Ik heb ongeveer een jaar clomid gebruikt en in dat jaar kreeg ik steeds meer buikpijn tijdens de menstruaties totdat het nauwelijks vol te houden was (ondanks zware pijnstillers). Kort geleden zijn er twee cysten ontdekt, een bij elke eierstok. De cysten zijn gevuld met bloed en hoogstwaarschijnlijk endometriose. Ook is er een vochtophoping in m'n rechter eileider ontdekt. De fertiliteitsarts wil nu toch met IUI starten en als ik na 3 rondes niet zwanger ben een kijkoperatie doen. Ze gaf wel aan dat de innesteling kan mislukken als er vocht vanuit de eileider in de baarmoeder loopt, maar dat ze nu nog geen aanwijzing hebben dat dit bij mij ook gebeurt. En natuurlijk is het lastiger doordat 1 eileider dicht zit en het eitjes dus van links moet komen (er is een kleine kans dat een eitje van rechts via de linker eileider gaat). Ik denk zelf dat ik weinig kans heb om zwanger te worden via IUI. Hoe schatten jullie de kansen in en wat zouden jullie adviseren? Toch aandringen op meteen een operatie?
Absoluut een operatie! Zonde van je tijd. Hier ook twee hydrosalpinx (eileider met vocht) en die moesten eruit omdat het vocht toxisch werkt voor een embryo en geen kans heeft op innesteling. Cysten hoeven geen belemmering te zijn voor iui of ivf maar als ze toch opereren
Ik zou ook voor de operatie gaan... Weet je meteen dat alles in orde is vanbinnen! Op zich had ik de operatie ook erger ingeschat dan het uiteindelijk was. Ik heb zelf in januari een soortgelijke cyste laten wegnemen (wel degelijk endometriose) en ook de oorzaak dat het niet lukte bij ons! Weet je iets van de grootte van de cystes? Vanaf 3 cm nemen ze ze in Belgie sowieso meteen weg... Na de operatie (als het endometriose is), gaan ze waarschijnlijk ook weer een behandeling starten, omdat na 6 maanden de kans op aangroei van endometriose weer groter wordt... Ik zou het doen! Dan ben je zeker dat alles vanbinnen in orde is en maak je met de iui misschien ook net iets meer kans dan het zo te laten... Het zou zonde zijn om nog veel vruchteloze pogingen te ondergaan vooraleer je met een operatie begint!
Bedankt voor jullie reacties! De cyste links is niet zo groot. Rechts is die 3,5 cm. In Nederland opereren ze pas vanaf 5 cm. De reden om nu niet te opereren is dat ze bij het wegsnijden van de cyste ook veel gezond eierstokweefsel wegsnijden. Iemand nog een succesverhaal IUI met 1 afgesloten eileider en cysten?