Cyste operatief verwijderen of afwachten?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door mol81, 18 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mol81

mol81 Niet meer actief

Hoi dames,

Vanmorgen was ik bij de gyn. Ik blijk een cyste van 6,5 bij 4 cm te hebben in mijn baarmoeder. De gyn zei dat ze dit operatief kunnen verwijderen. Maar ik kan ook twee maanden afwachten in de hoop dat de cyste vanzelf verdwijnt.

Ik heb toen ik Clomid gebruikte vaker cysten gehad en ook grote cysten. Die verdwenen uit zichzelf weer. Maar nu gebruik ik niets meer en heb toch weer een cyste.

Ik heb uitvoerig gevraagd of het geen verkeerde cyste was. Dit was volgens de gyn niet zo. Ik ben wel uitvoerig gewaarschuwd voor kanteling van de eierstok en mag niet meer sporten en rare bewegingen maken.

Wie heeft ervaring?

2. maui78

maui78 Actief lid

3 mei 2011
    280
    0
    0
    militair
    belgië
    ik zou laten verwijderen meid! Ikzelf had ook een cyste, de dokter zei verwijderen want dat heeft nadelige gevolgen, en als er bloed in zit is het ook niet aan te raden dat het daar blijft! Ik ben eergisteren geopereerd en is helemaal verwijderd!
    Het is ook te zien welk soort cyste het is, bij mij zat er bloed in, maar er kan ook vocht inzitten.
    Ik had dat ook nog nooit gehad, en ik begin met een hormonenkuur en boem opeens heb ik er 1. Ze zei dat het niet komt door de stimulatie maar dat het wel kan verergeren door de stimulatie...
    Want ikzelf raar vind want ik heb nog nooit cystes gehad en nu begin ik met hormonen en heb ik 1...raar..
    Nu meid ik wens je het beste!

3. bo75

bo75 Actief lid

17 mrt 2012
    305
    0
    16
    alle puzzelstukjes bij verschillende artsen bij el
    Zuid-Holland
    #3 bo75, 19 sep 2012
    Laatst bewerkt: 19 sep 2012
    Ik raad opereren aan. Operatie valt reuze mee, gaat via laparoscopie (kijkoperatie met snee in je navel). Cyste van die grootte verdwijnt niet snel. Kans daarop is minimaal. Je mag echt blij zijn dat ze willen opereren. Bij mij heeft het uiteindelijk 10 maanden geduurd voordat operatie plaatsvond en ik heb daar echt strijd voor moeten leveren. Cyste was bij operatie 7 cm groot en zat helemaal klem. Na operatie is eindelijk toegegeven dat het een endometriose cyste was en dat opereren absoluut noodzakelijk was.

Eén tip: zorg ervoor dat je in ZH geopereerd wordt waar ze voldoende ervaring hebben met deze operaties en waar ze proberen zoveel mogelijk van je eierstok te behouden. Veel ZH-en halen standaard je eierstok er helemaal uit omdat er dan geen kans is dat cyste na verwijdering kan terugkomen.

En realiseer je dat als je midden in de nacht een eierstok draaiing krijgt waardoor je op SEH terecht komt ,de dienstdoende arts bij een spoed operatie zeer waarschijnlijk je hele eierstok eruit draait. Dit heb ik pas achteraf van een arts gehoord die het onverantwoord vond dat men mij zo lang met een cyste van die grootte heeft laten rondlopen. Had ik een draaiing gehad, had ik veel pijn gehad en was ik ook mijn hele eierstok kwijt geraakt. Dat is nu niet het geval. Het advies wat jij hebt gehad over niet sporten en geen rare bewegingen maken heb ik overigens niet gehad, wat achteraf het risico op draaiing nog groter maakte.

Succes!

4. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    heb ook een cyste gehad, was rond de 7 bij 5 cm.. is weggegaan toen ik een proverakuur kreeg. Had er wel pijn van, maar ben verder niet gewaarschuwd zoals jij..was bang dat ie zou draaien maar is gelukkig niet gebeurd.

Ik zou voor de operatie gaan als je die keuze krijgt, idd als ie draait dan halen ze je eierstok eruit..

Sterkte!

5. mol81

mol81 Niet meer actief

Dank dames! Ik ga morgen bellen met het zh.

6. maui78

maui78 Actief lid

3 mei 2011
    280
    0
    0
    militair
    belgië
    ja lieve meid doe dat maar!

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.880
    113
    Noord-Holland
    Bij mij zat de cyste tussen m'n eierstokken, aan allebei vast. Het zkh zei dat hij vanzelf weg zou gaan, kwestie van tijd. Twee maanden later was hij gaan lekken.. is alle vloeistof m'n buikholte ingelopen met als gevuld 1 eileider verwijderd en 1 is zover vernield dat hij onbruikbaar is geworden (hadden ze beter ook kunnen verwijderen). Mijn idee is dus.. laat alsjeblieft verwijderen :)
    Goed dat je al hebt gebeld met het zkh, zorg vooral voor een vlugge datum en als niet, laat het dan tussendoor nog een keer met een echo controleren!

8. Timon

Timon VIP lid

4 sep 2008
    10.015
    0
    0
    Gelderland
    Mol, heeft je telefoontje wat opgeleverd?

Jeetje, ik lees hier soms best wat schokkende verhalen. Heftig, meiden.

Ik heb een dermoïdcyste op mijn rechter eierstok. Dit is een holte op je eierstok die gevuld is met vreemde weefsels zoals vetweefsel, haren, talgklieren en soms zelfs tanden. Deze cysten kunnen tot wel 25 centimeter groot worden, maar ze zijn bijna altijd goedaardig. Ze komen het meest voor bij jonge vrouwen.
    Deze is ontdekt toen ik een spoedecho kreeg waarbij bleek dat ik een vmk had gehad. Grootte ong 3,1 cm. Na 2 weken was ' ie ong 3,2 cm. Ze willen pas gaan verwijderen met 5 of 6 cm. Over 2 weken is het 3 maanden verder en heb ik een vervolgafspraak. Ik wil graag zien hoe de cyste dan is en horen wat ze denken te gaan doen. Ik krijg om me heen advies om 'm te laten verwijderen. Meerdere meiden zijn nadien zwanger geworden.

9. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Ik heb momenteel ook cystes, meerdere van 4 en 5 cm per stuk. Ze heeft niks over een operatie genoemd. Moet gewoon een maand pauze inlassen en hopen dat ze dan weg zijn.

10. Timon

Timon VIP lid

4 sep 2008
    10.015
    0
    0
    Gelderland
    Wat voor een cyste heb jij, Vlinderr?

Bij de laatste punctie in mei is bij mij een cyste gevuld met vocht verwijderd. Deze zat er al jaren, maar gaf geen problemen met de pogingen. Nu heb ik dan een ander soort die ze eerder helemaal hebben gemist.

11. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ts heeft het over een cyste in de baarmoeder. Anderen over een cyste in de eierstokken. Dit is niet 1, 2, 3 met elkaar té vergelijken.

Ik lees trouwens hier dat de meesten adviseren on cystes op de eierstokken operatief te laten verwijderen. Ik wil daar toch een kanttekening bij plaatsen: vaak is het juist beter om eerst even een poosje af te wachten om het lichaam de kans te geven het zelf op te lossen. Bij dit soort operaties gebeurt het vaker dan eens dat de eierstok onherstelbaar beschadigd wordt.

Zelf heb ik eens maanden een cyste gehad welke maar niet weg ging. Er werd toen getwijfeld: wel/niet opereren. Mijn arts was er geen voorstander van. Toen ik later die kwestie met S. uit Düsseldorf besprak gaf hij aan dat hij zeer zeker niet de voorkeur gaf aan opereren ivm de risico's.

12. Timon

Timon VIP lid

4 sep 2008
    10.015
    0
    0
    Gelderland
    Maartje, je heb helemaal gelijk. Vast dat een cyste in de baarmoeder niet te vergelijken is met die bij de eierstokken.
    Dank voor je advies over het wel/niet verwijderen van de cyste. Ik wist niet dat je eierstok 'makkelijk' beschadigd kan worden.

13. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Ik heb idd cystes in de eirstokken

14. Timon

Timon VIP lid

4 sep 2008
    10.015
    0
    0
    Gelderland
    Hoe groot zijn jullie cystes in de eierstokken?

Ik ben onlangs terug geweest. Na 3 maanden bleek de cyste dezelfde grootte te hebben gehouden; 3,5 cm. Als ik wil kan ik kiezen voor een operatie, maar dan zal mijn hele eierstok verwijderd worden. Aangezien er nog follikels in zitten en ze het altijd nog hebben gedaan wil ik geen operatie. Ik heb er ook geen last van.

15. Yvetje555

Yvetje555 Actief lid

15 aug 2012
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden, Ik klets even met jullie mee. Ik heb namelijk ook een cyste, 1 van 7 cm (tenminste, dat was hij op 1 oktober). Ik was hafl september naar gyn geweest, toen bleek er een cyste van 4 cm te zitten. Dus meteen aan de Provera gezet voor 10 dagen in de hoop dat hij weg was. Toen ik de 3e cyclusdag daarna terugkwam bleek dat hij alleen maar was gegroeid naar 7 cm (dat was 1 oktober). Zijn advies: wacht nog 3 weken, begin dan opnieuw met een kuur Provera en dan nog eens kijken hoe het ermee is.

Ik ben maandag begonnen met de Provera en nu voel ik vanaf vannochtend af en toe stekende pijn. Als ik op sta komt de steek en dat ebt dan langzaam weg. En als ik niks doe dan zeurt het een klein beetje.

Ik heb in mei al een operatie gehad, omdat ik toen 2 cystes had van beide 7 cm naast elkaar en toen ging mn eierstok draaien. Helse pijn, met spoed naar het ziekenhuis en 2 uren later werd ik geopereerd. Een laparascopie, de cystes werden lek geprikt. Mijn eierstok zit er nog. Ik weet dus wat zo'n draaiing en operatie inhoudt en wat ik nu voel is nog niet zo ernstig als toen.

Maar ik vraag me wel af wat het is: die cyste die gaat irriteren? Ik weet natuurlijk niet eens hoe groot die nu is. De cyste die leegloopt of lek is?? Of nog iets anders?? Ik vind het nog te vroeg om meteen de gyn te bellen voor een afspraak, en als ik jullie berichten lees word ik aan de ene kant weer bang maar aan de andere kant is het beter als je niet hoeft te opereren. Zo lastig vind ik dat!

16. Timon

Timon VIP lid

4 sep 2008
    10.015
    0
    0
    Gelderland
    Yvetje, dat is helemaal niet prettig wat jij hebt meegemaakt. Ik kan het bijna voelen... Zaten de cystes in of op je eierstok?

17. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ik heb vorig jaar een cystus laten verwijderen,die was iets van 6 bij 5,hij bleef groeien!Hij moest echt verwijderd worden omdat ik behoorlijk last bleef houden,alleen heeft het mij mijn eileider gekost!
    Ze dachten dat hij in mijn eierstok zat dus ze hem eruit konden lepelen,maar tijdens de operatie bleek dat hij om mijn eileider was gaan zitten en hem dus helemaal kapot had gemaakt.

Tuurlijk was het schrikken,maar hij was alleen maar gaan groeien en had meer kapot kunnen maken.
    En de gyn zei toen als ik hem niet had weg laten halen dat ik 90% kans op een bbz had gehad,dus ja het was de beste keuze nu achteraf gezien!

18. Yvetje555

Yvetje555 Actief lid

15 aug 2012
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Timon, de cystes zaten in mn eierstok. Nu is dat weer zo.

@Elvira, wat een schok idd dat die om de eileider is gaan zitten. Maar wel goed dat je geopereerd bent. Gelukkig heeft het wat dat betreft 2 kanten.

Ik heb vanmiddag toch de gyn gebeld. Het zat me toch niet lekker. Hij zei dat wat pijn kan voorkomen. Het kan zijn dat de cyste reageert op de Provera. Zolang ik geen pijn heb dat uitstraalt naar het been en niet zo erg is als de vorige keer is het niet erg. Ik ben dus weer even gerustgesteld. Hopelijk reageert de cyate inderdaad op de Provera en verdwijnt de cyste langzaam. Kan niet anders dan afwachten...

Deel Deze Pagina