Cyste of ei?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door 1ste Wondertje, 29 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1ste Wondertje

1ste Wondertje Niet meer actief

Hoi meiden,

Weet ff niet of ik deze vraag hier moet plaatsen. Hij mag dan ook verplaatst worden hoor.

Ik was afgelopen vrijdag in het ziekenhuis voor controle. Nu zei de gyn dat er in mijn eierstok een cyste zit.
    Zelf denk ik dat het een ei is. Maar ben wel geschokken van het feit dat ik nu ook nog een cyste er in heb zitten. De gyn vertelde me dat het geen kwaad kan.

Wat is een cyste precies? En gaat deze vanzelf weg wanneer ik bevallen ben? Of moet ik er aan geopereerd worden?

Omdat ik 2 baarmoeders heb, en heel veel buikpijn (wat lijkt op eisprongen etc.) ben ik bang dat het een ei is. Mijn gyn zei dat het niet kan (een eisprong tijdens een zwangerschap). Maar ik ken ook iemand die door de pil heen een eisprong had. Dus weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken.

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Een eisprong tijdens je zwangerschap kan inderdaad niet. Je hormonen houden een eisprong tegen, want je lichaam is immers al zwanger. Dat kun je niet vergelijken met een eisprong tijdens pilgebruik, dat is heel anders. Een pil kan altijd niet goed werken door verschillende factoren. Een eisprong tijdens een zwangerschap kan medisch gezien gewoon niet!

Een cyste is meestal een eiblaasje wat onder de invloed van hormonen doorgegroeid is tot een cyste. Het is een holte gevuld met vocht. Over het algemeen verdwijnen cystes uit zichzelf. Soms blijven ze zitten en dan moeten ze weggehaald worden. Maar er wordt in ieder geval afgewacht tot na je zwangerschap.

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Een eisprong tijdens een zwangerschap is idd onmogelijk
    Een cyste kan spontaan verdwijnen, maar als hij te groot word of je er last van hebt kan hij na de zwangerschap weggehaald worden

4. 1ste Wondertje

1ste Wondertje Niet meer actief

Thanks meiden. Was al bang een eisprong te hebben ;)
    Gelukkig kan het niet.

Hopelijk gaat de cyste dus vanzelf weg en hoeft hij niet weggehaald te worden.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Vrouwen hebben heel vaak cystes die komen en gaan. Pas als ze meer dan 7 cm groot zijn, gaat een gyn verder kijken wat het precies is en of het weggehaald moet/kan worden.
    Dat is tenminste wat de gyn mij vertelde die ooit bij mij een cyste op een echo heeft aangetroffen. Dat was er een van 2 cm en stelde volgens hem dus helemaal niets voor. Vanwege medische voorgeschiedenis is er bij mij 6 weken later nog eens een echo gemaakt, en toen was er niets meer van te zien.

Deel Deze Pagina