cyste... en wat nu?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door karine26, 21 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. karine26

karine26 Actief lid

7 jan 2009
    283
    1
    0
    onderwijzeres
    Bergen
    hey, vorige week geopereerd van m'n appendix. bij echo zagen ze onder andere dat follikel 32 mm was (dag 20 van m'n cyclus); Door pijn en zo zou deze wss niet gesprongen zijn, maar doorgegroeid. Bij nacontrole er eens naar gevraagd en de "cyste" bleek nog maar 20 mm. Is dus aan het krimpen.
    Maar wat nu? Een eisprong heb ik niet echt gehad gezien mijn temperatuur niet stijgt. Ga ik nu gewoon ongesteld worden of gaan er nieuwe eitjes rijpen? Iemand ervaring mee? nu net ik dacht dat ik alles een beetje snapte... :(
    liefs

2. Trees

Trees Niet meer actief

Volgens mij ga je gewoon ongesteld worden met zo kleine cyste. In ieder geval dat was bij mij wel altijd zo. Ik kan me ook niet herinneren dat ik later ongesteld werd, maar het is alweer een tijdje geleden dat ik veel last van cystes had. Ik was in ieder geval niet abnormaal laat, want dat had ik me wel herinnerd.

3. karine26

karine26 Actief lid

7 jan 2009
    283
    1
    0
    onderwijzeres
    Bergen
    Ik heb wel geen gewone eisprong gehad, het follikel die zou springen is gewoon doorgegroeid. Kan je dan wel gewoon ongesteld worden? Is daar niet steeds een eisprong voor nodig?

4. Trees

Trees Niet meer actief

onschuldige cystes zijn bijna altijd niet gesprongen eitjes en ik werd bij deze soort cystes wel gewoon ongesteld. Misschien dat je het kan vergelijken met een ontrekkingsbloeding zoals je die ook bij de pil krijgt, omdat je daar natuurlijk ook geen eisprong hebt gehad? Ik weet niet of mijn cystes hetzelfde zijn als die van jou, maar het klinkt wel hetzelfde.

5. karine26

karine26 Actief lid

7 jan 2009
    283
    1
    0
    onderwijzeres
    Bergen
    mmm ja, zo kan je het inderdaad ook wel zien, bij de pil heb je ook geen eisprong. Bedankt. Ik weet wel dat het iets onschuldig was, maar ik was zo blij dat alles eens beetje regelmatig ging lopen.... :D

6. Gezond

Gezond Niet meer actief

Karina - Op zich is de cyste aan de grote kant... met 32 mm... Normaal springt een eicel wanneer ie tussen de 20 en 25 mm is... Dat heeft deze niet gedaan... Gelukkig is al wel weer aan het krimpen en dat is een goed teken.
    Als het goed is krijg je trouwens regelmatige echocontroles nu om de cyste wel in de gaten te houden. Eventueel als een doorbraakbloeding te lang op zich laat wachten kunnen ze overgaan tot een poging tot opwekken door middel van bijvoorbeeld Provera, maar dit helpt lang niet altijd.

Wanneer een cyste zo groot is zal hij invloed hebben op je hormonale cyclus en zal de doorbraakbloeding dus nog even op zich laten wachten.... Pas wanneer ie echt onder de 10 mm komt kan het zijn dat er weer een doorbraakbloeding komt of dat er weer eitjes gaan groeien.

Je lichaam is nu even in de war en moet het even weer op orde krijgen... Kan even duren...

Heb je de echoos niet aangeboden gekregen... vraag er dan even om...

Gevaarlijk is dit niet... het is een kwestie van tijd en geduld hebben...

Succes!

7. Trees

Trees Niet meer actief

@ wishgirl, misschien ligt het aan het verschil in ziekenhuizen, maar bij mij werden cystes groter dan 60-70 mm pas als groot bestempeld. Pas vanaf die grootte kreeg ik altijd een controle-echo na 6 weken aangeboden. Cystes waren overigens dan altijd verdwenen. De grootste cyste die ik heb gehad was rond de 90mm en zelfs toen had ik zover ik kon me herinneren geen serieus afwijkende cyclus. Misschien is het bij mij allemaal meer geluk dan wijsheid geweest, maar dit is tot nu toe mijn ervaring. Het ging bij mij overigens altijd om niet gesprongen follikels gevuld met vocht en ik weet dan er een ander beleid is met andere soort cystes.

8. Gezond

Gezond Niet meer actief

[b[Trees[/b] - Het enige dat ik weet is dat ik gewerkt heb binnen de fertiliteit waar cystes nogal eens voorkomen. De kennis die ik heb is dat cystes gevuld met vocht van invloed zijn op de hormonale cyclus vanaf een mm of 10 a 15 en dat er vanaf dat moment ook eigenlijk niet sprake is van een cyclus.

Je zou dan nog een paar dagen kunnen wachten... maximaal een dag of 6 dat ie weg is of klein genoeg, maar dan moet er ook echt alweer een follikel aan het groeien zijn wil er nog sprake kunnen zijn van een slagende cyclus. Is dit niet het geval moet je de cyclus als verloren beschouwen en wachten op een doorbraakbloeding.

Cysten van 60 a 70 mm zijn echt wel heeel groot en dan wordt er vaak gesproken over het leegzuigen van een cyste. Vaak is daarbij echter het nadeel dat een folllikelblaasje weer zal vullen met vocht. Vandaar dat ze liever hebben dat het lichaam het zelf oplost...

Maar goed.. dit is kennis die ik heb opgedaan vanuit mijn werk....

9. Trees

Trees Niet meer actief

@ wishgirl verbazingwekkend dat het beleid per ziekenhuis zo verschilt! Leegzuigen deden ze hier alleen als er geen andere oplossing was. Mocht de cyste niet vanzelf weggaan dan was de behandeling hier hormonen (vaak de normale anti-conceptiepil tijdelijk slikken). Toentertijd waren wij ook niet bezig met kinderen, dus wie weet dat daardoor meer een afwachtend beleid werd gehanteerd? Het maakte ons toen toch niet of het lang duurde of niet en ik had er nauwelijks last van, behalve wat buikpijn.

Gelukkig had de TS al een krimpende cyste, dus waarschijnlijk zal deze vanzelf verschrompelen en door het lichaam worden opgenomen. Ik meen me te herinneren dat ze krimpende cystes konden herkennen doordat er minder vocht inzat en dat lijkt me positief toch?

10. karine26

karine26 Actief lid

7 jan 2009
    283
    1
    0
    onderwijzeres
    Bergen
    sorry voor mijn late antwoord maar was efjes weg...

ze zeiden dat ie vanzelf wel weer ging weggaan omdat het dus al kleiner was en het geen helder vocht meer bevatte (was wel zo als hij groot is, zo blijkbaar duidelijk dat het om follikel gaat). Ze zeiden dat hij dus wss open moest zijn gebarsten, maar dat je niet echt meer kan spreken van echte eisprong...
    Ik vind het niet zo erg dat deze cyclus niets meer wordt, maar zou de komende maanden niet te veel meer willen sukkelen... we zijn nu toch al een tijdje bezig.
    Trouwens van harte bedankt voor de antwoorden, maakt me al iets minder onzeker...

11. Sass

Sass Fanatiek lid

9 feb 2009
    3.772
    0
    36
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Hallo,

Ik heb vandeweek gehoord dat er bij mij en cyste zit
    van 50mm geloof ik...
    Omdat ik voor een uitgangsecho ging voordat ik weer kan beginnen met spuiten... :(
    Maar daarvoor heb ik tabletten gekregen die ik volgende week moet gaan gebruiken zodat ik een lichte bloeding zal krijgen en de cyste verdwijnt!

Een van de vorige rondes had ik er meer en die waren nog niet zo groot en trokken ook vanzelf weg..

tja duurt alles nog langer... voordat we weer een nieuwe ronde in kunnen gaan... :(

succes allemaal..

Deel Deze Pagina