leven van een eicel

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door ikkuh26, 18 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkuh26

ikkuh26 Lid

4 feb 2009
    94
    0
    0
    de titel zegt het al...

hoe lang denken jullie dat een eicel blijft leven??:(

als je alles een beetje bij langs gaat lees je overal verschillende antwoorden over hoe lang een eicel nu eigenlijk leeft! de een zegt 12 uur :)de ander weer 24/36 uur:D en weer een ander zegt op z`n hoogst 2 uur!:$:x

wat denken jullie hoe lang een eicel ongeveer in leven blijft??:p;)

liefs

2. mijn2kids

mijn2kids Actief lid

16 aug 2008
    119
    0
    0
    goeie vraag, dat zou ik ook wel eens willen weten, ik ga het even volgen of iemand hier een antwoord opweet

3. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ik heb op school geleerd dat een eicel 24u leeft en een spermacel 3 dagen.

Maar ondertussen heb ik hier ook al gelezen dat alleen de goeie spermacellen het 3 dagen volhouden...

4. clairette

clairette Lid

31 jul 2009
    93
    0
    0
    begeleidster gehandicaptenzorg
    dordrecht
    volgens mij leeft een eicel maximaal 10 uur. Dus als je je eisprong hebt leeft een eicel ongeveer 10 uur, zeker geen 24 uur.

5. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    #5 nijntje1984, 18 aug 2009
    Laatst bewerkt: 18 aug 2009
    Ik denk dat je hier weer zo een uiteenlopende reacties op gaat krijgen, dat we er nog niet wijs uit worden :D

Misschien volgende keer even bij de HA of de gyn aanhalen, die zullen het (hopelijk) toch wel weten? :)

6. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Een eicel leeft max. 24 uur.
    Zaadcel leeft gemiddeld 3 dagen KAN tot 7 dagen leven (dit zijn uitzonderingen)

7. kweb

kweb Fanatiek lid

14 okt 2008
    2.010
    0
    0
    Administratief medewerker
    Nieuwegein
    Volgens mij ook max 24 uur

8. Jenna09

Jenna09 Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.017
    0
    0
    Een eicel leeft idd max 24 uur, maar t zal zeker van de kwaliteit afhangen. En wat spermacellen betreft is er een verschil tussen de 'mannelijke' en de 'vrouwelijke' eicellen... De mannelijke leven nl niet zo lang dan de vrouwelijke, maar de mannelijke zijn dan weer sneller dan de vrouwelijke. Tja ieder z'n kwaliteiten hé! En het is idd ook zo dat er per uitzondering spermacellen zijn die 7 dagen leven!!!
    Echte volhouders hé :p

9. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Volgens mij wordt het verwarrend omdat sommige mensen het over de levensduur van een eicel hebben en anderen over tot hoeveel tijd na je eisprong je nog vruchtbaar bent. Volgens mij leeft een eicel 24 uur, maar de zaadcellen zijn er niet meteen, vandaar de afwijkende antwoorden.

10. Jenna09

Jenna09 Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.017
    0
    0
    Tja maar als je gevreeen hebt de dag of twee dagen... voor je eisprong dan zijn de zaadcellen wel al ter plaatse op de eerste momenten van je ei hé

11. Emma 79

Emma 79 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.834
    3
    38
    Tegen mij is gezegd dat een eicel 6-12 uur bevruchtbaar is...

12. Yasmijn78

Yasmijn78 Niet meer actief

De eisprong of ovulatie is het moment waarop de rijpe follikel barst en de eicel vrijkomt. Dat gebeurt ongeveer 14 dagen voor het einde van de menstruele cyclus. Kort voor de eisprong plooien de eileider en de franjes aan het uiteinde ervan zich rond de eierstok waar de rijpe eicel klaarzit voor de eisprong.
    Het moment van ovulatie is seizoen gebonden: in de lente treedt de ovulatie 's nachts of 's morgens op, in de herfst en de winter laat in de middag of 's avonds.
    Wanneer de eicel loskomt, wordt ze gewoonlijk binnen enkele minuten opgevangen door de franjes van de eileider. Ritmische samentrekkingen van de baarmoeder en de eileiders zorgen voor een golfbeweging van vocht waarop de eicel de eileider verder binnendrijft. Het transport van de eicel vanuit de eierstok naar het middelste bredere deel van de eileider (ampulla) gebeurt in minder dan zeven uur. Nadien blijft de eicel ongeveer 72 uur in de ampulla. Maar ze is slechts gedurende 24 uur na de eisprong bevruchtbaar. De bevruchting moet zich bijgevolg ten laatste op die plaats voltrekken.
    Na 72 uur begint het transport van de eicel, bevrucht of niet, naar de baarmoeder.

13. MyPrecious

MyPrecious Niet meer actief

Wauw apart om te lezen.

14. ikkuh26

ikkuh26 Lid

4 feb 2009
    94
    0
    0
    is toch gewoon leuk om te lezen hoe lang iedereen denkt dat zo`n eicel nou eigenlijk leeft..we gaan gewoon uit van het antwoord dat het vaakst is gegeven, tot nu toe dus 24 uur..;)

Deel Deze Pagina