Hoi hoi , Ik had een vraag voor jullie? Komende maand wordt ik 30 en ik ben pas 1x in mijn leven naar een gyn geweest. Dat was 2 jaar terug voor een echo ivm een mk door de pil heen. Is het normaal om je eens in de zoveel tijd te laten nakijken? vroeg het mij af.
Volgens mij wordt je bij je 30ste door de huisarts verzocht om langs te komen om een of ander onderzoek te doen. Indien nodig wordt je dan doorverwezen naar de gyn. Als alles goed blijkt dan krijg je 5 jaar later weer zo'n oproep.
Jellybean: jij hebt het volgens mij over het uitstrijkje in verband met baarmoederhalskanker! In Belgie is het volgens mij gebruikelijk dat je af en toe door de gynaecoloog onderzocht wordt. In Nederland kom je pas bij de gynaecoloog terecht als je bjivoorbeeld vruchtbaarheidsproblemen hebt (of problemen in je zwangerschap). Vaak als je een jaar lang bezig bent om zwanger te worden zonder resultaat, wordt je door de huisarts doorverwezen naar een gynaecoloog.
Yep, dat bedoelde ik, kon alleen niet op de naam komen. Ik was ook al een jaar bezig toen ik gevraagd had om doorverwezen te worden. Daarna zwanger geraakt, maar helaas MK.
Inderdaad, ik moet elk jaar op onderzoek bij de gyn voor een uitstrijkje en controle. Maar er zijn ook veel meisjes/dames die hiervoor gewoon naar hun huisarts gaan voor deze onderzoeken. Er zijn er natuurlijk ook die nog nooit een gynaecologisch onderzoek hebben gehad voor ze zwanger werden... Ik heb ook alleen een doorverwijsbrief van mijn HA gekregen toen ik aan de pil moest ivm een bloeddrukval tijdens mijn regels. Sindsdien maak ik gewoon rechtstreeks een afspraak bij mijn gyn. Maar in Nederland ligt dit dus anders.
als er geen problemen zijn kom je in principe niet bij een gyn terecht. Of je moet er zelf om vragen maar volgens mij heb je dan een verwijzing van ha of vk nodig. Je kan er dus niet eens zomaar een afspraak mee maken. Het uitstrijkje voor het onderzoek naar baarmoederhalskanker wordt gewoon door de ha of de assistente van ha gemaakt. En tijdens je zwangerschap ga je in eerste instantie naar een vk en alleen als er een medische indicatie is (kan vanalles zijn) kom je onder behandeling van een gyn. Ik heb alleen een gyn gezien tijdens mijn zwangerschap en dan alleen nog maar omdat ik 2 weken overtijd ging en zij de bevalling ging inleiden.