7.4 weken zwanger en echo meet 8 weken?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Rachje20, 22 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rachje20

Rachje20 Fanatiek lid

25 apr 2007
    2.147
    967
    113
    hallo meiden,

Ik ben dmv ivf zwanger geraakt, door mijn onzekerheid heb ik elke week een echo. Waarvan vorige week 2x.
    Afgelopen vrijdag was ik 6.6 weken en de echo gaf toen 7.1 aan.
    Vandaag dus 7.4 weken zwanger en na 3x na meten bleef ze 8.0 meten.
    Wat ik natuurlijk best apart vind aangezien we heel zeker weten wanneer de bevruchting is geweest...
    De gynaecoloog wist er ook even geen goed verhaal aan te breien, omdat de eerste 12 weken alle kindjes dezelfde groei door zouden maken.
    Mijn vraag is dus: is dit normaal??!!
    Het is maar een paar dagen verschil natuurlijk. Maar ik ben echt niet eerder bevrucht. Iemand ervaring?

2. PerfectLittleTwin

PerfectLittleTwin Bekend lid

11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Met de termijn echo kan het zomaar weer anders zijn precies het termijn wat het is. Er hoeft echt maar een iniminie meet verschil te zijn en je komt paar dagen meer of minder uit. Het is nog zo klein dat die kans echte groot is.

Rachje20 vindt dit leuk.
  3. YellowEyes

YellowEyes Fanatiek lid

28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Dit gebeurt wel vaker, zelfs bij termijnecho's komt dit ook wel eens voor. Zowel een aantal dagen vooruit als een aantal dagen terug. Betekent gewoon dat jouw kindje net wat harder groeit, dus geen reden tot zorgen. :) Of een meetfoutje een paar mm verschil en het scheelt zo een aantal dagen.

Rachje20 vindt dit leuk.
  4. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De kruisjes om te meten worden handmatig in beeld gezet. Een mm verschil waar het kruisje staat, levert meteen al verschil in de zwangerschapsduur op. Daarom zit er een foutmarge in een echo. Het beeld mag maximaal een week afwijken, dat valt binnen de normen. Dus maximaal een week langer zwanger of een week korter. Dat wil niet zeggen dat je ook werkelijk langer of korter zwanger bent, maar dat het verschil aan de echo kan liggen.

Je rekent nu dus gewoon door met de datum van de punctie, die staat immers vast.

Rachje20 en YellowEyes vinden dit leuk.
  5. Eef92

Eef92 Fanatiek lid

8 jan 2016
    1.056
    475
    83
    Ik ben dmv IUI zwanger geworden, iets minder nauwkeurig van IVF maar toch aardig dicht bij de eisprong.
    Als ik de inseminatie aanhoud is mijn uitgerekende datum 16 november
    Bij elke echo die ik heb gehad, was de baby groter dan de termijn van de IUI. Uiteindelijke uitgerekende datum is 11 november. 5 dagen verschil.

Ik denk dat mijn baby gewoon wat sneller gegroeid is:)
    Hij doet het super dus zou me geen zorgen maken als ik jou was !

Rachje20 vindt dit leuk.
  6. dame82

dame82 Fanatiek lid

29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Hier ook ivf en de eerste weken metingen die achterliepen.
    Kreeg een vroege echo 5+5 of 5+6 ivm bloedverlies: lege vruchtzak. Week later een vruchtje 6+1 met kloppend hartje. Vanaf toen groeide ze in die lijn door, om bij de termijnecho weer precies met de uitgerekende datum te kloppen.
    Ondanks dat we alles precies wisten, deed moeder natuur anders ;) Het resultaat ligt nu heerlijk te drinken.

7. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Termijn van gynaecoloog en verloskundige zat 4 dagen verschil in..

Uiteindelijk maakt geen ruk uit komt kind meestal wanneer ie er klaar voor is

Rachje20 vindt dit leuk.
  8. Rachje20

Rachje20 Fanatiek lid

25 apr 2007
    2.147
    967
    113
    Bij mij dus wel ivm doodgeboren kindje dat ze mis hadden gerekend en dus te lang heeft gezeten. Waardoor de placenta dusdanig verouderd was dat ons dochtertje geen bloed en voeding meer kreeg. Dus voor mij maakt het meer dan een “ruk” uit...

9. jolien 1986

He wat een verdrietige ervaring.:cry: Dan ga je de zwangerschaps weken inderdaad spannende tijd tegemoet.

Ik heb door complicaties redelijk wat echo's gehad op verschillende(4) locaties met allemaal wisselende uitgerekende data en schattingen van termijnen. Ook wisselende personen die de metingen deden en verschillende echo apparatuur. Zal vast ook nog verschil maken. Uiteindelijk worden maar weinig kinderen op de uitgerekende datum geboren. Daar doelde ik eigenlijk op.

Sorry voor mijn confronterende kwetsende opmerking over ruk uitmaken waarbij ze voor jou cruciaal zijn (l)

Rachje20 vindt dit leuk.
  10. Rachje20

Rachje20 Fanatiek lid

25 apr 2007
    2.147
    967
    113
    Voor jou ook geen onbezorgde zwangerschap geweest dus...
    Soms zou ik best wel eens terug willen naar die tijd dat je blanco in stond. Alleen maar kon verheugen op wat komen gaat.
    Maar ja dat kan dus niet, dus door de wekelijkse echo’s proberen ze die zorg weg te nemen zodat ik weer even een weekje er tegen aan kan.

Ja hebt gelijk, het is maar net hoe er gemeten wordt. Maar zelf vonden ze het ook apart omdat ze er vanuit gaan dat elk vruchtje de eerste 12 weken hetzelfde groeit. Ze zei wel dat ik idd binnen de marge zat van een week.

Heb jij uiteindelijk ondanks alles wel kunnen genieten?

11. jolien 1986

Ja, blanco erin staan.. Kon dat maar. 3jaar lang vond ik ons gezin compleet door de zwangerschapen vroeggeboorte ervaring. Zelfs emdr voor gehad. Nu heeft mijn man zijn wens naar 2e uitgesproken en gaan we ervoor. Wat ik Rete spannend vind.!! Dat complete gevoel was ook meer angst drempel dan dat een 2e kindje niet welkom is. Soms schiet er door mijn hoofd help waar begin ik aan! Wat als dit aankomende kindje nog meer complicaties heeft of nog vroeger word geboren? Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet te gebeuren...

Ik heb met vlagen enorm genoten maar ook veel gejankt. Elke keer was er wat. Te klein hoofdje , volgende echo te klein hoofdje en buikje, daarna kwam weer wat bij te klein hoofdje, buikje en vruchtwater tekort. Uiteindelijk gerekt tot 36 weken.
    Gelukkig hadden we hele lieve grappige gynaecoloog die vaak wat extra's deed om soort leuk te maken. (extra foto's, foto van voetje, gekke houding, cm van haar haartjes opmeten, maffe opmerkingen als wat is ze knap he! Goed kijken knapper wordt ze niet)

Ik dacht oh 36 weken dat valt vast allemaal wel mee. (mijn 32 weken neefjes lagen maar 1,5 week in ziekenhuis) nou dat was behoorlijk overschat die weken waren vreselijk spannend met enorm veel hartdipjes waarbij dacht omg overleefd ze dit wel? Maar uiteindelijk zijn we steeds meer gaan genieten van kleine momentjes. Uren kon ik naar haar staren in plastic huisje.

Nu trouwens kern gezonde dochter :)

We hebben ons portie wel gehad. Hopelijk heb je zo ver dat kan toch mooie zwangerschap met niet teveel zorgen. Heel veel succes en sterkte

12. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    @Rachje20 in het begin is een meetfout zo gemaakt en denk dat ieder kindje op zijn eigen tempo groeit.
    Je uitgerekende datum staat vast, hopelijk kan je een beetje genoeten na alles wat is gebeurd

In mijn 1ste zwangerschap was ik elke keer een paar dagen korter zwanger als ik uit ging van de metingen. Wat niet kan want via icsi zwanger geraakt, geen 12 weken echo gehad en bij de 20 weken echo zaten die paar dagen verschil er npg steeds.

Mijn 2de zwangerschap liep ik juist een paar dagen voor als ik uit ging van de metingen. Met de "termijnecho" zou ik 1 dag eerder uitgeteld zijn. Met de 20 weken echo kwamen de metingen op 20+2 uit terwijl ik exact 20 weken was.

Rachje20 vindt dit leuk.
  13. nienie26

nienie26 Bekend lid

24 nov 2013
    844
    208
    43
    Hier eerste keer zwanger van icsi. Bij de eerste meting was het kindje ook aan de grote kant. Mij vertelde ze toen zoals hier boven ook al genoemd is er mag een week verschil in zitten ofzo. Uiteindelijk met 12 weken weer iets terug gezet. Toen hij was geboren een heel klein ventje en nog steeds;) dus zegt nog helemaal niks. Geniet van de zwangerschap.

Rachje20 vindt dit leuk.
  14. Rachje20

Rachje20 Fanatiek lid

25 apr 2007
    2.147
    967
    113
    Net een extra echo gehad ivm. Bruin bloedverlies. Gelukkig geen hematoom of iets anders zorgelijks.
    Hartje klopt gelukkig ook nog steeds. Nu kwam de meting op 7.4 dus idd het is maar net hoe ze meten...

YellowEyes vindt dit leuk.
  15. YellowEyes

YellowEyes Fanatiek lid

28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Gelukkig is er niets ernstigs aan de hand en klopt het hartje ook nog steeds! Inderdaad, het ligt idd erg aan het meten, en je kunt nooit er zeker van zijn dat het tot op de dag af klopt. Zal altijd een verschil in kunnen zitten :)

Rachje20 vindt dit leuk.
  16. Rachje20

Rachje20 Fanatiek lid

25 apr 2007
    2.147
    967
    113
    Ik was wel geschrokken, baal zelf van m’n onzekerheid... Dacht eerst dat hij moest zoeken naar het hartje, maar hij zocht naar een hematoom.
    heb nu ook het weekend en avond nummer meegekregen zodat ik altijd mag bellen/komen als ik ongerust ben.

17. Rachje20

Rachje20 Fanatiek lid

25 apr 2007
    2.147
    967
    113
    28159E86-CFFD-43EF-BF22-E09690DED363.jpeg 8EEE13DD-FBCB-4D7B-93D9-6F6D8F97A200.jpeg De echo was wel onduidelijker... hij probeerde het eerst via de buik. Uiteindelijk in bochten moeten wringen om er inwendig goed voor te liggen. Zal even de foto’s erbij zetten.

18. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Wat erg voor jullie!

gelukkig dat er niets aan de hand blijkt te zijn.
    Duim voor jullie dat deze zwangerschap goed mag gaan. En je straks een prachtig kindje in je armen mag houden.

Rachje20 vindt dit leuk.
  19. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Hier ook wekelijks echo's de gehad de 1e 12 weken en bij deze zwangerschap liep ik ook steeds een ander aantal dagen voor. Maakte mij ook veel zorgen, maar uiteindelijk is het bij 3 dagen voorlopen gebleven. Bij ons 1e zoontje liep ik ook 3 dagen voor.

Hopelijk heb je een goede zwangerschap en geen bruin meer!

Rachje20 vindt dit leuk.
  20. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier icsi gehad. Cryo tp op dag 5.
    Vanaf de eerste echo liep het al voor qua meting.
    Scheelde steeds 4 dagen. Dit is zo gebleven. Uitgerekende datum werd niet aangepast ivm precieze moment van tp.

Rachje20 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina