Hallo, Ik geef onze dochter nu meer dan 2 jaar borstvoeding en wil dit blijven doen zolang zij aangeeft dit te willen. Nu heb ik alweer ruim een jaar een cyclus en is deze na eerst erg onregelmatig te zijn nu redelijk regelmatig. In januari heb ik een miskraam gehad, waarna ik merkte door het gebruik van een app, dat mijn luteale fase erg kort is. De miskraam was ook al vreemd, want ik had eerst niet door dat ik zwanger was omdat ik wel ongesteld was geworden. Nu lees ik op internet dat borstvoeding kan zorgen voor lage progesteron gehaltes en dat dit een korte luteale fase en miskramen kan veroorzaken. Langzaam wordt mijn cyclus langer, maar stel dat ik nu weer een positieve test in handen heb, kan ik dan iets doen om erachter te komen of ik een laag progesteron gehalte heb en wat zou ik hier mogelijk aan kunnen doen? Ik vindt het lastig om naar een huisarts te gaan met mijn vraag; niet iedereen heeft er begrip voor dat ik onze dochter wil laten bepalen of zij stopt of niet. Ik hoor graag van één van jullie!
Hoi Mama2512, er wordt na 1 miskraam een volgende keer nog geen progesteron getest (ivm de BV) omdat de kans dat het wel goed gaat groter is. En er is medisch gezien geen reden voor. Je komt er dus een volgende keer niet achter. Je kunt er zelf verder niets aan doen en je doet nu niets verkeerd. Zwangerschap en BV blijken volgens veel studies toch ook prima samen te gaan. Groetjes Brigitte