Lieve mama's & papa's (in wording), Ik heb vandaag de uitslag van mijn combinatietest gehad en - alhoewel de nekplooimeting een nette uitslag bood (2,0 mm) - is de uitslag van de bloedtest minder leuk om te horen: Ik heb een verlaagd PAPP-hormoon, met daardoor en kans van 1 op 80 om een kindje te krijgen met down-syndroom. Aldus de test een 'verhoogd risico'. Nou hoeft dit niks, tot niet veel te betekenen, ik ben 24 jaar oud, leef gezond (etc. etc.), maar het kan ook vanalles betekenen. Ik ben 14 weken zwanger; ga a.s. maandag een NIPT-test laten doen om meer uitsluitsel te krijgen en dan verder kijken hoe of wat, máár... Kunnen jullie me alsjeblieft tips geven hoe de komende 5 + 14 dagen door te komen? Ik maak me zorgen; ik voel me schuldig; een beetje somber en zelfs een beetje leeg. De zwangerschap, waar mijn vriend en ik zo blij om waren, is ineens een blok aan ons been geworden. Hoe houden we het licht en leuk voor onszelf? Hoe kunnen we het beste er niet mee bezig zijn? (De kans op Down?) en beter nog: Even geen zorgen maken om het ongeboren vrucht, maar van elkaar blijven genieten? Ik geniet momenteel niet echt... Liefs.
Jeetje meid wat heftig! Het enige dat je kunt doen is jezelf zoveel mogelijk afleiden. Wat mij in de afgelopen weken heeft geholpen (in afwachting van het prenatale onderzoek) is veel dingen doen voor zover het ging met de vermoeidheid, doelloos series kijken en muziek luisteren als ik iets aan het doen was. Houdt in je hoofd dat het maar een kans is van 1 op 80, al weet ik dat het voelt alsof jullie precies die ene gaan zijn.. Veel sterkte meid en ik hoop met heel mijn hart dat jullie een gezond kindje mogen krijgen.
Krijg je dan bij zo'n uitslag geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest? De nipt duurt gemiddeld 10 werkdagen.
Een kans van 1 op 80 is kans van 79 op 80 dat t goed is he! En das echt heel veel. Bovendien ben je nog jong, geen garantie maar wel helpend. Plan gewoon komende dagen wat extra dingen met dierbare mensen, doe je verhaal en zoek steun. Bedenk wat je wil gaan doen om te vieren als t wel goed is. Ben ook bezig met een positieve uitslag bedoel ik. En laat t piekeren er soms gewoon ff zijn, onderdrukken kost nog meer energie meestal. Wat soms helpt je gewoon ff 10-15 minuten alles opschrijven/typen/voicerecorden wat je denkt en voelt. Vaak ga je jezelf daarna herhalen maar kan je t dan ook beter loslaten. Sterkte meis!
Hallo, ik heb geen ervaring met je verhaal. Maar een vriendin van me had ook een slechte Combinatie test. 1/17 dus alle alarmbellen gingen meteen aan. Ze werd voorbereid op het ergste. Na de NIPT test kreeg ze te horen dat haar baby’tje perfect gezond was. Ondertussen is ze bevallen van een flinke gezonde zoon. Om je bezig te houden, je zinnen verzetten met allerlei dingen. Wat je leuk vindt. Bakken, bloemschikken een leuk kerststuk maken van op pinterest. Schrijven. Schrijf je gevoelens van je af. Ik moet deze zwangerschap zo goed als 4maanden platliggen. Ik brei, ik schrijf veel vriendinnen komen op bezoek. Ik lees. Veel succes en positief denken is ook zo belangrijk!