruikt en zij krijgen – zoals in de huidige medische richtlijn staat – alleen een HSG als er een verhoogd risico op eileiderziekte is. Een eileiderziekte kun je hebben door bijvoorbeeld een doorgemaakte chlamydia infectie (of een andere seksueel overdraagbare aandoening), een eerdere buikoperatie of endometriose. Let wel: 10 procent extra, als je maar 5 procent kans zou hebben per ronde, is t maar 10 procent in het allergunstigste geval meer kans ervan dus geen wonderen. Je bent niet opeens super vruchtbaar door olie hsg. Ik zou gewoon zo min mogelijk tijd verspillen en gaan voor je eigen ziekenhuis. Meest recente onderzoek die nog loopt: Dit onderzoek werd uitgevoerd in 15 Nederlandse klinieken tussen augustus 2019 en mei 2023. In totaal deden 554 vrouwen mee. Er werd geen verschil gevonden tussen beide groepen in de tijd die het duurde tot zwangerschap, doorgaande zwangerschappen en levendgeborenen. Na het HSG met oliehoudend contrast werd bij 17% van de vrouwen een verstoring van de schildklier gezien. Veel van deze verstoringen waren subklinisch. De onderzoekers adviseren bij vrouwen met een gunstige zwangerschapskans om niet direct een HSG met oliehoudend contrast uit te voeren.
Hi groene bomen, ik wil je echt bedanken voor je uitgebreide reactie dat waardeer ik super erg ❤️ Heb jij misschien een link voor mij van het meest recente onderzoek dat nog loopt? alvast bedankt.