Even een vraagje, is er iemand bekend met cystes in de borst? Ik had al een tijdje last van pijnlijke borsten, zelf wel gevoeld en voelde een knobbeltje schuin onder mijn tepel. Vandaag naar de huisarts geweest, had zelf het idee dat het een melkklier was, maar moest toch gelijk een echo laten maken, kon gelijk in het zkh terecht. Vanmorgen vervolgens eerst een mammografie gehad (waarbij ik vervolgens flauw ben gevallen) en daarna een echo. Nou blijkt dat ik meerdere cystes in mijn borsten heb, bij de ene hebben ze 2/3 kleintjes gezien (kleine borst) maar bij de andere meerdere grotere cystes die ook geclusterd waren (grote borst) Ik krijg de uiteindelijke uitslag via de huisarts, maar vraag me eigenlijk af wat je er tegen kan doen of wat ze er tegen kunnen doen. Ik heb tussen mijn 2 borsten behoorlijk wat verschil zitten, de ene is een volle C-cup en de andere een AA-cup. En nu voor mijn gevoel bont en blauw Heeft er iemand ervaring mee? Zo ja hoe zorgde jullie ervoor dat de pijn van die cystes minder werd of wegging?
Ik heb ook ontelbaar veel cysten in beide borsten door de borstabcessen die ik na mijn bevalling heb gehad. Ik laat er niets aan doen, je kunt ze allemaal leeg laten zuigen, maar bij mij zijn dat er zoveel dat daar geen beginnen aan is. Als je er minder hebt kun je ze leeg laten halen.
Thnx voor je reactie, ik weet niet wat ze gaan adviseren van de week. Had al wel begrepen dat ze in sommige gevallen juist adviseren om aan de pil te gaan, maar dat is voor mij geen optie, omdat ik niet tegen de hormonen kan, daarbij hebben we een kinderwens
Ik, Tegen de pijn.. Als je daar een antwoord op weet hoor ik hem graag. Al moet ik zeggen dat ik er tijdens mijn zwangerschap en nu nog steeds geen last meer van heb gehad (jippie) Wat mij hielp was strak 'afbinden' een te kleine bh dragen bijvoorbeeld. (Heb zelf een e/f cup dus droeg een bh maat D/DD. Dit verlichtte de pijn wat.
Strak afbinden zou ik zeker nooit meer doen! Dat heb ik gedaan na de bevalling en daar is alle ellende mee begonnen. Door het strakke afbinden knelde alles docht en kreeg ik een borstontsteking wat later overging in twee grote abcessen, wat onvoorstelbaar veel pijn deed. Strak afbinden of te kleine bh dragen zou ik echt nooit doen!
Over leegzuigen heb ik ook gehoord Dit heb ik niet laten doen omdat er een kans was dat het 'verkeerd' zou gaan en ik geen borstvoeding meer kon geven. Bij mij zit hij recht voor mijn tepelhof, dus zouden ze 'mis' kunnen prikken. Dit is mijn gezegd of het daadwerkelijk kan geen idee.
Oww, Bedankt voor het advies. Dan maar een andere oplossing zoeken. De pijn van de cyste is soms ondraaglijk. Dus deed het meer uit wanhoop
Had je geen problemen met de zwangerschap en evt borstvoeding erdoor? Een te kleine bh dragen is niet echt een optie, bh's zijn aangepast ivm cupmaat verschil zodat het niet opvalt zeg maar. Nou zitten mijn bh's op het moment toch strak want ze zijn wel gegroeid.
Geen problemen er door, gelukkig! Er komt in elk geval melk uit. Of het voedzaam is moeten ze volgende week testen.
De teller staat bij mij op 47 cysten waarvan 7 fibrous. Pijn was vooral cyclus gerelateerd. Nu veel minder last dan voor ik kinderen kreeg. 11 jaar bv heeft denk ik ook een rol gespeeld.
Ik zou voor je iets anders doet of last doen contact zoeken met een goede IBCLC lactatiekundige. Zelfs borstoperaties kunnen als ze goed gedaan worden gewoon samen met bv!
Cyste leeg laten zuigen kan, kan ook zijn dat ie er een paar uur later weer zit. Mij werd door de mammacareverpleegkundige aangeraden teunisbloemoliecapsules te slikken.
@allesofniets dat is in ieder geval een geruststelling dat je borstvoeding kan geven. Heb dat bij de eerste ook gedaan, en dat voelde gewoon heel erg goed. Is ook de reden geweest dat ik (puur gevoel hoor) er nog niet voor gekozen heb om operationeel iets aan het verschil te doen bij mijn borsten, kon wel op medische indicatie indertijd, maar had er geen goed gevoel over, wilde dan eerst klaar zijn met kinderen. @dirksmama bij de kleine borst waren het er 2/3 maar die waren echt heel klein (speldeknopjes op de echo) bij de grote borst stopte de echoscopist met hardop tellen na 10, dus weet het niet precies, hij heeft diegene die ik voelde heel duidelijk laten zien die was geclusterd. Maar in die borst waren ze ook allemaal heel veel groter. Ik heb er tot nu toe nog nooit last van gehad, het enigste knobbeltje wat ik ooit gevonden heb bij mijn borst zat bijna onder mijn oksel en was een goedaardig gezwelletje wat ze er voor de zekerheid hebben uitgesneden. @raglottie is cystes leeg laten zuigen het enigste wat ze kunnen doen? Want als het terugkomt dan is het toch niet effectief? Heb ondertussen van mijn moeder begrepen dat mijn beide tantes (zussen moeder) ook cystes hebben gehad en mijn oma ook. Mijn moeder als enigste niet. Bij mijn tantes hebben ze ze weg gehaald, via een operatie, maar dat is al wel heel lang geleden. Maar daar zowel mijn moeder als haar zussen en mijn oma konden geen borstvoeding geven, wat daar de preciese reden van is weet ik niet, kwam ter sprake toen ik 6 jaar geleden zwanger was, ik kon wel borstvoeding geven, welliswaar maar 3 maanden maar dat kwam door stress en spanning in mijn relatie toen.
Ik heb ook groepjes cysten in mijn borsten. Laat er niks aan doen. Het doet alleen pijn als precies mijn beugel van mijn bh er op drukt ofzo. Heb ooit in het begin (toen ik vast net als ieder ander hier) dacht dat zo'n cyste borstkanker was, van eentje een biopt laten nemen, maar dat was echt hel! Dan maken ze een sneetje in je borst en gaan vervolgens met een soort nietmachientje je tiet in om wat weefsel weg te "schieten". Niet leuk! Bovendien zeggen de meeste artsen dat als je aanleg hebt voor cystes het vechten tegen de bierkaai is. Je haalt er paar weg en ergens anders kunnen er weer een paar ontstaan. Ik accepteer maar gewoon dat het bij me hoort. Net zoals iemand anders flaporen of een hamerteen heeft ofzo. Het is alleen wel verstandig dat je regelmatig je borsten onderzoekt op veranderingen, maar dat geldt net zo hard voor dames zonder cysten. Succes meid!
De een heeft nou eenmaal meer aanleg voor cystes dan de ander...vaak kunnen ze geen kwaad. Jij hebt in elk geval bewezen dat je bv kunt geven! Leegzuigen haalt het soms weg en soms ook niet. Sommige vrouwen hebben wel baat bij supplementen zoals teunisbloemolie dat hier al genoemd wordt en met lecithine. Bespreek het eens met een lactatiekundige!
Mijn moeder heeft ook allemaal cystes in haar borsten. Wanneer ze echt pijnlijk zijn worden ze leeggezogen.
Heb de officiële uitslag gekregen, er zitten meerdere cystes in mijn borsten, aangezien ik er last van heb moet ik maandag komen bespreken wat we ermee kunnen gaan doen. Ben benieuwd maar dus nog niet veel wijzer!
Ik heb er ook last van en slik teunisbloemolie capsules (verkrijgbaar bij o.a. kruidvat) ik moet zeggen dat me dit wel helpt!
@johana79 Ik moet met de huisarts overleggen of ik die capsules mag ivm medicijnen en allergieën. Had het al gevraagd maar de assistente gaf aan dat ik dit met de huisarts moest bespreken...