hoe kort mag je cyclus zijn om nog zwanger te kunnen worden?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door madelief78, 5 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelief78

madelief78 Bekend lid

26 feb 2009
    561
    63
    28
    ik ben redelijk regelmatig ongesteld. tussen de 22 en 26 dagen. maar nu lijkt me een cyclus van 22 dagen wel erg kort. heb ik dan wel een eisprong gehad? bij ons zoontje zijn we 2 jaar bezig geweest en heb ik in totaal 4 of 5 keer een cyclus van 28 tot 30 dagen gehad en bij de laatste keer was ik eindelijk zwanger. nu gaan we voor een 2de maar nu is mijn cyclus dus erg kort. 22 - 25- en deze maand vandaag of morgen is 22 of 23 dagen.
    vraag me dus af of ik een lange cyclus nodig heb om zwanger te worden?
    vanaf wanneer rekenen jullie de eerste dag? vanaf dat je bruine afscheiding hebt of vanaf het eerste bloedverlies?

2. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje Niet meer actief

Ik reken vanaf de eerste dag dat er al bloed of bruine afscheiding uit komt. En ja 25 tot 35 cyclus dagen is het gemiddelde dus je kunt zeggen dat je inderdaad onder het gemiddelde zit.

Je kunt je ovulatie in de gaten gaan houden met ovu. testen of tempen. Zo kun je ook kijken hoe lang er tussen je ovulatie en je menstruatie zit.

Als die perioden tussen je eisprong en menstruatie kort is.. dan pas is de kans stukken kleiner om zwanger te raken.

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

Je kunt best zwanger worden hoor met een korte cyclus. Eén van de meiden hier van zp had ook een cyclus van 23 dagen en is nu zwanger. Net wat chocoladekoekje (haha, vind t zo'n grappige naam) zegt, als de fase tussen je eisprong en je menstruatie (je luteale fase) maar niet te kort is is een korte cyclus geen belemmering om zwanger te worden.

4. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje Niet meer actief

Een hele lekkere naam zelfs ;)

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Volgens mij maakt de lengte van je cyclus niet zoveel uit (er bestaat inderdaad wel een gemiddelde) maar of je een eisprong hebt en kunt timen, dat is belangrijker.
    Mijn cyclus kan ook heel kort zijn, volgens de ivf arts was dit geen probleem, als je maar een duidelijke eisprong kan waarnemen.

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik zou eerst eens uitzoeken of en wanneer je de eisprong hebt, met behulp van ovulatietesten. Een eisprong voor dag 10 is eigenlijk te vroeg, omdat een eicel tijd nodig heeft om te rijpen. Een onrijpe eicel is onbruikbaar. En het is belangrijk dat je luteale fase (aantal dagen tussen eisprong en ongi) minimaal 10 dagen is en maximaal 18 dagen.

Als dat alle twee in orde is, dan hoef je je niet zoveel zorgen te maken.

Je moet de dag met helderrood bloedverlies als cyclusdag 1 tellen. Bruinverlies is oud bloed en dat hoort nog bij je vorige cyclus (ookal kondigt het je menstruatie aan).

7. madelief78

madelief78 Bekend lid

26 feb 2009
    561
    63
    28
    bedankt voor jullie reacties.
    de vorige keer waren we onder behandeling van het ziekenhuis. bij mijn man is alles goed en bij mij zijn ze gekomen in het onderzoek tot en met het volgen van de cyclus en dat was voldoende. toen we wisten wanneer de eisprong was hebben we druk geklust en was ik zwanger. mijn man zei toen we hebben niet de goede timing gehad maar daar twijfel ik aan.
    ik ga nu de komende maand mijn eisprong volgen. ik begin meteen met testen als mijn ongi over is.

8. donkervoort

donkervoort Actief lid

12 jan 2009
    107
    0
    0
    Verpleegkundige
    Ik heb helaas een hele korte cyclus van 23 dagen mijn lutale fase is enorm kort, na mijn eisprong begin ik al na 6 á 7 heb ik eerst helder rood bloed en daarna een paar dagen bruinverlies waarna mijn ongi doorbreekt. Mijn lutale fase is dus veel te kort, balen dat na in januari gestopt te zijn met de pil.
    Succes met ovu testen en zwanger worden.

Liefs, donkervoort

9. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Mijn cyclus was ook altijd kort, tussen de 22 en 24 dagen. Maar zoals je ziet aan mijn banner ben ik bijna 28 weken zwanger van ukkie nr. 2. Onze oudste is vorige maand 2 jaar geworden.

Ik kwam er op een gegeven moment achter dat ik mijn eisprong had een paar dagen nadat mijn ongi voorbij was. Na het laatste beetje bloedverlies direct om de dag gaan klussen. Dit heeft bij ons resultaat gehad.

Maar kan me voorstellen dat je het balen vindt zo'n korte cyclus, maar er zijn er dus meer.

Succes.

10. Ann80

Ann80 Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.689
    0
    0
    Rotterdam
    Herkenbaar ik heb een cyclus gehad de laatse twee keer van 21 dagen en mijn eisprong op dag 14...
    Wat dus inhoud dat mijn luteale fase ook erg kort is.

Ik ga nog niet bij de pakken neerzitten en kijk gewoon wat er deze maand gebeurd.
    Zou nu morgen ongesteld moeten worden (liever niet) maar zo te voelen wel...

Zou inderdaad als ik jou was een paar ovulatietesten halen en dan gaan uitrekenen hoe het bij jou zit, succes!

11. madelief78

madelief78 Bekend lid

26 feb 2009
    561
    63
    28
    ik heb het deze maand bijgehouden en nu heb ik dag 14 mijn ovulatie gehad en vandaag dag 24 rood bloedverlies. een cyclus dus van 23 dagen en 9 dagen Luteale fase.(als ik goed reken) is dit te kort? kun je er iets aan doen om het te verlengen?

12. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik loop bij de fertiliteitsarts ivm mijn korte cyclus... Ik heb zelf niet 12 rondes gewacht voordat ik naar de HA ging omdat ik door die maffe cyclus van mij door had dat er waarschijnlijk iets aan schorte bij mij.

Er is hier op het forum ook een topic voor meiden met een korte cyclus, kijk maar eens bij de clubs bij subforum zwanger worden.

Als je ei op CD14 komt is dat netjes. 9 dagen na je ei weer ongi is kort, maar of het te kort is? In principe wel volgens mijn arts, maar er zijn ook altijd bofkonten die toch daarmee zwanger worden. Je zou altijd je HA eens kunnen vragen hoe het met je progesteronwaarde zit. Je zou het beste een paar dagen na je ei en een week na je eisprong die waarde kunnen laten prikken. Bij meiden die te vroeg ongi worden, zit daar vaak een probleempje. Je waarde moet igg 20 zijn, maar het liefst minimaal 30 zijn. Is hij onder de 30 dan heb je geen krachtige eisprong en geen goede waarde dan dus. Als je weinig Progesteron aanmaakt, dan wordt je snel ongi en kan een eventueel bevrucht eitje niet innestelen.

Als het probleem alleen je progsteronwaarde is, kan dat worden opgelost met vaginale tabletjes of injecties.

Veel succes!!

Deel Deze Pagina