Hallo dames, Ik heb twee vragen: Ik ben nu ruim 8 weken zwanger van mijn tweede kindje. Vanaf week 5 ongeveer verlies ik geregeld slijm die mij doet denken aan het slijm wat ik verloor tijdens mijn vorige zwangerschap toen de bevalling naderde (slijmprop). Is dit ook normaal tijdens het eerste trimester en wat is het precies? Voor mijn eerste zwangerschap had ik voor en tijdens mijn menstruatie altijd zeer pijnlijke borsten, na mijn bevalling en borstvoeding van mijn eerste heb ik dit nooit meer gehad. Ook tijdens die zwangerschap had ik erg pijnlijke borsten. Hoe kan het dat ik na mijn bevalling nooit meer pijnlijke borsten heb gehad rond mijn menstruatie? En hoe kan het dat ik nu ik weer zwanger ben bijna geen pijnlijke borsten heb? Ik maak me geen zorgen hierover hoor maar ik vraag me gewoon af wat het is en hoe het kan. Bedankt! Groetjes Liv
hoi Liv, de baarmoedermond en vagina zijn in de zwangerschap heel rijk doorbloed en daardoor verlies je vaak meer slijm. Kan geen kwaad. Als het naar ruikt of jeukt moet je even naar de huisarts, je hebt namelijk meer kans op een schimmelinfectie. Het gebeurt vaak dat als je zwanger bent geweest en borstvoeding hebt gegeven, dat je daarna dan minder last hebt van je borsten. Er verandert namelijk van alles in je borstvoedingsperiode in je borsten, en dat is voor een deel blijvend. Mirjam