Ik ben bijna 3 jaar bezig met zwanger worden. In 2019 en 2020 2 miskramen gehad. Afgelopen November ben ik geopereerd omdat ze dachten dat mijn eierstok gedraaid was. Dit was gelukkig niet zo, wel kwamen ze er toen achter dat er veel verklevingen in mijn buik zaten. Die hebben ze weggehaald. Ook hebben ze toen een cyste weggehaald. Vandaag werd ik gebeld door mijn eigen gynaecoloog. Ze hadden overlegd met het team en de beelden bekeken van mijn operatie. Ze verwachten niet dat mijn eileiders dicht zitten, omdat ik 2x zwanger ben geweest waarbij het vruchtje ook echt in mijn baarmoeder zat en omdat ik nooit chlamydia heb gehad. Maar omdat er toch verklevingen zijn gezien willen ze toch een thl of hsg doen. Ik mag zelf kiezen welke. Thl is dus met camera maar ze zei dat dat niet perse hoefde omdat ze met de operatie toen ook in mijn buik hebben gekeken. Ze zei dat uit studies bleek dat de kans op een zwangerschap na een hsg groter is door de soort olie vloeistof die ze tijdens de behandeling gebruiken omdat die als het ware de eileiders smeert. Bij een thl gebruiken ze dezelfde vloeistof zei ze maar met deze behandeling zijn geen studies gedaan naar de vergroting van de kans op een zwangerschap. Wie heeft er ervaring met deze behandeling? Ik heb de folders van beide behandelingen gelezen en de thl lijkt me toch een stuk heftiger. Van de andere kant denk ik dan zìen ze ook echt weer een keer mijn baarmoeder en eileiders.
Ik heb een HSG gehad. Ik kan je er verder weinig over vertellen want ik was onder zeil (ik had een roesje). Wel werd toen gezien dat beide eileiders open waren. Helaas ben ik de 2 inseminaties daarna niet zwanger geworden.
Ik heb een HSG gehad. Ik voelde tot aan de olie niets.. de olie echter vond ik echt vreselijk.. de pijn is opzich kortdurend.. stond met 5 min buiten (de heftigste pijn is een minuut). Maar dat verschilt per persoon ook weer denk ik. Mijn eileiders zijn goed open. Maar kan me ook voorstellen dat als dat niet zo is, dat het nog meer pijn doet. Ik heb naderhand zelf naar huis kunnen rijden, maar toen de pijnstillers (2x naproxen en 2x PCM) uitwerkte voelde het als menstruatiepijnen
Hoi Mim, Wat spannend maar ook wat irritant. Welk gebied bestrijken ze met de camera? HSG is een baarmoeder foto met door smeren, om het zo te zeggen, van de eileiders. Ondanks de onderzoeken geeft het geen garantie. Als ze met de camera ook buiten de baarmoeder kunnen kijken naar eventuele verklevingen, dan zou ik gezien jouw geschiedenis, daar voor gaan. Wanneer je verklevingen hebt, is de kans dat het terug komt er ook. En anders zou ik voorstellen om nu de camera te doen en met een maand of 3 a 6 met geen resultaat de HSG. Succes met het maken van je keuze ♥
Hier alleen ervaring met de HSG. Hiervoor geopteerd ivm idd studies naar verhoogde kans op zwangerschap erna. Persoonlijk heb ik de behandeling niet als pijnlijk ervaren. Ik was 3 maanden erna (de tweede IUI poging na de behandeling) zwanger maar of dit door de hsg komt zal ik natuurlijk nooit weten.
Dit is wat er in de folders staat. Ik ben afgelopen November geopereerd en toen hebben ze in heel de buik gekeken. Toen vonden ze dus ook veel verklevingen. De arts zei toen dat hij niet eens bij mijn eierstokken kon komen door de verklevingen, die moest hij eerst weghalen. Toen ik gister mijn arts sprak zei ze omdat je in November ook bent geopereerd en ze toen ook in je buik hebben gekeken hoef je wat mij betreft niet het onderzoek met de camera te doen. Maar het lijkt mij dat ze dan wel ook echt ìn je baarmoeder kunnen kijken, met ècht beeld zeg maar.
Wat zijn de voordelen van de THL? De THL is de enige methode, waarmee de buikholte van binnen onderzocht kan worden zonder algehele narcose en zonder sneetjes in de navel en buikwand. Na het onderzoek kunt u direct weer naar huis. Bij het (laparoscopisch) onderzoek, met algehele narcose, blijft u na afloop enige uren op de dagbehandeling. De gynaecoloog doet eerst een inwendig onderzoek om de grootte en de stand van de baarmoeder te beoordelen. Daarna wordt een eendenbekspeculum (spreider) in de schede gebracht. De baarmoedermond wordt zichtbaar en wordt met een tangetje vastgepakt. Met een dun naaldje spuit de arts op een paar plaatsen in de schedewand, net onder de baarmoederhals de verdovingsvloeistof in. Net achter het verdoofde gebied bevindt zich de buikholte. Met een speciale naald wordt in het verdoofde gebied een prikje gegeven tot in de buikholte (1,5 cm). De arts brengt vervolgens de kijkbuis in tot de buikholte en brengt via de kijkbuis wat vloeistof in. Zo worden de baarmoeder, de eileiders en de eierstokken zichtbaar. De kijkbuis is verbonden met een camera en via een televisiescherm brengt de arts dit geheel in beeld. Als de arts ook de doorgankelijkheid van de eileiders nagaat, brengt hij/zij een dunne kijkbuis via de baarmoedermond in de baarmoederholte. Via de kijkbuis wordt een blauwgekleurde vloeistof in de baarmoederholte gebracht. Met de kijkbuis kijkt de arts of de blauwgekleurde vloeistof ook door het uiteinde van de eileiders tevoorschijn komt. Dit is het teken van doorgankelijkheid van de eileiders. Na afloop wordt via een spoelsysteem het vocht uit de buikholte gehaald en vervolgens ook het kijkbuisje.
Zou lekker algehele narcose doen indien je de keuze hebt. Ik heb een gewone hsg gehad, geen resultaat en een laparoscopie met Hsg naar misschien was het bovenstaande behandeling wel. En was daarna direct zwanger. Wel een mk mar dat staat daar los van.
Ja die thl is dus met plaatselijke verdoving. Maar ga sws eerst vragen of dat met een roesje kan. Die laparoscopie met narcose heb ik afgelopen November dus gehad omdat ze dachten dat mijn eierstok gedraaid was.
Had ik gelezen. Maar zou zeker de optie voor een roes vragen. Voor de HSG zeggen ze bij ons. 2 pcm voor het slapen de nacht ervoor en 1 naproxen 1 uur voor de behandeling. Als je doorgankelijk bent is het even gemeen maar wel te doen. Geen idee hoe het voelt als je niet doorgankelijk bent.
Verstandig besluit, ben allang al blij dat ze wat hebben gevonden en verder onderzoek e.d. zinvol vinden. (Maar als jouw verklevingen door Endometriose komen en je hebt elke maand last van je menstruatie, dan zou ik er zeker grondig naar laten kijken.) Succes meid, laat je het hier weten en tagg je mij dan even, wil het wel volgen
Nee denk niet dat het van endometriose is. Waarschijnlijk omdat ik eerder buik operaties heb gehad. Heb ook amper last met mijn menstruaties gelukkig. Maandag word ik gebeld door mijn arts zodat ik het nog verder kan bespreken. Dankjewel, zal ik doen! Hopelijk binnenkort goed nieuws voor jou ❤️
Nou dat had ik dus ook, ik heb meerdere keren (bleek achteraf ) na aanhoudende buikpijn over de jaren heen, wat werd bestempeld als PDS dus een ontstoken blinde darm gehad. De laatste keer toen ik kwam zijn ze eindelijk gaan kijken. Mijn lidteken zit ook aan de verkeerde kant omdat ze echt dachten dat het wat anders was. Nu bleek deze dus verkleefd om mijn dunne darm te zitten e.d. en hebben ze verwijderd. Fast forward naar de kinderwens, zijn ze pas in dit ziekenhuis (ben verhuisd voor de liefde ) een verband gaan leggen met vermoeden van Endometriose omdat ik echt helse buikpijn had vanaf eisprong tot menstruatie en die endometriose/ verkleving schijnt ontstaan te zijn van die ontsteking. Mijn plekken zaten ook buiten de baarmoeder en de pijn die ik had was dus het endometrium die groeide naar menstruatie toe waar mijn darmen aan plakte. Spannend allemaal meid, ik hoop ook dat dit voor jouw tot een vruchtbaar resultaat leid. (en voor mezelf hoop ik het ook )
Jeetje wat heftig... Nou als mijn operatie nou de oplossing blijkt te zijn geweest dan ga ik toch eens vragen waarom niemand eerder heeft bedacht goh zij is eerder in haar buik geopereerd, misschien heeft ze wel verklevingen Ik heb ook al jaren buikklachten. Vaak last van mijn darmen etc. Zelfs dat ik mijn ontlasting niet op kon houden. Dat kwam nadat mijn galblaas was verwijderd. Terug gegaan naar de mdl arts en die zei komt vaker voor na een galblaas verwijdering en schreef me iets van een poeder voor. Maar sinds de verklevingen zijn weggehaald zijn die klachten wel over na jaren. Ik ga Maandag iig vragen of ze met thl ook kunnen zien of de verklevingen terug zijn. Als dat zo is kies ik denk ik toch daarvoor.
@Asil vanochtend de arts nog gesproken. Zij zegt omdat je in November bent geopereerd zie ik niet perse extra voordelen van het onderzoek met camera. Met de hsg zien ze alleen de vorm van je baarmoeder en eventuele grote afwijkingen. Ze zei met de operatie hebben ze al in de hele buikholte gekeken dus we weten al dat je verklevingen hebt. En dat als ze met de camera kijken het ook kan zijn dat er bijv een stuk darmen voor ligt en dat kunnen ze dan niet aan de kant doen om te kunnen kijken en dat hebben ze met de operatie wel kunnen doen. Dus eigenlijk weet ik het nog steeds niet Van de ene kant denk ik doe maar met camera dan zien ze toch meer. Aan de andere kant denk ik er gebeuren bij mij altijd gekke dingen na ingrepen zul je zien dat ik een complicatie krijg ofzo. Maar dat is ook een reden waarom ik denk doe maar juist wel met camera want met hsg missen ze dalijk iets.
Jesus Mim wat een gezeur! Klopt wel wat ze zegt maar waar ik een klein beetje (plaatsvervangend) boos om word is de zin: "Ze zei met de operatie hebben ze al in de hele buikholte gekeken dus we weten al dat je verklevingen hebt". OK maar wat ga je daar aan doen dan!!! Vind het echt lastig. Ik snap dus ook niet waarom ze niet beide kunnen doen. Je bent toch al onder zeil. Kijk dan eerst met die camera en om alles extra na te kijken een boost te geven spuit die handel even door. 2 Vliegen in 1 klap.
Het enige wat mij eigenlijk is verteld dat ze de verklevingen hebben weggehaald toen. Maar weet niet of ze echt alles hebben weggehaald. Ze zei de vorige keer de meeste verklevingen zaten in je bovenbuik, maar omdat er toch verklevingen zijn gezien willen we toch je eileiders nakijken. Met dat onderzoek met de camera spuiten ze wel ook vloeistof door de eileiders heen dus net als bij een hsg.
Ik lees je vaker "met de camera" zeggen dan HSG dus ik denk dat je onderbewustzijn zijn keuze al gemaakt heeft en ik denk ook dat ik voor die optie zou kiezen. Dat gezegd hebbende wil ik je wel echt aanraden aan te dringen bij de arts om meer opheldering te krijgen, wat de verklevingen zijn en of het endometriose haarden zijn. Daarnaast of alles weg gehaald is, of dat ze het niet zeker weten. In het laatste geval zou ik dan nogmaals een laperoscopie doen en dan in combinatie met die baarmoeder foto. Je zo in het ongewisse laten met betrekking tot de verklevingen is niet ok. Niet gezien je geschiedenis. Ik bedoel als je een stel bent zijn zoveel ronden al niet te doen maar als je bewust alleenstaand voor deze keuze gaat en je zo ver bent als jij.... Meid echt. Lijkt wel of ze meer doen bij stellen dan bij een BAM (als ik je zo mag noemen) terwijl jouw verlangen er echt toe toen, misschien zelfs wel veel meer.