Goedemiddag Ik lees hier veel over miskramen en missed abortions, maar wat ik mij afvraag, in hoeveel procent van de gevallen, komt een miskraam niet spontaan op gang? Donderdag heb ik mijn 1e echo en zit er maar steeds mee dat ik daar kom en dat het niet goed blijkt te zijn, ik heb nog geen druppeltje bloedverlies gehad sinds ik zwanger ben, maar dit hoeft dus ook niet perse begrijp ik? Ik hoop snel wat te mogen horen! Groetjes Jojo
Hoi Jojo, je hoeft inderdaad geen bloed te verliezen in de zwangerschap, maar er zijn veel vrouwen die wel wat verliezen. Soms meestal in het eerste trimester of in de laatste weken. Meestal is er dan niets aan de hand, maar vaak wordt het wel onderzocht. Ligt er ook maar aan hoeveel het is. Een missed abortion is inderdaad een vruchtje dat niet leeft, maar dus wel in je baarmoeder zit. Je lichaam heeft dan nog niet zo goed in de gaten dat het niet goed zit. Meestal merkt het lichaam het na een tijdje en gaat het de zwangerschap afstoten. Ik weet geen percentages van in hoeveel gevallen het lichaam het vanzelf doet en in hoeveel gevallen er een handje moet worden geholpen. Vaak wachten vrouwen nog wel een week af, maar beslissen dan dat het genoeg is geweest. Soms kan een niet vitale zwangerschap wel weken in je baarmoeder blijven zonder dat je er iets van merkt. Dat het lichaam het merkt kan wel varieren van 1 dag tot 6 weken. Daarom zijn die eerste echo's ook altijd zo spannend. Het merendeel is goed, maar soms is het inderdaad toch niet goed. We gaan er gewoon vanuit dat het goed zit bij je, want die kans is echt het grootste, zeker als je verder geen klachten hebt. Groetjes Brigitte