Hoi allemaal, Aangezien ik nergens een topic kon vinden over meerdere cysten op de eierstok tijdens de zwangerschap, open ik hem zelf even. Ik ben 29 jaar en na 2 jaar proberen met een miskraam tussendoor eindelijk zwanger (8weken nu). Vanwege het moeilijke zwanger raken heb ik net als bij mijn zoon en mijn miskraam een vroege echo gehad. Alles is goed met de baby, met 6 weken 2 dagen al een mooi kloppend hartje gezien op de echo. Op de echo waren echter ook 2 cysten te zien op mijn linkereierstok. 1 van 5,2 cm en 1 van 3,7 cm. Tijdens de eerste weken van de zwangerschap van mijn zoon had ik ook een cyste, die was op z'n grootst 2,9 cm én in z'n eentje. De vk vertelde toen dat het waarschijnlijk het zogenaamde gele lichaam was. Deze cyste was toen op de echo met 8 weken al verdwenen en de pijn ook. Maar aangezien ik er nu 2 heb vraag ik me af wat de oorzaak kan zijn. Vind het stiekem ook best wel eng en heb er behoorlijke (stekende) pijnen van. Heeft iemand van jullie ervaring met meerdere cysten op 1 eierstok tijdens de zwangerschap? Groetjes, Pulleke
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Die cystes zijn idd heel vervelend én pijnlijk maar zeer waarschijnlijk ook onschuldig. Het gaat in veruit de meeste gevallen om een follikelcyste, waarbij de holte van de eisprong zich vult met vocht. Het kunnen er meer zijn wanneer de cyste van de maand ervoor nog niet verdwenen is of wanneer je een dubbele eisprong hebt. Ik heb standaard cystes en ze verdwijnen na een tijdje vanzelf. Neemt niet weg dat ze heel vervelend voelen!
Hey Vlinder, Dank je wel voor je reactie. Ergens denk ik ook wel dat ze onschuldig zijn, aan de andere kant doen ze deze keer veel meer pijn, waardoor ik toch wat angstig word. Ik wacht de volgende echo af, hopelijk zijn ze dan wat geslonken
Ja snap ik hoor! Ik had er laatst 3 groten, ik kon niet meer op of neer van de pijn. Het is ook een naar idee bij mijn zwangerschappen had ik er steeds maar 1 en de pijn trok na een paar maanden weg. Hopelijk zijn ze bij de volgende echo weg of wat kleiner. Voor de zwangerschap kan het in elk geval geen kwaad. Het houdt de zwangerschap juist in stand. Maar leuk is anders.