Navelstreng niet in orde 20 weken echo

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door soortje, 6 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soortje

soortje Actief lid

2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vandaag 20 weken echo gehad. We krijgen een DOCHTER :D

De echoschopist in het ziekenhuis heeft echter gezien dat onze dochter maar 2 vaten in haar navelstreng heeft zitten i.p.v 3.
    2 uur later zijn we bij de gynaecoloog geweest die nogmaals heeft gekeken. Volgens hem zijn de niertjes prima aangelegd en ziet ook het hart er goed uit. (blijkbaar gaan afwijkingen hieraan samen met de afwijking aan navelsteng) Behalve die 2 vaten in de navelstreng is er volgens hem niks aan de hand en volgens hem hoef ik me ook geen zorgen te maken. Bij 32 weken krijg ik een extra groeiecho, omdat de kleine achter kan blijven in groei.
    Toch maak ik me wel degelijk zorgen, vooral omdat ik gegoogled heb (ja, dat moet je dan eigenlijk niet doen ;) ) en lees toch verhalen over 25% kans op een afwijking, licht of zwaar, verhoogde kans op syndromen enz.

Wie kan mij geruststellen!?? Overigens vind ik het ook raar dat de kleine een groeiachterstand kan krijgen, dit omdat het bloedvat met voedingsstoffen van mij toch in orde is? De afvalstoffen kunnen misschien alleen moeilijker afgevoerd worden, omdat de kleine niet 2 maar 1 bloedvat heeft. Dus misschien dat iemand dat nog aan mij kan uitleggen??

Thnx! :)

2. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Hoe het precies zit, weet ik niet. Maar je hoort het veel vaker. Vriendin van mij had het ook; er is een gezond jongetje geboren toen. Wel wat klein, maar dat had hij snel weer ingehaald.
    Als de niertjes er nu goed uitzagen, hoop ik dat je je niet teveel zorgen hoeft te maken!

3. Mariamarieke

16 nov 2012
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Soortje,

Ik heb dit best vaak gehoord. Op een ander forum waren er wel 3 meiden in dezelfde week die dit ook hadden. En ik dacht dat de afwijking die kunnen samenhangen hiermee ook zichtbaar moeten zijn op de echo al. Ik denk dat de gyneacoloog dit vaak ziet en dus weet waar hij het over heeft als het goed zit bij je.

Maarre, ik ben zelf een beetje een flipkip tijdens deze zwangerschap dus ik kan me je zorgen heel goed voorstellen! Ik zou gewoon bellen met je gyn/vk en zeggen dat je je er druk over maakt. Als je het van een professional hoort, ben je snel gerustgesteld!

Marieke

4. soortje

soortje Actief lid

2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor jullie reacties :) Ik ben inderdaad ook wel een beetje een "flipkip" :D Nee, het is gewoon toch wel erg schrikken als je dit hoort tijdens de echo. Het zorgeloze is er gewoon vanaf nu... hopelijk houden ze me vanaf nu gewoon goed in de gaten.

5. beverly

beverly Actief lid

28 jan 2008
    294
    0
    0
    Hier ook een vriendin die dat heeft gehad en die heeft ook een gezond knulletje rondlopen.

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

mijn dochter had ook een sua en heeft veel vervolg onderzoeken gehad en tot haar geboorte was er onzekerheid omdat ze met echo's niet alles kunnen zien. mijn dochter is dan ook gelijk naar haar geboorte onderzocht door een kinderarts.

ze is gezond verklaard maar mocht er in de toekomst toch iets zijn met hart of nieren is ons op het hart gedrukt altijd de sua te benoemen.

7. melanie76

melanie76 Actief lid

28 mei 2012
    353
    5
    18
    @ soortje, ik heb het bij mijn zoontje gehad. ze zeggen dat het best veel voor komt. bij de 20 wk echo zagen ze maar 2 vaten in de navelstreng i.p.v 3. de volgende dag moesten we meteen naar het AMC en alles was goed. dat mijn zoontje 6 weken was zijn we weer in het ziekenhuis geweest om naar zijn nieren te kijken en weer was alles goed 21 dec wordt mijn mannetje alweer 5. dus het komt vast helemaal goed.

8. Een SUA komt veel voor, als het iets ernstigs was geweest had je dat wel gelijk gehoord tijdens de echo. Als de nieren en het hartje er goed uitzagen is er echt geen reden tot zorgen, kan ik uit ervaring wel zeggen.. (dochter* had een SUA en ernstige nierafwijking vandaar)
    Dus geniet van je zwangerschap, die kans op groeiachterstand is ook heel klein maar alleen maar fijn dat je straks nog een echo krijgt. Kan je nog een keer zien dat de nieren goed werken.

9. soortje

soortje Actief lid

2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor jullie berichtjes! Jullie hebben me zeker wel gerustgesteld...
    Babyengel nog gefeliciteerd met de geboorte van je kleine ventje! Ik hoop dat alles goed gaat. Ook voor jou zal deze zwangerschap niet zo zorgeloos geweest zijn.

10. Onder water

Onder water Niet meer actief

Bij ons kwam het pas aan het licht met de geboorte en de navelstreng doorgeknipt was;). Kind werd gelijk meegenomen en ik in dikke paniek. Ze werd nagekeken en kwam het verlossende woord dat ze kerngezond was!

Deel Deze Pagina