Bevallingsplan

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door allstar, 1 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. allstar

allstar Actief lid

29 mei 2012
    344
    6
    18
    Hallo allemaal,

Ik vraag me af,

Wie heeft er van jullie een bevallingsplan,
    En wat staat er echt heel duidelijk bij jullie in?

Wat is het belangrijkst ?

Hoop dat er wat reacties komen ...

Groetjes x

2. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Ik heb erin gezet hoe mijn ideale bevalling eruit zou zien als in een ruggeprik, manlief die navelstreng doorknipt en zo wat van die dingetjes...

MAAR: het is een plan, het is voor mij geen heilig geschrift... Je kunt wel van alles erin zetten dat je wil etc. maar wie weet hoe het gaat bij bevalling? Dadelijk ineens een keizersnee of is mijn ontsluiting veel te snel voor een ruggeprik etc. Dat geeft mijn gyn ook aan dat het leuk is om zo'n plan te hebben maar je moet er niet teveel waarde aan hechten omdat je niet weet hoe of wat het er uiteindelijk aan toe gaat.

3. Derbi

Derbi Niet meer actief

ik ga voor de bevalling zelf geen plan maken, maar ik ben zwanger van een tweeling, dus het kan zijn dat ze eerst nog niet naar huis mogen en dan heb ik wel erg helder wie ik wel en wie ik absoluut onder geen enkele voorwaarde in het ziekenhuis wil hebben.

4. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

24 jun 2012
    3.050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    Ja moesten wij van de vk ook over nadenken en opschrijven.
    Wij moeten as maandag weer op controle en zouden we het bespreken.
    Dus ga maar eens dat blaadje na lezen.
    Maar ik heb niet iets bijZonders als ik er over nadenk.
    Alleen de navelstreng dat mn man die door knipt maar da's volgens vk standaard en dat mijn moeder er mss ook bij is en mss ook idd iets van ruggenprik of iets dergelijks voor de pijn?

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik moest er deze keer ook eentje schrijven. Ik kreeg wel een lijstje met punten waar we over na konden denken, dus dat heb ik maar aangehouden.

Punten waren: wie wil je erbij hebben, hoe wil je ondersteund worden, waar wil je bevallen, in welke houding, hoe wil je omgaan met de pijn, wat verwacht je van de verloskundige, hoe sta je tegenover medische ingrepen, wat wil je het liefst direct na de geboorte, wil je wel of niet foto's en ik heb zelf nog iets toegevoegd over onze oudste twee kinderen.

Alles bij elkaar is het een half A-viertje geworden, met hoe wij dingen graag zouden willen, alles natuurlijk zolang het medisch verantwoord is. Qua houding enzo, ja, leuk om dat op te schrijven, maar op dat moment zelf kun je er wel heel anders over denken, dus dat heb ik maar een beetje opengelaten.

Wat bij mij echt belangrijke punten waren: zoveel mogelijk rust tijdens de bevalling (thuis), man blijft zoveel mogelijk bij baby als dingen misgaan zodat die niet alleen is, ik wil bv geven en wil niet dat de baby kv krijgt als we per ongeluk in het ziekenhuis belanden, en ik wil serieus genomen worden als ik denk dat het begonnen is, omdat het bij mij 2x erg snel is gegaan. Dat laatste had ik er niet op hoeven zetten, de verloskundige begon hard te lachen en zei dat ze het allang over mij gehad hadden in de groep en dat iedereen weet dat als ik bel, ze direct in de auto moeten springen, haha.

6. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Wij hadden keurig een bevallingsplan gemaakt.
    Tot we kregen te horen dat onze uk een aandoening had en toen heb ik meteen dat plan verscheurd, belangrijkste was dat er voor de kleine goed gezorgd zou worden en de rest kon ons gestolen worden.

Maar ik moet zeggen dat het wel prettig was om een bevallingsplan op te stellen omdat ik eens goed erover kon nadenken wat ik zou willen.
    Dus het is zeker niet onnodig, maar soms loopt een bevalling anders dan je had gehoopt en daar moet je je wel op instellen.

7. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik heb ook een uitgebreid bevallingsplan. Ik ga waarschijnlijk poliklinisch bevallen en ik heb er o.a. in staan dat ik geen preventief infuus aangelegd wil hebben, geen stagiaires en zo erbij wil.. Dit is het laatste kindje voor ons en bij de vorige bevallingen heb ik zo'n beetje een trauma overgehouden aan die infusen en naalden (heb een beetje een fobie) dus ik wil dit keer zoveel mogelijk rust aan mijn lijf.

Verder heb ik erin staan wat ik wil wat er met het kindje gebeurt indien ik een ks krijg of er gaat iets anders fout.

Als je wilt kan ik je wel een pb sturen met wat er in die van mij staat, als voorbeeld?

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Vorige keer een mooi plan gemaakt. Ik werd ingeleid en vervolgens een spoedkeizersnede. Dag plan!
    Het is wel goed om erover na te denken, maar je weet niet hoe het loopt. Hou daar ook een beetje rekening mee.

Omdat ik snachts een spoedkeizersnede kreeg ben ik naar de ic gebracht. Zoon + man naar de kraam afdeling. Ik heb ruim 2 uur alleen op de ic gelegen voor man en kind naar mij kwamen. Voor ons zoontje was dit (gelukkig) niet nodig. Nu zeg ik dus, mocht ik weer een keizersnede krijgen wil ik, zodra het mogelijk is, mijn baby bij me hebben.

9. denise23

denise23 Fanatiek lid

29 okt 2011
    1.229
    0
    0
    tandartsassistente/preventieassistente
    noord-brabant
    ik heb dit keer ook een bevallingsplan geschreven omdat ik de vorige keer als erg negatief heb ervaren.
    ik heb er nu in vermeld wat er vorige keer allemaal misging, wie ik dit keer bij de bevalling wil hebben, waar ik beval, wat ik verwacht van mijn vk tijdens de bevalling, dat ik mn dochtertje (indien mogelijk) zelf aan wil pakken tijdens de bevalling en dat mn vriend ons meisje graag zelf aan wil kleden na de bevalling!
    pijnbestrijding is ook een punt wat je erin kan vermelden maar daar heb ik bijgezet dat ik dat op dat moment beslis.

10. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    dit is de mijne !

Onder controle bij: Verloskundigen praktijk ijssel en lek

Omgeving en begeleiders• Ik wil graag thuis bevallen•
    alleen ab is aanwezig bij mijn bevalling•
    Mijn kinderen zullen er niet bij zijn, hiervoor is de opvang geregeld
    Is de bevalling overdag dan zullen ze ondergebracht worden(snacht proberen we ze te laten liggen)
    - ik wil graag dat ab de bevalling assisteert indien mogelijk
    - na de bevalling mogen eerst de kinderen wennen aan hun nieuwe broertje of zusje -
    nadat de kinderen gewent hebben en alles achter de hand is wordt er pas gebeld
    - Ik wil de mogelijkheid hebben om te kunnen douchen tot zover mogelijk
    • Wanneer ik zelf niet meer in staat ben om beslissingen te nemen, alles in overleg met Ab.
    • Ab is overal bij aanwezig
    - ik wil graag borstvoeding geven
    Na de bevalling willen we even met zijn 5en de eerste blikken van de baby opvangen

11. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
  12. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Hihi wat bescheiden ;)
    Ik zal die van mij hier ook wel neerzetten..

--------------------------------------------------------

Geboorteplan

• Ik wil niet worden gestript

Wensen wat betreft de bevalling indien geen complicaties
    • Poliklinisch
    • Pijnstilling alleen in overleg en met mijn goedkeuring
    • Begeleiding door eigen verloskundige
    • Geen infuus bij voorbaat, alleen met mijn goedkeuring
    • Geen saturatiemeter aan mijn handen
    • Geen verpleegkundigen in opleiding
    • Zo min mogelijk ziekenhuispersoneel in mijn kamer
    • Partner aanwezig, verder geen familie
    • Liever een scheur dan een knip!

Wensen wat betreft de bevalling indien complicaties
    • Acties in overleg met mijzelf
    • Indien ik niet aanspreekbaar ben, beslist mijn partner
    • Bij een keizersnede het kind niet aankleden voor het bij mij heeft gelegen
    • Indien het kind niet bij mij kan liggen, mag alleen mijn partner haar vastouden/op zijn borst leggen.

Na de geboorte:
    • De navelstreng laten uitkloppen, pas na 10 minuten doorknippen
    • Kindje niet aankleden voor het bij mij of mijn partner heeft gelegen
    • Kindje krijgt borstvoeding, onder geen beding bijvoeden met kunstvoeding zonder mijn toestemming
    • Kindje mag niet in bad of gewassen worden, wel afgepoetst/drooggewreven
    • Indien geen complicaties met mij of de baby, wil ik naar huis, ook indien er die dag geen kraamzorg meer aanwezig zal zijn
    • Bezoek op mijn kamer alleen met mijn toestemming
    • In het geval van een keizersnede, handmatige placentaverwijdering of hechtingen op de OK, mag niemand anders bij de baby dan mijn partner.

13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    He Lovelymom, we zitten bij dezelfde praktijk, haha

14. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Geen plan hier nog, maar dat betekent niet dat ik er geen ideeen over heb. Vriend en verloskundige erbij bij thuisbevaling, anders geef ik me over aan de grillen van het ziekenhuis :) ik wil in ziekenhuis voor iedere verplaatsing weten wat er gebeurt en zal erop aandringen dat mijn vriend dat ook weet. Hij blijft bij de baby als ik dat niet kan, ik wil borstvoeding geven en dus tijdig kunnen aanleggen. En verder geen preventieve pijnbestrijding, geen gedoe. Eventuele coassistenten mogen natuurlijk assisteren, hoe moeten ze het anders leren, heb ik met controles bij m'n miskraam ook gehad en ik,begreep toen dat het voor hen net zo lastig was aks voor mij. Verder zie ik het wel :)

15. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    dan ben ik wel heel benieuwd wie je bent hahaha

16. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik heb ook de link die Tummetje heeft geplaatst, gebruikt.
    Daar komt alles aan bod wat belangrijk is.

Voor mij is de pijnstilling een heel belangrijk punt. Onder geen enkele voorwaarde een ruggenprik. In de familie komt een zeer dun beenmergvlies voor en iemand kon niet tegen de ruggenprik en is deels verlamd geraakt. Komt er niet in dus hier.
    Ook niet bij een ks, dat moet dan onder volledige narcose gebeuren.

17. Bubi

Bubi Bekend lid

8 apr 2012
    531
    0
    16
    visagiste haarstyliste ZZP
    Zuid Holland
    Ik heb ook een uitgebreid geboorteplan, alle punten voor mijn ideale bevalling (tijdens en na), en ook mijn wensen mocht ik in het ziekenhuis moeten bevallen of als ik een ks nodig heb.
    Ik had ook via internet een geboorteplan als voorbeeld met alle punten die je er in moet hebben staan.

18. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ik heb ook wel wat ideeen over wat ik wel en niet wil, ga ook de checklist via de link van knov gebruiken. Belangrijkste punt hier is dat mijn man vanaf de geboorte de gehele tijd bij de baby blijft ongeacht wat er gebeurd! Hier is hij ook al goed in geinstrueerd ;)
    Verder wil ik geen zee aan stagiares om me heen- gewoon rust.
    En ik wil de baby ivm borstvoeding zo snel mogelijk bij mij.

19. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Ik heb er dingen in gezet die ik graag wilde, gewoon even alles de revue laten passeren (wat als er onverhoopt een spoedkeizersnede moet gebeuren e.d.), wat je zou willen. Ik wilde bijv. niet dat mijn kindje gelijk gewassen zou worden na de bevalling, dat ze lang op mijn buik kon liggen e.d. :) Dat als het een spoedkeizersnede zou worden en ik bijv. onverhoopt onder narcose zou moeten, onze dochter bij mijn man op zijn ontblote bovenlijf kon liggen (huid op huid contact). Het is fijn om over dat soort dingen na te denken van te voren, want ik zou het vervelend vinden om achteraf spijt te krijgen van iets wat anders is gelopen en ik had kunnen voorkomen.
    Uiteindelijk is het toch een stuk anders gelopen dan ik had verwacht, maar achteraf kijk ik er heel fijn op terug. Ik wilde ook niet extreem de controle houden over dingen, juist met je bevalling moet je gewoon eea loslaten..

20. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Geen bevallingsplan omdat het nog niet zeker is dat ik zelf mag gaan bevallen, maar wel wat wensen op papier gezet, die vooral voor onszelf erg belangrijk zijn om te weten.
    Man is namelijk bang dat hij straks door stress en zenuwen "zijn hoofd" kwijt gaat raken.
    Dus ons plan heeft meer betrekking op het na-de-bevalling-gedeelte.

Deel Deze Pagina