Hallo allemaal, ik ben naar de HA geweest vanmorgen omdat ik m'n cyclus een beetje op de kop heb staan na een mk in september. Nu gebeurt dat wel vaker, maar ik zit nu op dag 21 van een nieuwe cyclus en heb al drie dagen bruinverlies. Daarnaast ben ik telkens rond de menstruatie veel minder fit dan ik altijd was. Ik wordt hier een beetje moe van en heb dus maar even hulp ingeropen. Nu moet ik een menstruatiekalender en een cyclus-/temp.-kaart bij gaan houden, maar ik snap niet helemaal hoe ik 'em in moet vullen Waar vul je de M, m, X en O in? Wat vul je onderaan in de hokjes in bij 'datum'? En wat bij 'vruchtbare dagen'? En begin ik een nieuwe kaart op dag 1 van de menstruatie? Hopelijk word me 't me een beetje duidelijk.
sorry ik wou dat ik je kon helpen maar weet echt niet waar je het over hebt. heb je een foto van de kaart, of een link naar een foto van de kaart?
Vervelend dat je een miskraam hebt gehad, FreeWilly! Ik ken deze kaart ook niet, sorry. Zal even kijken. Je begint op de 1e dag van de menstruatie te temperaturen. Iedere dag, zelfde tijd, voor je opstaat of wat dan ook doet. Noteer de temperaturen. Dat is het belangrijkste. Bij datum vul je de datum van die dag in, of alleen de dag (10 november wordt '10') Heeft de HA niet uitgelegd wat hij/zij precies van je verwacht? Vreemd...
Ik heb nog even gekeken, maar ik kan het kaartje niet vinden. Waarschijnlijk zit er daar wel een toelichting bij. Op vruchtbaarheid.org kan je ook een kaartje downloaden. En je kunt je temp bijhouden op fertilityfriend.com. Succes en laat even weten of het lukt!
Maar 't is een xls bestand, dus ik vraag me af of de link het doet. Als 't goed is krijg je een schermpje te zien waarin je op 'openen' kunt klikken, dan opent het bestand zich op je PC in Excel. Ik denk dat ik 't inmiddels wel snap, maar e.v. tips zijn nog wel welkom.
Hoi FreeWilly, Ik kan de link goed zien. Ik denk dat M voor gewone menstruatie staat en m voor spotting (lichte bloeding, wat bruin bloed verlies, een paar druppels). Dat vul je in bij menstruatie. Een kruisje zet je als je op die dag gemeenschap hebt gehad in het vakje gemeenschap. De ovulatie vindt plaats op de laatste dag dat je temperatuur nog LAAG is. Op die dag kun je eventueel de O van ovulatie invullen. Na de ovulatie gaat je temperatuur met minstens 0,2 graden omhoog en blijft hoog. Je kunt ervanuit gaan dat je geovuleerd hebt, als je temperatuur minstens 3 dagen hoog is gebleven. Let op: om zwanger te worden moet je dus seksen als je temp nog laag is! (Je vruchtbare dagen zijn de 2-3 dagen voor de ovulatie en de dag van de ovulatie zelf) Je weet dan wel voor de volgende cyclus wanneer de ovulatie ongeveer kan vallen. Maar ik denk dat het er jou om te doen is, te kijken hoe je cyclus in elkaar zit en niet om precies de gemeenschap te timen.
Dankjewel, hier heb ik wat aan. Idd is het voor inzicht in de cyclus en niet om te plannen, maar dat geeft niet, zo begrijp ik het wel wat beter hoe ik kan zien wanneer de ovulatie is e.d.
Snap er toch weinig van... Mijn temp. stijgt alleen maar. Dag één en twee was laag, vanaf toen een stijgende lijn met af en toe even 0.2 graden ofzo daling, an weer een paar dagen stijgen. Nou ja, even doortempen maar, wie weet is er aan 't einde van deze cyclus toch een patroon in te ontdekken.
Op welke cyclus dag zit je nu? In het begin van de cyclus kan het wel eens wat op en neer gaan. Dan wordt het daarna meer gelijkmatig en dan krijg je de eisprong. En, het is belangrijk dat je een goede thermometer hebt!
Dag 18 inmiddels. De thermometer is niet nieuw meer (wel digitaal), maar doet 't denk ik wel goed hoor, hoe kom ik daar achter dan? Ik zit al boven de 37 graden... En ik heb alweer roze verlies, dus heb ik dan wel een eisprong gehad?
Als je je kaartje kunt laten zien (scannen?) dan is dat inderdaad makkelijk. Of je thermometer het goed doet, ja, de enige manier om daar achter te komen is een nieuwe nemen (maar let op: pas bij het begin van een nieuwe cyclus!). Voor de meeste vrouwen is boven de 37 graden een post-ovulatietemperatuur. Maar: het verschilt per vrouw. Het gaat dan ook om de verschillen tussen de temperaturen onderling en niet om je absolute temperatuur. Je temperatuurt wel 's ochtends, voor het opstaan, voor het bewegen, eten, tandenpoetsen etc? En elke dag rond dezelfde tijd? (een half uurtje verschil is geen probleem, maar over het algemeen kun je zeggen: hoe langer je uitslaapt, hoe hoger de temperatuur) Gek dat je al roze verlies hebt, of het zou een ovulatiebloedinkje moeten zijn.
Mijn ongie is vandaag weer, op dag 21 doorgebroken, dus 't was geen ovulatie ofzo... Misschien kan ik 't kaartje inscannen, zou ik mijn man ff moeten vragen. Mijn temp. daalt nu wel weer. Ik temp iedere ochtend voor het opstaan e.d., tussen meestal om 07:15 uur, 2 keer een uurtje eerder getempt ivm vroeg opstaan.
Vreemd, een cyclus van 21 dagen en geen temperatuurverhoging te zien? Het enige wat ik kan zeggen is, probeer een nieuwe thermometer (aan het begin van de cyclus kun je nog wel switchen). Als je 2 of 3 cycli zonder ovulatie hebt, dan is dat een reden om terug te gaan naar je HA met je tempkaartjes. Maar het kan ook zijn dat je 1 anovulatoire cyclus tussendoor hebt en dat je je ovualatie de volgende keer wel ontdekt. Maar misschien zien wij de eisprong als je je kaartje kunt laten zien.
Hoi hoi, ik zag gisterenavond dat ik op dag 18 zat ipv 21. Dus verkeerd doorgegeven, sorry. Nu daalt de temp. wel weer. Mijn man is nu niet thuis, dus ik kan 'em niet inscannen, maar zal een dezer dagen dat ff vragen.
Op dag 18 kun je nog makkelijk gaan ovuleren. Ik ovuleer regelmatig op dag 16, 17, 18... Gewoon even volhouden. Vooral als je temp nu omlaag gaat, kan het zijn dat je eisprong eraan komt.
Nee, dat ovuleren kon al niet meer, omdat ik op dag 18 ongie was geworden. De dag ervoor had ik gezegd dat ik op dag 21 ongie was geworden, maar het was dag 18. Maar als je ongie bent, ovuleer je toch niet meer? Het is een normale menstruatie geweest, veel bloed. Anyway, ik heb mijn temp.kaartje ingescand. Er staat een foto in mijn album. Je kunt 'em nu dus zien. Wat denk je ervan?
Oh, sorry, FreeWilly, dan heb ik wat te snel gelezen. Het kan zijn dat je op dag 8 geovuleerd hebt. Want op dag 9 is je temperatuur verhoogd en dat blijft hij ook de rest van de cyclus. Als je hier ( www.fertilityfriend.com ) je gegevens invoert, zou het kunnen zijn dat je het duidelijker ziet. Dit (gratis) programma geeft dan een rood kruis op de ovulatiedag. Wel vind ik 18 dagen een erg korte cyclus. Daar staat tegenover dat je luteale fase (= het 2e deel van de cyclus, na de eisprong) wel lang genoeg is (10 dagen). Dat is positief. Ik zou het anders nog even aankijken en als je 3-4 cycli getempt hebt, terug gaan naar de HA met je kaartjes.
Geeft niet, we lezen allemaal wel eens ergens overheen , maar ik begon al te twijfelen of ik 't wel goed gezegd had. Toen ik mijn posts teruglas waren ze ook wel wat onduidelijk. Nou ja, we begrijpen elkaar. Idd temp. ik nog door tot ná de cyclus in februari en ga daarna terug naar de HA, maar dat moest toch al: hij wil me zelf terugzien. Ik ben gewoon weer een nieuwe lijst begonnen op dag 1. We zullen zien wat 't deze cyclus gaat doen. Maar ik hoop niet dat 't 18 dagen blijft, want iedere 3 weken ongie :S:S. Liever niet, heb er toch al zo'n hekel aan!